Nyligen besökte jag en av stans alla second hand-butiker. Och som vanligt gick jag därifrån med en lampa. En orange lampa. Inte för att jag behöver en, jag har så det räcker och blir över på hemmaplan. Efter en snabb koll landar antalet på 22 stycken i olika former och slag. En del står och hänger mest som prydnad, men merparten är inkopplade.
Alltså, jag vet inte vad det är som händer i kroppen när jag ser en orange lampa, men precis som strömbrytaren säger det bara klick och jag är på!
Att färg signalerar något särskilt och väcker associationer och känslor är inget nytt. Redan i början av 1800-talet la författaren och naturforskaren Johann Wolfgang von Goethe grunden för teorin om färgernas psykologiska effekter. Och det är främst åtta färger med särskilda betydelser – röd, orange, gul, grön, blå, lila, vit och svart.
Så vad innebär då orange?
Frågar man den artificiella intelligensen så är orange en färg – no shit Sherlock – som kombinerar den röda färgens intensitet med gula färgens glädje. Färgen är varm och glödande och drar till sig blickar. Används den i lagom mängd, som komplementfärg, är den välkomnande och bjuder in till social interaktion.
Och nog interagerar vi både socialt och välkomnande på hemmaplan bland alla orangea prylar.
Men, och här kommer hela poängen, eftersom många orangea nyanser återfinns i mat, till exempel morötter, apelsiner och pumpor, kan färgen också göra att vi känner oss lite extra hungriga.
Inte undra på att jag lever livet lite lagom lönnfet och lycklig.