Vill du förkorta det pinsamma ögonblicket inför familjen när en polis hänger halvvägs in i bilen med en Dräger i hand, ska du självklart vara spiknykter – men helst också ha skippat det uppfräschande munvattnet.
Du bör också ha kollat innehållet i den medhavda hostmedicinen. Däremot ingen idé att ens försöka förklara mätarens utslag med att du precis nyss mumsat punschpraliner eller att det serverats rödvinssås på tavernan.
Nämnda Dräger är alltså inget skjutjärn, utan tillverkarnamnet på den alkomätare polisen använder vid en första kontroll; den som avgör om du – utan att ens få välja – bjuds på en åktur i polisbil till nästa provtagning.
I nästa moment avslöjas alltid sanningen. Bevisinstrumentet Evidenzer känner skillnaden på munalkohol, alltså typ hostmedicin och munvatten, och alkohol i utandningsluften. Alltså ingen idé att ens försöka bluffa.
Magnus Lind är polisinspektör i Enköping/Håbo lokalpolisområde. Under sina tolv uniformerade år har han nog både sett och hört det mesta när det gäller bortförklaringar:
– Faktiskt ännu vanligare när det gäller fortkörning. Ofta är det svårt att erkänna när det finns familj och barn med i bilen. Inte sällan under veckosluten, när det över huvud taget inte borde vara bråttom.
Under ett enda arbetspass, dagtid en helt vanlig lördag, tog en enda polispatrull 14 körkort på samma ställe: E18 vid Grillby. De körde över 140 på 110-väg.
– Vid farter som den här drar vi körkortet på plats. Det finns en missuppfattning om att det går att få behålla kortet fram till åtminstone domstolen, om man bara nekar att skriva på.
Magnus Linds taktik är att lugna ner stämningen, att låta situationen sjunka in.
– Under tiden får man inte sällan höra berättelser om hur ett indraget körkort kommer att påverka deras liv. Den reflekionen borde ha kommit tidigare…
Inte sällan åberopas någon form av nöd. Framför allt sjukdom.
– En självklar fråga är om föraren kallat på ambulans. Lika självklart att ifrågasätta varför han eller hon kört genom halva Mälardalen, utan att stanna vid någon av de sjukvårdsinrättningar som passerats.
Nu står vi inför sommartrafiken, och det betyder bråda dagar för polisen. Bland yrkesförare – och även bland kriminella – är det känt att delar av E18, 55:an och ”Midsommarvägen”, alltså 70:an riktning Dalarna, är bland Sveriges mest välbevakade sträckor.
Till och med kallad ”Enköpingsmodellen” av poliser ute i landet.
Metoden går ut på att avpatrullera de stora vägarna, om alternativet annars är vänteläge inne i tätorterna.
– När det gäller sommartrafiken är oftast inte själva hastigheten det största problemet. Tät trafik innebär med automatik att tempot går ner, men då kommer andra olycksrisker, som den på vägtypen 2+1, där en del bilister ska passera kön så långt fram som möjligt, innan det blir ett enda körfält.
Ett avslutande råd från Magnus Lind:
– Bestäm inte en ovillkorlig tid när du ska vara vid målet. Varför riskera familjens och andras liv för den där kvarten eller halvtimmen, som har så liten betydelse när du väl är framme?