Göran Wellerstrand kikar på det gröna locket till tanken för sitt enskilda avlopp. På tomten med utsikt över Baggensfjärden byggde hans föräldrar en sommarstuga 1956. Senare tog han över, byggde om och bor här året runt sedan 2010.

Det är han och de övriga omkring 2 000 invånarna i de 700 hushållen som tar den största delen av notan när kommunen ska bygga ut kommunalt vatten och avlopp och 22 kilometer ny väg i sydöstra Boo.

Han räknar med att få betala omkring 250 000 kronor för att ansluta till det kommunala vatten- och avloppsnätet och 178 000 kronor för ombyggnaden av vägarna. Beräkningarna på gatukostnaderna är från 2021 och kommer att räknas upp i takt med inflationen.

Mellan komposttunnor har Göran Wellerstrand tanklocket till sitt enskilda avlopp.

Mellan komposttunnor har Göran Wellerstrand tanklocket till sitt enskilda avlopp.

Johan Kristensen

”Chockartat”

I gengäld kommer Göran Wellerstrand att kunna bygga ut sitt hus från 82 till åtminstone 165 kvadrat och göra om det till ett tvåfamiljshus. Vissa tomtägare får dessutom möjlighet att stycka sina tomter, en del får rätt att bygga radhus eller flerfamiljshus. I kommunens program från 2012 föreslogs 200–300 nya bostäder. Men i detaljplanerna som tagits fram tillåts 493 nya bostäder, dessutom får alla göra om sina befintliga hus till lägenheter för två familjer.

På fastigheten där lanthandeln Starks livsmedel låg till 1975 tillåter detaljplanen flerfamiljshus.

På fastigheten där lanthandeln Starks livsmedel låg till 1975 tillåter detaljplanen flerfamiljshus.

Johan Kristensen

– Det är chockartat. Antalet nya bostäder kommer sannolikt bli betydligt fler än de 493 som detaljplanerna medger, en troligare siffra är 1000 bostäder eller fler. Kommunen har fullkomligt fört oss bakom ljuset. Vissa villatomter kan bli sex bostäder i morgon genom avstyckning och attefallshus. Det här är ju ett gammalt sommarstugeområde som helt kommer att tappa sin karaktär och bli mer tätbebyggt än Björknäs, säger Göran Wellerstrand.

Strax före jul godkände kommunstyrelsen en entreprenör som ska bygga ut vägar och vatten- och avloppsledningar i sydöstra Boo. Nu i januari ska kommunens anläggningschef Jessica Hjerpe skriva på kontraktet.

– Det är ett av kommunens största och viktigaste projekt, säger hon.

”Till skillnad från tidigare tagit hänsyn till kostnadsutvecklingen framöver”, säger Jessica Hjerpe, anläggningschef i Nacka kommun.

”Till skillnad från tidigare tagit hänsyn till kostnadsutvecklingen framöver”, säger Jessica Hjerpe, anläggningschef i Nacka kommun.

Liza Simonsson

Kan bli dyrare

Nacka kommun stoppade under 2024 flera byggen där kostnaderna skenade som Mötesplats Nacka, Upphöjningen av Saltsjöbanan, Kyrkviksparken och Stadshusparken. KPMG:s revisorer kritiserade kommunen för felaktiga kostnadsberäkningar och enligt rekryteringsfirman Pro Astri drev tio år gamla räknefel upp byggkostnaderna.

– Nu har vi till skillnad från tidigare tagit hänsyn till kostnadsutvecklingen framöver. Vi har värderat alla risker och försökt vara så ärliga som möjligt för att inte överutnyttja kommunens pengar. Men det finns fortfarande en risk att det kan bli dyrare än beräknat om något som vi inte har förutsett inträffar, säger Jessica Hjerpe.

På en ödetomt längs Gustavsviksvägen blir det möjligt att bygga radhus.

På en ödetomt längs Gustavsviksvägen blir det möjligt att bygga radhus.

Johan Kristensen

Ombyggnaden ska starta i år och beräknas pågå i minst fem år. Jessica Hjerpe hoppas att det ska gå smidigt.

– Klart att man blir påverkad när vägen utanför grävs upp och man kanske behöver ta andra vägar. Men förhoppningsvis löser vi det på ett bra sätt, säger Jessica Hjerpe.

Göran Wellerstrand ser flera tänkbara svårigheter under byggtiden.

– Vi har två olika infarter till vår tomt. Men en del har bara en. Hur ska tankbilarna kunna tömma avloppstankarna när vägarna stängs av?

Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!

56 bostäder blir minusaffär på 25 miljoner för kommunen

Kommunens planer på 110 nya lägenheter i Jarlaberg blir bara 56. Trots markförsäljningen blir det en minusaffär på 25 miljoner kronor efter att kommunen räknat fel. Bygget beräknas starta i vår men först kräver kommunstyrelsen en bättre trafiklösning än att dra in busshållplatsen Jarlaberg i tre år.

För två år sedan revs matbutiken och pizzerian mittemot Jarlabergs skola på Jarlabergsvägen. Men tomten där kommunen vill ha 110 lägenheter, restaurang och matbutik gapar fortfarande tom.

Einar Mattsson som äger marken har bara sökt bygglov för verksamhetslokalerna och 56 lägenheter.

– Det blir väl större lägenheter och färre boende då, säger kommunalrådet Mats Gerdau (M).

Nu visar sig planerna dessutom bli nästan dubbelt så dyra som kommunen hade räknat med. I stället för 42,9 miljoner kronor måste kommunen betala 75,7 miljoner kronor. 

Kommunen har tidigare i år stoppat flera byggprojekt där kostnaderna har skenat. Utredningarna av Mötesplats Nacka och Upphöjningen av Saltsjöbanan kostade 322 miljoner kronor respektive 59 miljoner kronor utan att någon spade sattes i backen. Kyrkviksparken hade kostat 61,6 miljoner kronor och Stadshusparken 7,1 miljoner kronor när stadsdirektören pausade dem i januari. Dessutom blir ombyggnaden av Värmdövägen minst 500 miljoner kronor dyrare.

Granskar 100 byggprojekt

Revisorer hos KPMG har kritiserat kommunen för att misslyckas med att göra korrekta kostnadsberäkningar och enligt rekryteringsfirman Pro Astri har tio år gamla räknefel bidragit till att kommunen har stoppat byggen för 837 miljoner kronor de senaste fem åren.

Kommunen granskar nu samtliga sina omkring 100 byggprojekt för att se vilka som kan pausas och vilka som måste genomföras. 

De nya bostäderna i Jarlaberg räknas till de 13 500 som kommunen har lovat att bygga före 2040 intill den kommande tunnelbanestationen.

”Vi måste lära oss hur vi bättre tecknar avtal”, säger kommunalrådet Mats Gerdau.

”Vi måste lära oss hur vi bättre tecknar avtal”, säger kommunalrådet Mats Gerdau.

Johan Kristensen

Dyrare asfalt

För att göra bostadsbygget möjligt måste kommunen bygga om Jarlabergsvägen och dra nya vatten- och avloppsledningar. Men kommunen använde av misstag en gammal kravlista när kostnaden beräknades. Nu när felet har rättats till ökar kostnaden med 13,4 miljoner kronor.

Enligt cheferna på exploateringsenheten och anläggningsenheten har prisökningarna dessutom varit exceptionella. Från 2021 till 2024 har priset på asfalt ökat med 50 procent.

Dessutom räknar kommunen nu med att priserna kommer att fortsätta öka under återstoden av projektet vilket ger ytterligare kostnadsökningar på 9 miljoner kronor.

Samtidigt ökar kommunens intäkter bara med 800 000 kronor. Kommunen har nämligen redan sålt marken för 34 miljoner kronor och fått 11,7 miljoner kronor av exploatören för allmänna anläggningar som väg, vatten och avlopp.

”Väldigt tråkigt”

I stället för ett tillskott på 7,6 miljoner kronor i stadens kassa räknar kommunen nu med ett minus på 25,2 miljoner kronor.

– Det är naturligtvis väldigt tråkigt och beklagligt att vi har haft en väldigt stor kostnadsökning på byggentreprenader. Kriget i Ukraina har påverkat byggprojekt på ett sätt som vi inte kunde förutse. En lärdom är att det tar väldigt lång tid från att vi gör projektkalkyler tills bygget drar i gång. Vi måste lära oss hur vi bättre tecknar avtal, säger Mats Gerdau.

För att göra det möjligt att bygga om Jaralbergsvägen planerades busshållplatsen Jarlaberg dras in från den 7 januari nästa år. Under tre år skulle busspendlare i stället få gå omkring 700 meter över backar och trappor till korsningen Skönviksvägen–Diligensvägen. Under måndagen krävde kommunstyrelsen att tjänstemännen tar fram en bättre trafiklösning.

– Många äldre har svårt att gå och många bussresenärer har redan fått längre att gå vid Slussen då är varenda minut viktig för att få vardagen att gå ihop, säger Mats Gerdau.

”Flytten av busshållplatsen är framflyttad till och med byggföretaget Einar Mattssons byggstart i området, preliminärt under februari 2025. Fram till dess trafikerar bussarna samma rutt som idag”, skriver kommunen på sin hemsida.

Byggsmällar för över 40 miljoner i december

Jarlaberg: Kostnaden för ombyggnaden av Jarlabergsvägen ökar med 32,8 miljoner kronor, från 42,9 miljoner kronor till 75,7 miljoner kronor och ger kommunen ett minus på 25,2 miljoner kronor.

Amperen: 70 bostäder i radhus mellan Ormingeringen och Grindavägen behöver 1,9 miljoner kronor för att kunna utredas vidare. Beräknas nu ge kommunen ett plus på 57,4 miljoner kronor (intäkter: 65,4 miljoner kronor, utgifter: 8 miljoner kronor).

Pylonen: 130 bostäder intill Skarpövägen behöver 3,2 miljoner kronor extra för att kunna utredas vidare. Beräknas nu ge kommunen ett plus på 117,8 miljoner kronor (intäkter: 127,2 miljoner kronor, utgifter: 9,7 miljoner kronor).

Kocktorpsområdet: Planerna på att gräva ner elledningar för att möjliggöra bostäder i Kocktorpsområdet som kommunen har utrett för 2,4 miljoner kronor på läggs ner eftersom projektet inte längre ses som lönsamt.

Källa: Nacka kommun.

Nackas byggsmällar 2024

December: Ombyggnaden av Jarlabergsvägen blir 32,8 miljoner kronor dyrare än beräknat och ger kommunen ett minus på 25,2 miljoner kronor. Samtidigt ökar kostnaderna för att utreda bostäder i projekten Amperen och Pylonen med 1,9 respektive 3,2 miljoner kronor. Dessutom läge planerna på att gräva ner elledningar i Kocktorpsormådet som har utretts för 2,4 miljoner kronor för att möjliggöra bostadsbyggande ner. 

Oktober: Värmdövägens ombyggnad blir minst 500 miljoner kronor dyrare än beräknat. Totalkostnaden väntas bli 1,87 miljarder kronor men osäkerhet i beräkningen gör att kostnaden kan öka med ytterligare 320 miljoner kronor.

September: Nacka granskar kommunens samtliga 100 byggen.

Juni: Mitt i avslöjar att kommunen har stoppat byggen för 837 miljoner kronor de senaste fem åren.

Juni: KPMG:s revisorer kritiserar Nacka kommun för att misslyckas göra korrekta kalkyler.

Maj: Nacka stoppar Mötesplats Nacka efter att slutkostnaden skenat från 2 miljarder kronor till 8,5 miljarder kronor. Projektet kostar 322 miljoner kronor, kommunen står för 279 miljoner kronor, Region Stockholm för resten.

Mars: Upphöjningen av Saltsjöbanan stoppas när slutnotan stiger från 280 miljoner kronor till 1,2 miljarder kronor. 69 miljoner kronor plöjs ner innan planerna avbryts.

Januari: Stadsdirektör Victor Kilén pausar bygget av Kyrkviksparken och planeringen av Stadshusparken efter att kostnaderna har skenat. Kyrkviksparken hade då kostat 61,6 miljoner kronor. Stadshusparken: 7,1 miljoner kronor bara i planering.

Källa: Nacka kommun.

Vision över hur de nya bostäderna vid Jarlabergsvägen ska se ut.

Vision över hur de nya bostäderna vid Jarlabergsvägen ska se ut.

Alm Equity

56 bostäder blir minusaffär på 25 miljoner för kommunen

Kommunen räknade fel ✔️ Byggkostnader fortsätter skena ✔️ ”Väldigt tråkigt”

Nacka vill riva äldsta villaområdet

Nacka kommun vill riva Birka – ett av Nackas äldsta villaområden – för att bygga 1 200 lägenheter intill tunnelbanan. Ett 20-tal villaägare vill sälja sina tomter.

– Bor vi kvar blir Birka som ett Skansen – vem vill bo på Skansen? säger en villaägare.

Nils Simonsson flyttade till en villa i Birka i augusti 1998. Han är ordförande i Saltsjö-Järla villaägareförening och arrangerade föreningens 100-årsjubileum 2009, stoppade Nacka kommuns planer på motorvägspåfart och förskola i området. Men sedan 2016 vilar föreningen. Han och ytterligare ett 20-tal villaägare vill sälja sina tomter för byggandet av flerfamiljshus intill Järlas kommande tunnelbanestation.

– Tunnelbanan flyttar du inte på samma sätt som en förskola – den blir av. Jag tycker att det är sorgligt att förstöra villaområdet. Jag hoppas de kan spara vårt hus och använda som daghem, konditori eller något fik, säger han.

Nils Simonsson har bott i Birka sedan 1998 och kämpat mot motorvägspåfarter och förskolor i området. Nu är han beredd att sälja sin villa för bygge av flerfamiljshus.

Nils Simonsson har bott i Birka sedan 1998 och kämpat mot motorvägspåfarter och förskolor i området. Nu är han beredd att sälja sin villa för bygge av flerfamiljshus.

Privat

”Vi är i limbo”

En familj hade renoverat sitt hus när de fick besked att Järlas tunnelbanestation skulle ligga ett 50-tal meter från deras villa.

– Vi är i limbo. Vi hade mått bra av att flytta men under byggtiden minskar värdet på vårt hus. Det släpper ju inte förrän tunnelbanan är klar 2030. Det har varit pest eller kolera. Gud vad vi har genomlidit sprängningar och borrningar. Det har skallrat i glasen. Det värsta har varit stomljuden – BZZZZZZZ – när du tar ditt morgonkaffe klockan sju på morgonen.

Familjen har gått med på att sälja. Men jublar inte.

– Vi vill bort från den här byggropen. Vi får ett bra kontrakt. Men villkoret är ju att detaljplanen går igenom. Vi kanske är för gamla för att slå klackarna i taket när det är klart.

En svag doft av äpple sprider sig från en korg i hallen. Casper och Birgitta Flyg bor i bostadsrättsföreningen Villa Birka sedan 1980. För dem är det tredje gången en byggherre vill bygga flerfamiljshus i villaområdet.

– Vi var med från början och ville att de skulle stycka av en tomt här nere. Men nu orkar vi inte mer, säger Birgitta Flyg.

Casper Flyg, 73, och Birgitta Flyg, 72, var positiva till byggplanerna i Birka men vill inte längre att deras förenings tomt styckas av. ”Nu orkar vi inte mer”, säger Birgitta Flyg.

Casper Flyg, 73, och Birgitta Flyg, 72, var positiva till byggplanerna i Birka men vill inte längre att deras förenings tomt styckas av. ”Nu orkar vi inte mer”, säger Birgitta Flyg.

Johan Kristensen

”Försöker förstå platsen”

Kommunens skrev i sitt start-PM 2019 att man vill bygga 1 200 lägenheter i området med omkring 30 villor. Fastighetsbolagen RO Properties och Nrep har nu skrivit kontrakt med ett 20-tal villaägare. De är tredje byggherren som ska försöka göra verklighet av byggplanerna.

– Det som talar för att vi lyckas är att vi försöker förstå både platsen och människorna, säger Peter Kuylenstierna, medgrundare av RO Properties.

Även familjer som är emot byggplanerna inser att de kan få ge sig.

– Blir bygget av vill inte vi stå med byxorna nere. I en situation där det börjar byggas runtomkring har vi en villa mitt i – vad då? Då kommer vi också att ha ett avtal där vi har möjlighet att flytta härifrån. Men det är i så fall något vi känner oss tvingade in i.

Exakt hur avtalet mellan fastighetsbolagen och villaägarna ser ut vill ingen berätta. Tidigare har det talats om att de som säljer sina villor kan få uppåt två, tre gånger bättre betalt än marknadspris. Men det finns familjer som föredrar att bevara området.

– Vi har betalat bra för vårt hus och känner en osäkerhet kring vad vi får för pengarna. Vi måste hitta ett nytt hus – ett likvärdigt hus. Här har du har 200 meter till skola, simhall, idrottshall, ishall – allt finns inom gångavstånd, säger en villaägare som inte ser någon framtid för villaområdet när tunnelbanan står klar 2030.

– Ska vi vara 30 småpåvar som sitter här med våra fruktträdgårdar när det finns 30 000 andra som vill bo nära tunnelbanan. Är det rimligt? 

”Ska vi vara 30 småpåvar som sitter här med våra fruktträdgårdar när det finns 30 000 andra som vill bo nära tunnelbanan. Är det rimligt?”, säger en villaägare.

”Ska vi vara 30 småpåvar som sitter här med våra fruktträdgårdar när det finns 30 000 andra som vill bo nära tunnelbanan. Är det rimligt?”, säger en villaägare.

Johan Kristensen

”Allvarlig påverkan”

Kommunstyrelsens stadsutvecklingsutskott beslutade den 8 oktober att gå vidare med byggplanerna i Birka. 

Kommunalrådet Mats Gerdau (M) betonar att det inte är spikat hur många eller hur höga hus det blir.

– Nu ska man ta fram ett planprogram för att se helheten med bostäder, grönområden, Birkavägens status som lokalgata eller bussgata och behov av förskolor. 

Socialdemokraterna är på samma linje som Alliansen men Nackalistans oppositionsråd Mikael Carlsson anser att bygget hotar att förstöra Birkas särpräglade karaktär.

– Projektet innebär en allvarlig påverkan på både natur- och kulturmiljöer, särskilt i relation till områdets topografi och de värdefulla kulturhistoriska byggnaderna som riskerar att påverkas negativt. 

Den 28 oktober beslutar kommunstyrelsen om byggplanerna i Birka ska fortsätta.

Värdefull kulturmiljö

Birka är ett av Nackas äldsta villaområden. 

En del av Birkaområdet har kommunen pekat ut som värdefull för kulturmiljön.

Det handlar om välbevarade flerfamiljsvillor som byggdes 1890-1920 för arbetare inom verkstadsindustrin i Järla.

Villakvarteren, panelarkitekturen, de inglasade verandorna och Birkvägens sträckning ses som typiska för tiden.

Kommunen vill bevara kulturhistoriskt värdefulla byggnader.

Källa: Nacka kommun.

Nacka kommun vill bygga 1 200 lägenheter i Birka – ett av Nackas äldsta villaområden – intill den kommande tunnelbanestationen i Järla.

Nacka kommun vill bygga 1 200 lägenheter i Birka – ett av Nackas äldsta villaområden – intill den kommande tunnelbanestationen i Järla.

Johan Kristensen

Nacka vill riva äldsta villaområdet

1 200 lägenheter i stället för 30 villor vid tunnelbanan ✔️ ”Pest eller kolera” ✔️ ”Bor vi kvar blir Birka som Skansen”

Köpte p-plats för en krona – kan bygga 50 lägenheter

Vasakronan krävde att få köpa föreningens parkering för en krona för att bygga bostäder – annars skulle ombildningen till bostadsrätter utebli. Dessutom hotade de med ett vite på 10 miljoner om föreningen motarbetade planerna.

Nu föreslår Nacka kommun 50 bostäder på parkeringen.

Det statliga fastighetsbolaget Vasakronan och Brf Sicklaöarna i Ekudden var överens. Föreningens medlemmar skulle betala 245 miljoner kronor för de 173 hyreslägenheterna. Men på mötet den 3 februari 2011 flippade Vasakronans investeringschef fram en krona.

För kronan krävde Vasakronan att få köpa och stycka av marken på Fingerörtsvägen där föreningen har sina parkeringsplatser för att bygga nya bostäder. Om inte skulle ombildningsaffären utebli. Och om byggplanerna motarbetades skulle föreningen tvingas betala 10 miljoner kronor i vite.

Vasakronan har framhållit att bostadsplanerna var kända för Brf Sicklaöarna före mötet. I ett prospekt daterat 2010 framgår att Vasakronan ville stycka av fastigheten vid en försäljning, vilket skulle innebära 58 färre parkeringsplatser.

Men få medlemmar kände till upplägget.

– Vi är blåsta! Jag förlorar min sjöutsikt och min lägenhet tappar i värde, har en medlem sagt tidigare.

Pausade byggplanerna

Föreningen skrev till slut på avtalet men vitesklausulen skrämde medlemmarna till tystnad. Det bidrog till att kommunen 2017 pausade byggplanerna. Det ansågs inte möjligt att genomföra ett samråd när grannarna inte fick uttala sig om byggplanerna.

– Kommunen krävde ett förtydligande mellan parterna och där framgick det att medlemmarna hade full rätt att uttala sig i samrådet, utan att få vite, har kommunens projektledare Johan Rapping sagt tidigare.

Efter flera möten mellan föreningen, kommunen och Vasakronan ändrade bolaget klausulen 2022. Medlemmarna får nu uttala sig, men hotet om vite på 10 miljoner kronor kvarstår om föreningen drar tillbaka sitt medgivande för byggandet.

Kommunalrådet Johan Krogh (C) har betonat vikten av att alla som berörs av byggplaner har möjlighet att yttra sig under samråd. Samtidigt har han välkomnat fler bostäder.

– Det handlar om 50 nya hem för minst 50 Nackabor.

Vasakronan har sålt byggrätten vidare till Besqab. Besqab vill inte kommentera affären.

Slopar balkonger

Kommunen höll samråd den 23 november till 7 december förra året. Grannar klagade på de att nya bostäderna ökar insynen och slukar dagsljus, parkeringsplatser samt grönområden.

I förslaget som nu är ute på granskning har kommunen inte gjort några större förändringar.

Precis som tidigare kommer de nya bostäderna så nära som 12,5 meter från befintliga bostäder. Ingenting görs åt minskade soltimmar eller grönområden. Däremot har kommunen hittat en plats att spara ytterligare två parkeringsplatser åt föreningen. Dessutom stoppas balkonger på fasaden i nordost som hamnar närmast de nuvarande husen för att minska insynen.

Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!

Fram till den 16 januari kan Nackabor komma med synpunkter på förslaget om bostäder på Fingerörtsvägen.

12,5 meter till grannar

Besqab föreslås få bygga 50 äganderättslägenheter på Brf Sicklaöns parkering.

Föreningen förlorar totalt 13 av 102 parkeringsplatser.

Bostäderna föreslås byggas i ett punkthus med sju våningar som sitter ihop med ett lamellhus med fem våningar.

Lamellhuset hamnar i väst 12,5 meter från befintliga bostäder och punkthusets högdel hamnar i öst 20 meter från befintliga bostäder. Balkonger på fasaden i nordost, närmast befintliga bostäder slopas.

Förslaget finns på kommunens hemsida och i stadshuset på Granitvägen 15 för granskning till den 16 januari. 

Källa: Nacka kommun.

Vasakronan krävde att få köpa Brf Sicklaöarnas mark för en krona för att bygga fler bostäder i Ekudden – annars skulle ombildningen utebli. Nu vill Nacka kommun att 50 bostäder byggs på föreningens parkering.

Vasakronan krävde att få köpa Brf Sicklaöarnas mark för en krona för att bygga fler bostäder i Ekudden – annars skulle ombildningen utebli. Nu vill Nacka kommun att 50 bostäder byggs på föreningens parkering.

Johan Kristensen

Köpte p-plats för en krona – kan få bygga 50 lägenheter

Vasakronan hotade brf med miljonvite ✔ Nacka går vidare med bostadsplaner