I våras skickade Region Stockholms trafikkontor ut en bruttolista på förändringar i kollektivtrafiken på remiss till länets kommuner.
Den innehöll nedläggning av 18 busslinjer, indragna turer, reducerad trafik utanför rusningstid på pendeln och Roslagsbanan, samt 12-minuterstrafik i stället för 10-minuterstrafik i mellan- och kvällstrafik i t-banan.
Förslagen möttes inte av jubel.
Stockholms stad vänder sig till exempel emot att ihopslagna busslinjer i Söderort gör att Östbergaborna förlorar möjligheten att åka direkt till Gullmarsplan.
Botkyrka kommun är kritiska till att linje 151 Norsborg–Fridhemsplan dras in då den trafikerar områden där resenärer inte kan välja att ta t-bana eller pendel i stället.
Fattas pengar
Anledningen till nedskärningarna är miljardminus i trafiknämndens budget och minskat resande som en följd av pandemin.
En sammanfattning av svaren redovisas nu i trafiknämnden. Men det är förvaltningen som avgör vilka förändringar som ska genomföras.
Politiker utanför
Det är alltså inte politikerna som fattar det slutliga beslutet, och det är något som mittenkoalitionens samarbetsparti Vänsterpartiet är kritiskt till.
Varför är det så viktigt att ärendet tas upp i nämnden?
– Det är mer demokratiskt. Det är vi politiker som ska ta ansvaret och kanske särskilt i år när det handlar om så stora förändringar, säger Anna Sehlin, oppositionsregionråd (V).
Hon tycker att Socialdemokraterna, som när de satt i opposition var inne på samma linje, nu borde ha sett till att så sker.
På gång
Enligt Jens Sjöström (S), vice ordförande i trafiknämnden, kommer den "demokratiska kontrollen kring trafikförändringsprocessen" att stärkas.
"Detta arbete pågår men är inte klart inför de beslut som nu måste tas", skriver han i ett mejl.
Förändringarna i kollektivtrafiken ska redovisas i oktober och träder sedan i kraft i december.