SL:s beslut om att dra in fyra hållplatser på fyrans buss slog ner som en bomb bland resenärerna hösten 2022. Efter omfattande protester backade SL och återinförde hållplatsen vid Stadion.
– När det blir fel får man göra om och göra rätt, sa Kristoffer Tamsons (M) som var trafikborgarråd fram till maktskiftet i oktober.
Beskedet väckte stor glädje, men det var många som menade att SL borde gå ännu längre.
"Bra, men en halvmesyr. Jungfrugatan måste läggas till. Gör om och gör helt rätt!" skrev en läsare på Facebook.
Kampen har fortsatt
Sedan dess har kampen för ett återinförande av hållplatsen Jungfrugatan fortsatt. Nu har de fyra SPF-föreningarna på Östermalm gått samman i en skrivelse till trafikförvaltningen.
"Detta beslut är katastrofalt, särskilt för äldre och människor med nedsatt rörelseförmåga. De tvingas nu gå en längre sträcka för att nå närmaste hållplats", skriver de i brevet där 2750 pensionärer står som avsändare.
Ulla Becker, ordförande i SPF Gärdet-Djurgården, påpekar att Jungfrugatan är en knutpunkt där man kan byta mellan busslinjerna 1, 57 och 72.
– Det är så krångligt att byta nu. Alla kan inte gå sträckan mellan Jungfrugatan och Stadion. Det är inte bara vi äldre som har det besvärligt, det gäller även de som är rörelsehindrade eller har barnvagnar.
SPF: Vill man så kan man
SPF-föreningarna menar att det till syvende och sist handlar om politisk vilja: Vill man återinföra hållplatsen så går det.
– Även om man vill att bussarna ska komma fram snabbare får det inte ske på bekostnad av tillgängligheten. Och vad spelar några minuter hit eller dit för roll egentligen? Om man har bråttom att ta sig till andra sidan av stan kan man ta tunnelbanan.
Regionen står dock fast vid beslutet.
I ett mejl till Mitt i skriver de att syftet med de indragna hållplatserna på fyrans buss var att snabba på trafiken, och att indragningar av närliggande hållplatser ger betydande resvinster.
"Då linje 4 är den linje i Sverige med i särklass högst resande medför även en liten restidsvinst stora effekter på totalen. Hållplatsavståndet mellan dagens hållplatser Musikhögskolan och Värtavägen är ca 700 meter, vilket närmar sig en eftersträvansvärd standard för våra stombussar", skriver Sophie Gunnarsson, presskommunikatör på trafikförvaltningen.
SL: Tillgängligheten är god
Trafikförvaltningen skriver att syftet med stombussarna i första hand är att transportera stora mängder resenärer på ett effektivt sätt.
"För resenärer som är i behov av närmare avstånd till hållplatsen hänvisar vi därför till de övriga linjer som i dag trafikerar Jungfrugatan (1, 57, 72 samt 91 och 94). Tillgängligheten för hållplatsen är därför fortsatt att betraktas som god".