Göteborg
Reitan Convenience, som är franchisegivare för Pressbyrån, 7-Eleven och den senaste kiosksatsningen PBX, kommer sluta att ta in nya cigarettprodukter- eller varumärken från och med 2026, rapporterar TT.
På sikt är målet att helt sluta sälja cigaretter.
Anledningarna är hälsoskäl så väl som miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Reitans Sverige-vd Anna Wallenberg till TT.
– Vi ser även att det finns vissa länder som inför olika former för förbud mot rökning, till exempel progressiva åldersförbud, säger hon.
Cigarettförsäljningen på Pressbyrån och 7-Eleven har dalat de senaste åren och står i dag för 54 procent av kedjornas totala tobaksomsättning.
Förutom att fimpa ciggen kommer även produkter som innehåller palmolja – som vissa chokladsorter, chips och kakor – att försvinna från kioskerna från och med 2027.
Marabou och Cloetta använder fortfarande palmolja i en del produkter.