Österåker
5 december är en stor dag för Åkersbergaborna Sebastian Forsberg och Adam Malki. Då släpps nämligen deras, ”Swedish handcrafted dry gin” på Systembolagen i Åkersberga, Arninge och Täby.
Spritdrycken är deras allra första och resultatet av 1,5 års experimenterande och drömmande.
– Vi har ingen koppling alls till matindustrin, säger Sebastian.
– Vi kommer från marknadsföringshållet, men jag tror att det kan vara en fördel.
Design. Adams och Sebastians gin säljs i en specialgjord lättviktsflaska.
Mikael Andersson
Däremot delar han och Adam ett stort intresse för mat och dryck. De två kompisarna träffades i Kanalstaden när deras barn började leka.
Vänskapen utvecklades snabbt, de började träna ihop och på ett pass kläcktes idén: ”Varför inte starta något inom mat och dryck?”.
Testat sig fram
Att det blev just gin förklarar Sebastian bland annat med marknaden:
– Gin har exploderat. Det pågår en gin-boom över hela världen, och det är inte i Europa det säljs mest. Utan i Asien - i Indien, Kina och Japan.
Adam har gått kurser i gintillverkning i Nederländerna och en första destilleringsapparat finns på plats i fabrikslokalen i Åkersberga. Efter att ha testat drygt 20 olika recept kom man fram till den som nu kommer att lanseras av deras företag Swallows & spirits.
Förutom de obligatoriska enbären är deras gin även kryddad med korianderfrön, svartpeppar, älgört, lokala äpplen, morot och honung. Plus ett antal örter.
– Den är väldigt len så att den går att dricka ren. Men den smakar gott även i allt annat vi testat - i dry martini, tom collins, gin sour och gimlet, säger Sebastian.
Dörrknackning
Han berättar också att han knackat dörr så att även ett antal krogar i Österåker kommer sälja deras gin. En detalj är att de tappar alla 420 flaskor i första omgången för hand, sätter på korkar och klistrar etiketter.
– Första gången jag gjorde det gick det åt fem etiketter innan det blev bra, säger Sebastian.
Målet är att sälja 10 000 liter första året. Då kan man kan avancera från att bara säljas som ”lokalt och småskaligt” i närliggande Systembolagsbutiker.
Utöver sin första gin har de ytterligare tre sorter på gång, en "navy strength", (57 procent), en lite fruktigare rosa gin och så ytterligare en variant som än så länge är helt namnlös. Nästa år, 2023, är det tänkt att även dessa ska hitta ut på marknaden.
Hur känns det?
– Väldigt spännande. Lite nervöst, men mycket förväntansfullt.
Har ni sagt upp er?
– Nej, vi har kvar våra jobb i uppstarten. Men om det går bra kan vi behöva säga upp oss, säger Sebastian.
– Vi är inte rika personer. Vi gör det här på fritiden och på kvällar, säger Adam.