1964 öppnade BP upp pumparna på macken längs Maltesholmsvägen.

Statoil tog över under årens lopp, 2010 blev macken obemannad och 2014 blev det en Ingo-mack.

Men den 1 september stängde macken och stängslades in.

Filip Magnusson

"Ingen rolig plats"

Flitiga fotografen och Hässelbybon Henrik Henrikson har tidigare berättat om macken på sin hemsida Mitt Hässelby.

– Det var väl även en verkstad med nedfart under jord där förr. Men jag tycker inte platsen är så rolig, med grusplanen intill och allting. Det är inte min favoritdel av Hässelby gård direkt, säger Henrik och skrattar när Mitt i ringer.

BP-macken 1964 på Maltesholmsvägen.

BP-macken 1964 på Maltesholmsvägen.

Henrik Henrikson

I lokala grupper på Facebook beklagar bilister att macken stängs, flera hävdar dock även att det varit glest bland kunderna.

– Den ena efter den andra försvinner. Jag kan förstå att bilister är upprörda. Det är väl till villastaden Hässelbyborna får ta sig, säger Henrik Henrikson.

Blir allt färre

Antalet drivmedelsstationer i Stockholms stad minskar stadigt.

Vid Globen gick de till exempel från tre till en på kort tid.

Henrik Henrikson.

Henrik Henrikson.

Privat

I landet har antalet mackar sedan 1980-talet närmast halverats och enligt miljöförvaltningens projektledare Per Erik Österlund, som varit med och utrett frågorna för Stockholms stads räkning tidigare, kommer de bli ännu färre.

Drygt 70 mackar i Stockholm

I dag finns drygt 70 bensinstationer kvar i Stockholms stad, på sikt kommer bara 30–50 behövas i hela staden, enligt Österlund.

Den stora omställningen till en allt större elektrifiering av vägtrafiken kommer leda till minskade volymer av flytande drivmedel.

Per Erik Österlund, miljöförvaltningen.

Per Erik Österlund, miljöförvaltningen.

Stockholms stad

– Oftast är det verksamhetsutövaren som sanerar vid stationen vid avflyttning.

Finns det ingen risk att bilister tvingas börja köra längre för att tanka bensin?

– Nej, de flesta fossilbilar går långt på full tank, säkert 60-90 mil. Behovet att tanka på hemmaplan är ganska liten, säger Österlund.

Bostadsbyggande en faktor

En annan orsak till att stationerna försvinner är bostadsbyggandet.

Cirka 500 nya lägenheter planeras byggas längs Maltesholmsvägen där macken ligger.

2010 revs Statoils byggnad på macktomten och stationen blev obemannad.

2010 revs Statoils byggnad på macktomten och stationen blev obemannad.

Henrik Henrikson

JM och Riksbyggen finns bland byggherrarna.

Men hur det blir med bostäderna är oklart – och macken kan eventuellt öppnas igen.

Staden och byggaktörerna är inte överens kring utformningen och innehållet i projektet och detaljplanearbetet stoppades nyligen.

Ingo har fått förlängt hyresavtal på tomten till sista maj 2025.

Maya Johansson, kommunikationschef på Ingo.

Maya Johansson, kommunikationschef på Ingo.

Ingo

Maya Johansson, kommunikationschef på Ingo:

– Vi hoppas kunna öppna stationen igen, men den kräver stora investeringar vilket är svårt att motivera när hyreskontraktet löper ut sista maj. Vi avvaktar just nu besked om vi kan öppna upp under en ytterligare period.