Tågtrafiken längs linje 43 mellan Stockholm City och Bålsta är helt inställd fram till 12 augusti. Under tiden som Trafikverket arbetar med utbyggnaden av spåren mellan Tomteboda och Kallhäll är det ersättningsbussar som gäller.
Vid Kallhäll råder det förvirring när Mitt i kommer till busstationen. På tidtabellen står det att bussen ska gå 09:14. I appen står det att den inte ska gå förrän en kvart senare.
Ulla Christensen och Hans-Erik Jonasson är två av dem som står och väntar på bussen.
– Livet blir begränsat. Att åka in till stan fungerar bra i vanliga fall men nu kan jag inte ens lämna min hund i Bro som jag brukar, säger Ulla Christensen.
Hans-Erik Jonasson brukar lägga till minst en halvtimme på restiden för att garantera att komma i tid.
Malin Lövkvist
Ersättningsbussen mot Akalla går en gång i halvtimmen. Pendeln går vanligtvis en gång i kvarten.
– Bussarna är ofta knökfulla. Det är svårt att ersätta ett pendeltåg med en buss. Man känner sig lite bortglömd här ute, säger hon.
Plötsligt rullar en buss fram. Ulla Christensen och Hans-Erik Jonasson hoppar på men springer sedan hastigt av igen. Det var fel buss.
– Det här var varför jag gav oss 50 minuters restid extra, säger Hans-Erik Jonasson.
Kallhällbon Emanuel Alvarez tycker att det är samma visa varje år.
– Det här förstör för oss som bor i Kallhäll varje sommar. Restiden in till stan fördubblas och ersättningsbussarna är ofta inte tajmade med resten av trafiken.
Emanuel Alvarez hade velat se en direktbuss från Kallhäll till Centralen för att minska restiden.
Malin Lövkvist
Att inte ha samma resemöjligheter under sommaren tycker Emanuel Alvarez är tråkigt.
– Vi betalar lika mycket för vårt SL-kort som alla andra. Det blir två månader om året som vi inte får det vi betalar för. Det är som att en frisör klipper hälften av håret men tar lika betalt, säger han.
Caroline Ericson ska precis kliva på en av ersättningsbussarna. Hon är van vid att få vänta på nästa buss för att de är fulla.
– Jag kommer nog kunna åka in till stan på sommaren igen när jag går i pension. Det här tar aldrig slut, säger hon.
Caroline Ericson har behövt vänta på nästa ersättningsbuss flera gånger då de varit fulla.
Malin Lövkvist
Vid Kungsängens busstation står ersättningsbussarna uppradade. En passagerare hoppar ut från en av dem.
– Vissa bussar dyker inte upp. Det tog två timmar att åka hit, säger hon.
Hur tycker du ersättningstrafiken fungerar?
– Helt okej när bussarna dyker upp. Det hade kunnat vara fler bussar så att de kunde gå varje kvart istället för varje halvtimme. Då hade man kunnat planera sitt liv.
Sedan skyndar hon sig iväg till jobbet.
På en bänk en bit bort sitter Mohamad Ksaa. Han åker ofta kollektivt, även på sommaren. Han är glad för att det går att ta sig runt i Stockholm trots arbeten med spåren.
– Det funkar rätt bra. Men det är lite jobbigt att det blir så långt att åka. Men det är ju bättre än ingenting, säger han.
Mohamad Ksaa åker från Täby till Kungsängen, en stäcka som brukar ta lång tid i vanliga fall, men idag tog över två timmar.
– Det blir långt att åka. Ibland händer det att bussarna är sena också, då tar det ännu längre tid.
Trots att Mohamad Ksaa har lång resväg varje dag är han glad att det finns ersättningstrafik.
Malin Lövkvist
Inga planer på utökad trafik
Enligt Elin Lindström, presskommunikatör på trafikförvaltningen i regionen, finns det i nuläget inga planer på att utöka ersättningstrafiken på sträckorna.
"Det är utmanande att ersätta pendeltågstrafik med bussar i och med att det är enormt stor skillnad i kapacitet mellan ett helt pendeltåg och en ersättningsbuss. Att helt ersätta sträckor med bussar så att man når samma kapacitet som pendeltågen är inte möjligt - det finns varken tillräckligt med bussar eller utrymmen på gator och i bussterminaler," skriver hon i ett mejl till Mitt i.