Anropsstyrd SL-trafik skulle kunna vara en lösning för att ge Ekerös glesbygd mer kollektiv trafik. Det sa trafikregionrådet Anton Fendert (MP) i samband med att den nya tidtabellen gick ut på remiss i våras. Men han var inte beredd att ge några löften.

Systemet, där bussen inte rullar efter vanliga tidtabeller utan i stället kommer när resenärerna bokar in sin resa, har varit diskuterat i kommunen länge. Redan inför valet 2018 lovade Alliansen i Ekerö att verka för anropsstyrd SL-trafik och det nuvarande styret fortsätter att lobba för det. 

"Tillskott"

– Vi tycker det är superintressant och vi går gärna vidare med det. Det skulle vara ett väldigt tillskott, säger Fredrik Zandrén (MP) som är ordförande i kommunstyrelsens mobilitets- och folkhälsoutskott.

Anropsstyrd SL-trafik skulle vara ett stort tillskott till Ekerös busstrafik, menar Fredrik Zandrén (MP), ordförande i kommun-styrelsens mobilitets- och folkhälsoutskott.

Anropsstyrd SL-trafik skulle vara ett stort tillskott till Ekerös busstrafik, menar Fredrik Zandrén (MP), ordförande i kommun-styrelsens mobilitets- och folkhälsoutskott.

Miljöpartiet Ekerö

Han tror att det vore särskilt bra i kommunens utkanter.

– I tätbefolkade områden kanske det skulle ersätta en cykelresa, men på landsbygden skulle det riktas till de som annars måste ta bilen, eller de som annars inte kan ta sig någonstans, säger han.

Men på SL maler kvarnarna långsamt.

Det första försöket kring anropsstyrd trafik i SL-trafiken var 2019 i Överenhörna i Södertälje och i december 2022 började anropsstyrda bussar rulla i Vallentuna och Norrtälje kommun.

Där beställer man en resa genom SL:s reseplanerare till sin närmsta adress, två timmar innan man vill resa. Där har systemet väckt kritik, bland annat för att hållplatsen hamnat för långt bort.

Sju procents ökning

På Mörkö i Södertälje, där SL just nu testar systemet, har bussen kunnat beställas både till vanliga befintliga busshållplatser och till nya virtuella hållplatser.

– Då anger man önskad avgångs- eller ankomsttid, och oftast dröjer det inte mer än 20–30 minuter innan bussen kommer, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Det är ännu för tidigt att säga om Ekerö skulle kunna bli aktuellt.från anropsstyrd trafik, menar Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Det är ännu för tidigt att säga om Ekerö skulle kunna bli aktuellt.från anropsstyrd trafik, menar Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Fotograf: Gustav Kaiser

Resandet har där ökat med runt sju procent jämfört med tidigare trafikupplägg. Testet avslutas i december 2024 och vad som händer därefter är inte beslutat ännu.

– Vi har just påbörjat utvärderingen och först när utvärderingen är klar fattas beslut om hur vi ska gå vidare, säger Elin Lindström.

Om systemet kommer till Ekerö är ännu oklart.

– Vi tittar på potentiella områden i hela länet där tillämpning av anropsstyrd trafik kan få positiv effekt, men det är för tidigt att säga om just Ekerö skulle kunna bli aktuellt.

Så blir SL-trafiken i Ekerö nästa år

Fler blåa bussar och direktturer, men färre avgångar i ytterområdena. Det är kontentan av SL:s nya tidtabeller som kickar in i december.

Förslaget på förändringar i busslinjetrafiken kom i våras och nu har beslutet kommit från trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Busslinjerna 176 och 177 får fler turer under hela dagen. Men det sker, som aviserats redan i somras, på bekostnad av busslinjerna längre ut i kommunen.

Paketlösningen "har delvis justerats utifrån Ekerö kommuns remissvar", skriver SL i beslutet.

En blå buss i kvarten

Trafiken på de blå stomlinjebussarna ökar från 20-minuterstrafik till 15-minuterstrafik vardagar mellan runt 06 och 19. Därefter går trafiktätheten stegvis ned till 30-minuterstrafik.

"Med detta kan en jämnare trafik erbjudas längs den trafikmässigt tungt belastade Ekerövägen och sträckan Tappström – Brommaplan under hela trafikdygnet", skriver SL i sitt beslut.

Paketlösningen påverkar många busslinjer i kommunen.

Adelsöbussen stannar vid Sjöängen

På Adelsö kommer linje 312 numera bara gå till Sjöängen där den vänder och åker tillbaka med samma färja. Alla turer ska ha passning mot linje 311 till Brommaplan.

312 kommer gå en gång i timmen mellan klockan 05 och 23, vardag och helg, och 311 kommer få 30-minuterstrafik under rusning och 60-minuterstrafik under mellantrafik.

Buss 312 kommer bara gå till Sjöängen där den vänder och åker tillbaka med samma färja.

Buss 312 kommer bara gå till Sjöängen där den vänder och åker tillbaka med samma färja.

Jannie Flodman

Flera busslinjer blir nu mer direkta.

På Ekerö kommer buss 309 få 60-minuterstrafik och inte längre åka ner till Skytteholm, Ekerö sommarstad och Sandudden under högtrafik på vardagar.

Ekerö sommarstad och Sandudden kommer istället få en ny liunje, buss 308, som ska ha 20-minuterstrafik där varannan tur går från Alléplan respektive Sandudden.

Snabbare resa till Jungfrusund

Det ska också gå fortare att åka mellan Jungfrusund och centrum genom att 303 inte längre kommer köra runt Gällstaö under högtrafik.

Hållplatsen Parksidan på ön får i stället en ny linje, buss 304, som ska gå en gång i halvtimmen. Tillsammans ger de två linjerna busstrafik varje kvart mellan Brygga industri och Brommaplan.

Turtätheten för buss 305 mellan Brommaplan och Älvnäs klipps ner till 30-minuterstrafik under morgon- och eftermiddagsrusningen.

Färingsöbussar klipps ner

På linje 316 mellan Brommaplan och Svartsjö klipps bussen ner till 30-minuterstrafik från Solbacka och 60-minuterstrafik från Färjestadsvägen.

På linje 318 mellan Brommaplan och Ilända, en linje som redan successivt klippts ner under de senaste åren, kommer trafiken kortas ytterligare.

Nu kommer den mellan klockan 06 och 10, samt mellan 14 och 20 inte gå norr om Kungsbergasvängen.

Linje 318 kommer inte gå norr om Kungsbergasvängen under högtrafik.

Linje 318 kommer inte gå norr om Kungsbergasvängen under högtrafik.

Lisa Halldén

I stället kommer den under dessa tider gå från Färentuna kyrka upp till Kungsberga konsum och sedan ner på Kungsbergavägen till Färentuna skola.

Buss 317 ska fånga upp resenärerna som ska norrut mot Ilända och Björkvik.

I november kommer regionens trafikförvaltning presentera en sammanställning av de synpunkter som kommit fram i kommunernas remissvar och hur förvaltningens svarat på dessa.

Den nya tidtabellen träder i kraft i december.

Busslinjerna 176 och 177 får fler turer under hela dagen.

Busslinjerna 176 och 177 får fler turer under hela dagen.

Mikael Andersson

Så blir SL-trafiken i Ekerö nästa år

Fler blåa bussar ✔ Turer klipps i ytterområden