I våras fick Sundbyberg ett nytt övergångsställe, i korsningen Järnvägsgatan-Esplanaden. Här, till skillnad från på andra håll i Sundbyberg, kan du korsa gatan inte bara rakt fram utan även på snedden.

Sundbybergaren Sanian Akbar gör tummen upp.

– Det här havet av övergångsställen är perfekt. När bilarna kommer måste de känna ”nu tar jag mig in i fotgängarnas land, jag kör på deras villkor”.

Övergångsstället med de många valmöjligheterna dök upp i Sundbyberg i våras.

Övergångsstället med de många valmöjligheterna dök upp i Sundbyberg i våras.

Alexander Kuronen

Cykelpendlaren Henrietta Keselman är mer avvaktande. Hon tycker dock att situationen i korsningen är bättre sedan i vintras, då det blev förbjudet för bilar att korsa järnvägen.

– Det är den stora förbättringen.

Fyller övergångsstället någon funktion?

– Jag skulle tro det. Men jag vet inte riktigt, om jag ska vara ärlig.

Henrietta Keselman är för beslutet att göra cykelgator av Järnvägsgatan och Esplanaden. "Det tror jag ändå är en klar förbättring."

Henrietta Keselman är för beslutet att göra cykelgator av Järnvägsgatan och Esplanaden. "Det tror jag ändå är en klar förbättring."

Alexander Kuronen

Enligt Martin Solberg (MP), ordförande i stadsmiljö- och trafiknämnden, har staden velat anpassa trafikregeln till hur folk faktiskt rör sig i korsningen.

– Man rör sig lite på tvärsen, lite längs, diagonalt ... Det är det naturliga beteendemönstret.

Känt från grannstaden

Tokyo. London. Det nya övergångsstället för lätt tankarna till en och annan världsmetropol. Så även till Stockholm. Här introducerades diagonala övergångsställen hösten 2022, i city och på Telefonplan.

Diagonala övergångsställen i korsningen Mäster Samuelsgatan-Regeringsgatan i Stockholm.

Diagonala övergångsställen i korsningen Mäster Samuelsgatan-Regeringsgatan i Stockholm.

Alexander Kuronen

Det är inte första gången Sumpan tar efter grannkommunen. Både sommargågator och cykelgator är lösningar som har införts i Stockholm innan de kommit hit.

Visionsbild på cykelgatan som infördes på Surbrunnsgatan i Stockholm hösten 2023.

Visionsbild på cykelgatan som infördes på Surbrunnsgatan i Stockholm hösten 2023.

Stockholms stad

Övergångsstället på Järnvägsgatan skulle dock ha gjort det oavsett, tror Martin Solberg.

– Det är en sådan naturlig lösning för den här platsen.

Frågan är om Sundbyberg har något eget att komma med.

Enligt Solberg ruvar staden på flera "spännande idéer" som ännu inte har testats annorstädes.

– Men dem vill jag nog inte riktigt avslöja nu.

Är för att sno

De människor Mitt i möter vid övergångsstället har inte något emot att Sundbyberg apar efter Stockholm en smula.

– Jag är för att man ska sno goda exempel, säger Matilda Bergman.

Matilda Bergman är för att sno goda exempel.

Matilda Bergman är för att sno goda exempel.

Alexander Kuronen

En fördel med att snegla på andra städer, menar Martin Solberg, är att man inte behöver uppfinna hjulet på nytt.

– Det går aldrig att helt och hållet kopiera en idé. Däremot kan man ta med sig andemeningen och göra något sundbybergskt av det.

Muterad sommargågata

Som exempel nämner han cykling mot enkelriktat. Medan andra kommuner har infört den möjligheten på en gata i taget, gjorde Sundbyberg det på 15, 20 gator i en smäll.

Sommargågata på Nybrogatan i Stockholm.

Sommargågata på Nybrogatan i Stockholm.

Jannie Flodman/Arkivbild

Också Sundbybergs sommargågator har med tiden muterats till något eget, fortsätter han. I år provade staden en lösning med flera gator som tillsammans bildar ett "sommarkvarter".

– Något sådant har jag faktiskt inte sett i Stockholm. Kanske nästa sommar. Då får du ringa till dem och fråga hur det känns att kopiera Sundbyberg.