Nästa års förändringar inom SL-trafiken är nu klara, men för innerstadsbussarna där 688 avgångar försvann i augusti ger trafikplanerarna inget klart besked.

"Trafikförvaltningen följer upp de nyligen genomförda trafikförändringarna i innerstaden och analyserar resandet i syfte att identifiera vilka eventuella anpassningar som kan behövas", skriver tjänstemännen nu.

Vad betyder det?

– Vi vill hålla koll på hur resenärstrycket påverkats av neddragningarna. Om det blir ökad trängsel får vi se över om vi ska lägga tillbaka avgångar igen eller göra andra åtgärder under 2025, säger Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen.

Först om någon månad börjar man kunna se hur förändringarna från augusti har påverkat resvanorna, framhåller han.

Hård kritik

– Vi samlar kontinuerligt in data om antalet påstigande men vi behöver ett tillräckligt stort dataunderlag innan vi kan göra analyser, säger Claes Keisu.

I förra veckans regionfullmäktige fick trafikregionrådet Anton Fendert (MP) hård kritik för de genomförda besparingarna – bland annat när det gäller den indragna 57:an till Frösundavik och busstrafiken till norra Djurgårdsstaden.

"Måste göra något"

Fendert svarade att han som politiker inte kan ta beslut om enskilda linjer men tillade:

– Det är viktigt att vi noga bevakar kollektivtrafikandelen i Frösunda. Minskar den, ja då måste vi göra något annorlunda. För vi vill ju att den andelen ska öka.

Anton Fendert (MP) är beredd att ompröva.

Anton Fendert (MP) är beredd att ompröva.

Petter Beckman

När Moderaterna refererade till Stockholms Handelskammare, som pekat på att distansarbetet börjar minska och att trycket på kollektivtrafiken därmed kan komma att öka, svarade Anton Fendert:

– Vi har samma siffror som Handelskammaren. Såklart är vi beredda att trappa upp trafiken om så behövs.