Imorgon, torsdag, håller Trafiknämnden i Region Stockholm ett extrainkallat möte med ett enda syfte: politikerna ska formellt bekräfta det beslut som SL-chefen tog förra våren om att fortsätta avvecklingen av tågvärdarna på pendeln.
Bakgrunden är att Förvaltningsrätten i en dom den 29 januari meddelade att beslutet "inte hade kommit till på lagligt sätt", eftersom SL-chefen David Lagneholm inte hade rätt att ta beslutet på egen hand.
Oklara konsekvenser
De praktiska konsekvenserna av domen har dock varit oklara. Beslutet att avveckla tågvärdarna är redan verkställt och en fullständig återgång kan i praktiken vara omöjlig, konstaterar trafikförvaltningen.
SL:s jurister har nu efter visst funderande föreslagit att politikerna helt enkelt ska ta samma beslut en gång till – och därmed undanröja det formfel som domstolen hängt upp sig på.
I den uppkomna situationen bör detta räcka för att åtgärda olagligheten, anser trafikförvaltningen.
"Politiskt trafikhaveri"
Men hanteringen väcker stark kritik från dem som kämpat för att rädda kvar tågvärdarna. "En skandal", anser ledningen för Seko Pendelklubben Rainer Andersson och Susann Högye:
"Om det i morgon tas ett beslut om att i efterhand godkänna Lagneholms olagliga beslut är det endast för att dölja det politiska trafikhaveriet som trafiknämnden i högsta grad är ansvarig för", skriver de i ett öppet brev.
SD och V protesterar
Inför torsdagens sammanträde har Sverigedemokraterna anmält sin reservation:
– Beslutet att avskaffa tågvärdarna och ersätta dem med kameror är inte bara felaktigt utan farligt. Vi kommer inte att ställa oss bakom beslutet när stockholmarna lider av konsekvenserna, säger Samuel Stephan (SD).
Vänsterpartiet går också emot majoritetens linje och kräver att "ombordpersonal med spårbehörighet nu snarast återinförs i pendeltågstrafiken för att trygga säkerheten för resenärer och personal"
Fendert: Bred politisk förankring
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) kommenterar skriftligt att syftet med extranämnden är "att samtliga politiska partier ska få ta ställning till om vi ska överklaga förvaltningsrättens dom eller om vi retroaktivt ska bekräfta Trafikförvaltningens beslut."
Anton Fendert (MP), trafikregionråd.
Petter Beckman
"Det fanns och finns bred politisk förankring i grundfrågan, men självklart ska vi också se till att beslutsprocessen är rätt. Det är vad detta handlar om och inget annat", skriver han.
Viktor vann mot SL: Beslutet om tågvärdarna rivs upp
SL:s beslut från i våras att återuppta avvecklingen av tågvärdarna på pendeltågen har rivits upp av förvaltningsrätten. "Jättestort", säger Viktor Risling i Spånga som har drivit överklagandet.
Beslutet togs på fel sätt. SL-chefen hade inte rätt avgöra frågan på egen hand.
Förvaltningsrättens dom kom i måndags och är en seger för proteströrelsen som kämpat med näbbar och klor för att stoppa avvecklingen av tågvärdarna på pendeltågen.
– Vad häftigt! Det känns väldigt bra att ha fått rätt. Nu får de bakläxa och de borde ta chansen att backa från det här beslutet som bevisligen inte varit bra, säger Viktor Risling, Spångabo och fackligt förtroendevalt inom Seko.
"Jag var förbannad"
Det var han som överklagade beslutet förra våren, som privatperson, eftersom han tyckte att det var odemokratiskt och att frågan borde ha avgjorts på politisk nivå.
"Beslutet har haft stor påverkan på hela regionens invånare. Alla förtroendevalda i regionen borde ges chansen att tycka till," skrev Viktor Risling i sitt överklagande.
– Jag satt och var förbannad. Jag har följt det här ända från start och kände att det hade gått helt fel till, säger han.
Och nu får han alltså rätt.
Politiker lovade en paus
Det var den 20 februari 2023 som SL-chefen David Lagneholm gav pendeloperatören MTR grönt ljus att återuppta avvecklingen av tågvärdarna.
Avvecklingen, som hade inletts under hösten 2022, hade då varit pausad under ett par veckor – eftersom den politiska majoriteten (S, MP och C) hade lovat sina väljare att frågan skulle utredas ytterligare en gång innan man gick vidare.
Utredningen gjordes i rekordfart, slutsatsen blev att allting var i sin ordning. Och när avvecklingen återupptogs redan efter två veckor tyckte många i motståndarlägret att pausen bara varit ett spel för gallerierna.
Oklart läge
Nu slår Förvaltningsrätten fast att David Lagneholm rent formellt inte hade befogenhet att ta beslutet på egen hand.
Vad detta beslut innebär rent praktiskt är ännu oklart, eftersom samtliga tågvärdar redan är avvecklade.
– Rent formellt betyder det ju att pausen fortfarande gäller. De har världens chans att ta tillbaka tågvärdarna, men det kommer de säkert inte göra. Men det är i alla fall en bekräftelse av att de gjorde fel. Det är jättestort, säger Viktor Risling.
"Tydlig politisk vilja"
Trafikförvaltningens presschef Andreas Strömberg svarar att man "just nu behöver analysera domen för att kunna ge någon kommentar".
Men han tillägger att grundbeslutet från 2021 om att avveckla tågvärdarna inte påverkas av den här domen:
"Förändringen är beslutad och fullt ut genomförd. Trafiknämnden har fattat flertalet beslut som bekräftar avskaffandet av tågvärdarna Den politiska viljan i den här frågan har varit tydlig", skriver Strömberg.
Avvecklingen av tågvärdarna
Beslutet att avveckla tågvärdarna inom pendeltrafiken togs i juni 2021 av den dåvarande M-ledda majoriteten.
Beslutet väckte omdelbart protester, framförallt från lokförare som ansåg att tågen inte gick att framföra på ett säkert sätt med ensambemanning.
I valrörelsen 2022 lovade både Vänsterpartiet och Socialdemokraterna att stoppa avvecklingen. Efter valsegern enades det nya S-, C- och MP-styret att nöja sig med en paus och en ny utredning.
Efter en paus i februari 2023 och en mycket kort utredning återupptogs avvecklingen. De sista tågvärdarna försvann ur verksamheten under hösten 2023.
Den personalbrist och det trafikkaos som plågat pendeltågstrafiken under 2023 beror enligt många bedömare till stor del på tågvärdsavvecklingen och det missnöje som följde.
Källa: Mitt i
Glad idag. "Det känns väldigt bra att få rätt", säger Viktor Risling efter Förvaltningsrättens beslut.
Privat/Stefan Källstigen
Viktor vann mot SL: Beslutet om tågvärdarna rivs upp
SL: Avvecklingen av tågvärdarna gick bra
Kamerorna på pendeltågen behöver trimmas. Och lokförarnas arbetsmiljö kan bli bättre. Men på det hela taget har avvecklingen av tågvärdarna gått enligt planen, anser Trafikförvaltningen i en utvärdering.
Nästan 40 000 pendeltågsavgångar ställdes in förra året. En fjärdedel av lokförarna valde att sluta och resenärernas nöjdhetssiffror föll som en sten.
Allt detta sammanfaller tidsmässigt med den stora reform som sjösattes i december 2022: tågvärdarna togs bort och lokförarna fick ansvaret för att bevaka säkerheten vid dörrarna med hjälp av nyinstallerad kamerateknik.
För kritikerna är sambandet solklart. Många lokförare vägrade köra utan tågvärdar av säkerhetsskäl. Trafikoperatören MTR har medgett att lokförarbristen förvärrats av reformen.
"Projektmålen har uppnåtts"
Men regionens trafikförvaltning, som nu har kommit med sin utvärdering, gör ingen sådan koppling. "Projektmålen har uppnåtts och realiserats", sammanfattar förvaltningen som är huvudman för SL.
Kamera- och montitorutrustningen "uppfyller de fastställda säkherhetskraven", samtidigt som den "möjliggör en effektivisering av pendeltågsverksamheten."
Vissa saker behöver fortsätta att utvecklas så snart den nya operatören SJ tar över i mars.
Kamerorna behöver bättre tätning mot snö och is, vilket SJ får i uppgift att lösa framöver. foto: Privat
Pendeltågsupproret
Det gäller bland annat kameratekniken, som behöver tätas för att klara snön bättre. Utryckningstiderna kan behöva förbättras för de mobila stödteam som ska hjälpa lokförarna vid allvarliga händelser.
Hållbarare arbetsmiljö
Enligt flera vittnesmål har det ibland tagit 40 minuter innan hjälpen varit på plats – fast MTR hävdar att man i snitt håller sig till de utlovade 10 minuterna.
SJ och Trafikförvaltningen ska även se över hur man kan "förstärka den upplevda tryggheten hos lokförarna", vilket ska inkludera att "säkerställa en hållbarare arbetsmiljö".
Företrädare för uppropet "Rör inte min tågvärd" är kritiska mot att de fackliga skyddsombuden inte blev inbjudna till utvärderingen, vilket tidigare hade utlovats.
Anna Sehlin, trafikpolitisk talesperson för Vänsterpartiet, tycker inte att rapporten tar tillräcklig hänsyn till lokförarnas invändningar när det gäller säkerheten.
Beslutet att ta bort tågvärdarna förklarar stora delar av det gångna årets pendeltågskaos, anser Anna Sehlin (V), oppositionsråd i Region Stockholm
Anna Drvnik
– Det känns inte som att de riktiga lärdomarna har följt med. De bortser helt från de inställda tågen, förtroendeglappet och de personella konsekvenserna. De lägger inte ihop A och B, säger hon.
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) framhöll under en fullmäktigedebatt på tisdagen att det nya systemet kan behöva utvecklas, men att det ändå fungerar.
– Jag motsätter mig att det skulle vara betydligt bättre ur säkerhetssynpunkt att ha tågvärd på tåget. Säkerheten kan garanteras, enligt de utredningar som gjorts. Vi har följt alla lagar och regler, sa Anton Fendert.
Anton Fendert (MP), trafikregionråd, anser inte att tågvärdarna behövs för säkerheten ombord.
Pekka Pääkkö
Pendeltågsreformen sparar pengar
Kameror och monitorer har köpts in för 293 miljoner kronor, efter ett beslut som togs i Trafiknämnden i juni 2021.
De minskade personalkostnaderna kommer att ge besparingar på sammanlagt 2,6 miljarder över de närmaste 20 åren.
Alla 304 tågvärdar har avvecklats under 2023. 295 av dem har tackat ja till nya tjänster.
Under 2023 ställdes sammanlagt 39 519 pendeltågsavgångar in, mot 15 144 året innan.
Källa: Trafikförvaltningen
Pendeltågskrisen sammanfaller i tid med att tågvärdarna avvecklades. Men SL vill inte se något sådant samband.
Stefan Källstigen