JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Bollar, barnvakt och burgare – för kids på krogen

Viktor Belov, 11, Leighton Fredriksson, 3, och Valeria Belov, 4, hänger i barnrummen medan föräldrarna käkar på våningen under.

Viktor Belov, 11, Leighton Fredriksson, 3, och Valeria Belov, 4, hänger i barnrummen medan föräldrarna käkar på våningen under.

Pekka Pääkkö

20241029105210
20241029112508
2024-10-29
10:52
2024-10-29 11:25

Att ta med sig barn på restaurang är självklart för vissa – och ett stressmoment för andra. Därför erbjuder flera krogar extra fokus på barnen – till exempel ett helt bollhav att röja i.

Valeria, Viktor och Leighton rör sig vant i bollhavet uppe på övervåningen på Rockin Grill i Hammarby sjöstad.

De är riktiga stammisar här, och älskar restaurangens barnhörna. ”Toppenkul” är det samlade omdömet.

Viktor Belov, 11, Leighton Fredriksson, 3, och Valeria Belov, 4, är riktiga stammisar på Rockin Grill.

Viktor Belov, 11, Leighton Fredriksson, 3, och Valeria Belov, 4, är riktiga stammisar på Rockin Grill.

Pekka Pääkkö

– Jag upplever inte att det finns så många restauranger som välkomnar barnfamiljer och barnvagnar och verkligen ser till att barnen har det bra. Hos oss kan föräldrarna äta burgare eller italienskt på Gradi i dörren bredvid medan­ barnen hänger i lekrummet, säger Rizk Issa, grundare av Rockin Grill.

Till våren ska de även hyra ut rullskridskor där instruktörer hjälper barnen att åka utanför restaurangen.

Barn på skybar

Det är Rizk Issas minnen från den egna barndomen som har inspirerat honom.

– Jag minns när McDonalds öppnade i Skärholmen­. Vi åkte dit och köpte en cheeseburgare för nio kronor­ bara för att få leka i deras bollhav. Sedan försvann allt sådant, så på äldre dar återskapade jag mitt eget barndomsminne men tog det till en ny nivå.

På Sjöstaden skybar, ett stenkast från Rockin Grill, har man också extra fokus på de små. Här kan föräldrar lämna­ barnen i ett bemannat pyssel­rum medan de äter en brunch.

På äldre dar återskapade jag mitt eget barndomsminne.

– När jag fick barn så gick jag från att ha varit en av de bästa gästerna på restaurangen till att plötsligt vara den som lämnar brödsmulor­ överallt, säger Anders Backman­, projektansvarig på Sjöstadsgruppen som driver skybaren.

Det var också i den vevan­ han fick idén att göra besöken­ lite lättar för barnfamiljerna.

– Ofta kan det vara så att barn vill gå på restauranger som vuxna inte är så förtjusta i och vice versa. Där hoppas­ vi kunna fylla det glappet med vårt pysselrum och ge båda en bra restaurangupp­levelse. En brunch som stimulerar­ barnen utan skärmar­.

Kattungar i Grekland

I barnrummet på Sjöstaden skybar finns en medarbetare som tar emot barnet.

– Jag tror att det är en win-win. Är barnen nöjda så är föräldrarna nöjda. När vi var i Grekland med familjen så fanns det en restaurang där det bodde kattungar precis intill. Barnen ville ju gå till den restaurangen hela tiden och när de var sysselsatta med kattungarna fick vi njuta av middagen.

Är klapphörna nästa grej för Sjöstaden Skybar?

– Ja precis, och så kan vi köra ponnyridning runt baren också.

Checka in på minihotell

På Elite Palace hotel i Vasa­stan kan barnen checka in i låtsaslobbyn på Palace Playground medan föräldrarna äter i den nya restaurangen Panza. Barnen får sedan hänga i ett ”mini­hotell” tillsammans med personal.

På Blique by Nobis på Gävlegatan­ kan barnen pyssla, hänga eller titta på film varje lördag och söndag medan föräldrarna äter brunch. Även här finns en barnvakt på plats som tar emot barnen.

På Pinchos restauranger finns många smårätter med barnvänliga smaker, dessutom har hela restaurangen cirkustema.

Källa: Elite Palace hotel

FannyCassel
08-550 550 84

Senaste nyheterna

Rymlingarna Juaco och Chai är nu hemma.

Rymlingarna Juaco och Chai är nu hemma.

Privat

Exotiska fåglar rymde på T-centralen – nu tackar ägaren för all hjälp

Nyheter

Fåglarna kunde fångas in ✔ Ägaren tackar SL ✔ "Alla hjälptes åt"

Jeff Roman, projektleder festivalen, som till stor del äger rum på Mega.

Jeff Roman, projektleder festivalen, som till stor del äger rum på Mega.

Louise Kristoffersson

Ny ungdomsfestival på lördag

Nyheter

✔ Alla får chansen att dansa, sjunga och skapa bilder ✔ 30-tal epatraktorer i jätteutställning

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stefan Källstigen

Nya siffror: Därför ställs pendeltågen in

Nyheter

Vanligaste felen ✔ Regeringen kritiseras: "Struntar i järnvägsunderhållet" ✔ Så gick det med de 156 rälssprickorna

Nya siffror: Därför ställs pendeltågen in

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stefan Källstigen

20250402191024
20250402144841
2025-04-02
19:10

Fel på växlar, räls och signalsystem ligger bakom varannat inställt pendeltåg i Stockholm. Regionens politiker kritiserar regeringen för att inte satsa tillräckligt på det eftersatta spårunderhållet.

Det senaste halvåret har sammanlagt 5 060 pendeltågsavgångar ställts in eller körts med kortare tåg än planerat.

I drygt hälften av fallen var orsaken spår- och signalfel, fel på växlar, nedfallna elledningar och liknande – faktorer som ligger utanför SL:s och SJ Stockholmstågs kontroll.

Ett exempel var i vintras när Trafikverket upptäckte 156 sprickor i rälsen söder om Stockholm. Det ledde till att tågen fick köras med sänkt hastighet i ett antal veckor.

I februari var alla sprickorna lagade, meddelar Elin Lindström, på SL:s pressavdelning.

– Vår bild är att Trafikverket verkligen mobiliserade sina resurser för att det skulle prioriteras. Dessutom var vädret gynnsamt. Det går inte att svetsa i minusgrader, så det var tur att vi hade en mild vinter i år, säger hon.

Prioriterar vägunderhåll

Bristande resurser till järnvägsunderhåll är annars ett vanligt tema när regionens politiker ska förklara problemen i pendeltågstrafiken.

När regeringen nyligen presenterade sin infrastrukturbudget inför kommande år och bara ökade anslagen till spårunderhåll med fem procent – samtidigt som vägunderhållet höjdes med 48 procent – protesterade regionstyret ilsket.

– Att regeringen struntar i järnvägens underhållsskuld drabbar Stockholm hårt. Goda förbindelser inom regionen, och mellan Stockholm och övriga landet, är av brett nationellt intresse, säger infrastrukturregionråd Michaela Haga (C).

Anton Fendert (MP), trafikregionråd, är lika kritisk.

"Drabbar pendeltågsresenärerna"

– De här fem procenten räcker inte på långa vägar för att komma i kapp med det eftersatta spårunderhållet. Det kommer att drabba pendeltågsrenenärerna varje dag under lång tid framöver, säger han.

Företrädare för regeringspartierna har förklarat att det inte går att få ut mer järnvägsunderhåll från Trafikverket, även om budgeten skulle höjas mer.

– Det duger inte som förklaring. Iståfall måste Trafikverkets kapacitet höjas. Det handlar om hur man prioriterar, säger Anton Fendert (MP).

Väder och spårspring

Den näst vanligaste orsaken till inställda pendeltåg är det som SL kallar "yttre omständigheter" – exempelvis olyckor, spårspring och väderrelaterade problem – som förklarar 29 procent av pendeltågsstrulet.

På tredje plats kom vagnbrist, som låg bakom 12 procent av problemen.

Orsaker till inställda pendeltåg

Trafikverket (räls, växlar, signalsystem m m): 51 procent

Yttre omständigheter (olyckor, spårspring, väder): 29 procent

Vagnbrist: 12 procent

Personalbrist: 7 procent

SL: 1 procent

Siffrorna gäller perioden september 2024 - februari 2025.

Källa: Trafikförvaltningen/SL

PetterBeckman
08-550 550 77