Utvecklingen av östra Tyresö är ett långdraget projekt. Under det senaste decenniet har allt fler valt att bosätta sig permanent på halvön och därför har kommunen sedan 2018 bland annat arbetat med att dra ut vatten och avlopp, bygga ut vägarna och instaööera belysning.

Nyss blev kommunen klara med etapp 11 på Brevikshalvön, som berör Kornknarrvägen, Tonstigen och delar av Tegelbruksvägen.

Redan under granskningsperioden kom det in synpunkter. Många i området ansåg att det inte behövdes en cykelväg.

”Majoriteten av oss som bor där vill inte ha någon cykelbana på den södra delen av Tegelbruksvägen (…). Kära kommunpolitiker och tjänstemän, ändra ert beslut och ta bort denna gång och cykelbana!”, var en av synpunkterna.

Men god vägstandard är nödvändigt enligt kommunen, likaså bredden på vägen.

– Den ska kopplas an till busshållplatsen och ut till Breviksvägen i kommande etapper, och gång- och cykelbanan måste ha en viss bredd, säger Ronald Gustavsson, projektledare för etappen.

Svårt att mötas

Kommunen vill heller inte ha för breda vägar, för att hålla farten nere. Och för att kunna mötas på vägen har det byggts ett par mötesplatser.

– Två personbilar kan mötas på vägen utan problem, säger Ronald Gustavsson.

Mötesplatserna ska underlätta för möte med lastbil, enligt kommunen. Men enligt flera boende i området kan det vara svårt att mötas även med personbil.

Mötesplatserna ska underlätta för möte med lastbil, enligt kommunen. Men enligt flera boende i området kan det vara svårt att mötas även med personbil.

Maja Johansson

Men för flera av de boende i området stämmer det inte det överens med verkligheten. Enligt flera som Mitt i har pratat med behöver man ofta köra upp på den nya gång- och cykelbanan för att mötas, och det kan bli problem i möte med lastbilar eller bilar med större släp.

Under byggtiden placerades alla brevlådor vid en uppsamlingsplats och när projektet närmade sig sitt slut var det dags för boende i området att ställa tillbaka sina brevlådor. Den 8 november togs uppsamlingsplatsen bort.

Efter det kom ingen post.

– Någon hade plockat ner lådorna och vi hade inte blivit informerade så vi blev lite överrumplade, säger Erik Fogelström, driftschef på Postnord.

Dialog med posten

Under en vecka delades det inte ut någon post på gatan. Och när boende började sätta upp sina brevlådor tog Postnord beslutet att dela ut, trots att de behöver köra upp på gång- och cykelvägen.

– Det är en extremt tillfällig lösning. Det ska vara en lådsamling, det är den utdelningsformen vi har i området.

Enligt Ronald Gustavsson pågår det fortfarande diskussioner om hur situationen ska lösas, då de boende på sidan där gång- och cykelvägen går har sina brevlådor innanför vägen, på tomten.

– Vi ser över det, vi har en dialog med Postnord och fastighetsägarna. Vi måste hitta en bra väg framåt och får återkomma med vilken lösning vi landar i.