JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Broavgift – i 22 år: ”Vansinnigt”

”Jag tycker att det är för jävligt. Jag har inte begärt den här bron”, säger Yvonne Hedenfalk, 38, i Lännersta, om att avgifter införs på Skurubron den 1 oktober.

”Jag tycker att det är för jävligt. Jag har inte begärt den här bron”, säger Yvonne Hedenfalk, 38, i Lännersta, om att avgifter införs på Skurubron den 1 oktober.

Pekka Pääkkö

20230930125406
20230929150047
2023-09-30
12:54

Fyra kronor per passage i 22 år. Broavgiften på Skurubron som införs den 1 oktober får många bilförare att koka. ”För jävligt! Jag har inte begärt den här bron”, säger ­Lännerstabon Yvonne Hedenfalk, 38.

Eknäsbon Anne–Lie Hurtig, 55, svänger in på Preemmacken på Klintvägen i Björknäs för att tanka 95 oktan. Här kan hon både se och höra bilarna dundra förbi på Skurubron. 

Sedan bron invigdes i juni hon kört över den ett par gånger om dagen. Från och med söndagen den 1 oktober kommer alltså varje passage att kosta.

– Fruktansvärt! Fyra kronor fram och fyra kronor ­tillbaka. Jag skulle behöva betala nästan åtta kronor om dagen. Att vi ska behöva betala så mycket för att åka över vår bro som är den enda möjligheten att ta sig över. Det är dyrt, säger Anne-Lie Hurtig.

Men hon har hittat en lösning.

– Vet du vad jag ska göra? Åka gamla bron!

”Jag kommer att välja den gamla bron”, säger  Anne–Lie Hurtig, 55, i Eknäs, om att avgifter införs  på Skurubron.

”Jag kommer att välja den gamla bron”, säger Anne–Lie Hurtig, 55, i Eknäs, om att avgifter införs på Skurubron.

Pekka Pääkkö

Avgift på gamla bron?

Den gamla Skurubron ska vara avgiftsfri även i fortsättningen. 

– Jag tycker att det är bra. Men jag tror inte att det kommer att hålla. Jag tror bara att det är en tidsfråga innan de börjar ta betalt där också. De kanske inte kommer att ta fyra kronor från början men jag tror att de lägger en avgift på den också.

Vad gör du då?

– Haha! Det är ju det alla funderar på. Vad gör jag då? Ska jag flytta härifrån? Eller vad gör jag? Jag blir ju väldigt isolerad från stan. Det kostar ju ändå om jag åker inne vid tullarna. Att ta sig härifrån till andra sidan stan – det tickar på ganska hårt.

Vid pumpen intill tankar Lännerstabon Yvonne Heden­falk, 38. Hon kör över bron ett par gånger om dagen för att ta sig till och från ­jobbet på regiondjursjukhuset i Bagarmossen. Broavgiften får henne se rött.

– Vansinnigt! Jag kör ju bara av precis här där bron slutar. Jag har inte begärt den här bron om man säger så.

Den gamla bron fortsätter ju att vara gratis.

Vet du vad jag ska göra? Åka gamla bron!

– Det hade jag ingen aning om. Då får jag också ta den! Självklart!

”Förstår inte varför”

Enligt Trafikverkets beräkningar kommer det att ta 22 år för bilförarna att betala av Skurubron.

”Det är en prognos som justeras kontinuerligt och kan bland annat påverkas av antalet passager över bron, långsiktig trafikutveckling i Stockholm och förändrat ränteläget”, skriver Trafikverket på sin hemsida.

Flera bilister Mitt i pratar med kommer att välja bort den nya bron när den börjar kosta pengar.

En man ler snett när han blir påmind om avgiften.

– Inte så bra! Jag kommer att åka minst två gånger om dagen, även på helgen. Jag räknar med att få betala 2 500-3 000 kronor per år. Det finns ju roligare saker man kan göra för pengarna. På Lidingö är ju bron gratis. Jag förstår inte varför vi ska betala här.

2010 skrev Nackas dåvarande kommunalråd Erik Langby (M) och Trafikverket på avtalet som slår fast att två tredjedelar av bron – 670 miljoner kronor – ska bekostas av broavgifter.

Bron försenades sedan i flera omgångar och såväl Nackas som Värmdös politiker försökte få både förra S-regeringen och nuvarande M-KD-L-regering att att slopa avgifterna. Men förgäves.

Mats Gerdau (M) är nöjd att bron är på plats, trots att han förlorade slaget om avgiften.

Mats Gerdau (M) är nöjd att bron är på plats, trots att han förlorade slaget om avgiften.

Johan Kristensen

”Måste kompromissa­”

Enligt Trafikverket hade Skuru­bron inte funnits nu utan överenskommelsen om broavgifter.

– Alternativet bro utan avgifter finns inte nu. Det kan man önska sig men det finns inte. Vill man ha något gjort måste man kompromissa, sa Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) vid premiärturen över bron i maj.

Missen du ska undvika på nya Skurubron

En av fyra kronor går till att administrera broavgiften. Smitväg och pappersfakturor sinkar avbetalningen. Och blanda inte ihop broavgiften med trängselskatten – det kan bli dyrt. Transportstyrelsens expert Jonny Geidne reder ut frågor kring broavgiften.

Den blå kavajen fladdar i vinden när Transport­styrelsens expert Jonny Geidne smyger upp bakom en grävskopa parkerad mellan Skurubron och avfarten i Björknäs.

I portalerna uppe på bron och över avfarten har kamerorna som ska läsa av registreringsskyltarna monterats, liknande dem som används vid tullarna för trängselskatt, samt i Motala och Sundsvall för broavgift.

Olika fakturor

Men Jonny Geidne betonar att trängselskatten och broavgiften är två olika saker. Trängselskatten ska minska trängseln och broavgiften ska betala bron. Dessutom styrs de av olika lagstiftningar och därför måste Transportstyrelsen skicka två olika fakturor. 

Jonny Geidne räknar med att detta kan snurra till det för bilförarna i början.

– Du måste betala båda fakturorna, har du autogiro måste du ha två olika autogirokopplingar.

Enligt Trafikverket kommer i snitt 25 procent av avgifterna på Skurubron ätas upp av administration. 

En digital faktura kostar 2,50 kronor och en pappersfaktura 3,80. Om en bilförare bara åker en gång i månaden över betalbron och väljer pappersfaktura – och i övrigt åker gratis över Gamla Skurubron – då går bara 20 öre till brons avbetalning – resten till administration.

– Det lär vara förhållandevis ovanligt att någon bara har en passage – men inte omöjligt. Kostnaden för fakturahanteringen är densamma oavsett hur många passager du har. Ju fler som väljer digitala alternativ desto mindre går till administration och mer till betalning av bron, säger Jonny Geidne.

Smitväg över gamla bron

Halva den gamla bron byggs om till lokalväg och den andra halvan ska bli gång- och cykelbana. Det kommer då bara vara ett körfält i vardera riktning på den delen av bron som bibehålls för biltrafik. Enligt Trafikverkets simuleringar kommer bilister i hög grad inte välja bort den nya bron på grund av avgiften, men mätningar av fordon ska göras på båda broarna.

På omkring 97 procent av bilderna kan nummerplåtarna identifieras automatiskt. I övriga fall krävs manuell granskning. 

– Skurubron kommer i viss utsträckning att skapa merarbete på kundtjänsten. Vi utgår från att kommer att ringas några telefonsamtal som rör den här bron, säger Jonny Geidne.

Smitare kan portas

Broavgiften räknas inte som trängselskatt. Du får två olika avier och använder du autogiro måste du göra en ny anmälan.

Missar du betalningen får du 300 kronor i påminnelseavgift. Missar du även påminnelsen får du ytterligare ett tillägg på 500 kronor.

Har du över 5 000 kronor i obetalda avgifter och de äldsta räkningarna är mer än ett halvår gamla portas du från bron.

Fakta: Trafikverket och Transportstyrelsen.

Kostade 1 miljard

Den 1 oktober 2023 införs avgifterna på Skurubron.

Fyra kronor per passage tills bron är betald vilket beräknas ta 22 år.

Skurubron kostade 1 miljard kronor i 2016 års prisnivå. Staten betalade en tredjedel, resten är broavgifter.

Nu renoveras gamla Skurubron, den beräknas vara klar 2025. Den södra bron blir en lokalväg till vägar i Björknäs och Skuru, den norra bron blir gång- och cykelväg.

Gamla Skurubron fortsätter att vara avgiftsfri.

Källor: Trafikverket, Transportstyrelsen
och Nacka kommun

JohanKristensen
08-550 551 17

Senaste nyheterna

Nakterhusskolan i Vega kan läggas ner nästa år.

Nakterhusskolan i Vega kan läggas ner nästa år.

Haninge kommun

Skola kan bli privat – föräldrar tar strid: "Känner sig lurade"

Nyheter

Politiska styret kan lägga ner grundskola ✔ Blixtinsatt möte ska bana väg för friskola ✔ Ilska bland föräldrar

Lina Sjökvist driver Gustavsbergs zoo och säljer enbart lagliga burar. Här med Lars Beckman (M).

Lina Sjökvist driver Gustavsbergs zoo och säljer enbart lagliga burar. Här med Lars Beckman (M).

Privat

Rikspolitiker besökte lokala zoobutiken i Gustavsberg

Nyheter

Ämnet: Hur kan man stoppa olagliga burar som säljs på nätet?

Frejas Café fick flest röster i pepparkakshustävlingen.

Frejas Café fick flest röster i pepparkakshustävlingen.

AB Solom

Frejas Café gjorde årets pepparkakshus

Nyheter

Vann med 44 procent av rösterna ✔ Lyckad pepparkakshusplundring i kommunhuset

Klara är professionell gosare – cuddling på heltid

Klara Ward får ofta svara på frågor om prostitution och moraliska gränser när folk får höra att hon jobbar med cuddling, "det är väldigt känsligt det här med beröring", säger hon.

Klara Ward får ofta svara på frågor om prostitution och moraliska gränser när folk får höra att hon jobbar med cuddling, "det är väldigt känsligt det här med beröring", säger hon.

Pekka Pääkkö

20250121143302
20250121151426
2025-01-21
14:33
2025-01-21 15:14

Klara Ward gosar på heltid. Men att jobba med cuddling, eller närhetscoachning, är inte alldeles enkelt.

– Det är rätt känsligt med beröring, säger hon.

Nere i källaren på Norrbackagatan sprider doftljusen en känsla av lugn. På golvet ligger en madrass. Här tar Klara Ward emot folk i behov av närhet. Sedan två år tillbaka arbetar hon som massör och ”professionell gosare” eller cuddler. Det hela började med så kallade kramkalas – ett gäng träffas för att helt enkelt krama varandra.

– Efter pandemin saknade jag kontakt med andra människor och såg att även andra gjorde det. Jag gick massagekurser och märkte att det inte räckte för alla. Kramkalasen var lätta och roliga, men det fanns även ett större behov än så, säger hon och tar en klunk ur den stora tekoppen.

Ibland kan det vara utmattande att jobba med att ge beröring, tycker Klara Ward. Sådana dagar är hon tydlig med det när hon kommer hem.

Ibland kan det vara utmattande att jobba med att ge beröring, tycker Klara Ward. Sådana dagar är hon tydlig med det när hon kommer hem.

Privat

I Japan har ”gosande” varit ett begrepp i över tio år. Även i USA har det länge pratats om det ur ett mer terapeutiskt perspektiv.

Klara Ward beskriver det som ”fysisk KBT” eller närhetsträning. Själv undviker hon begreppet terapi men tar emot personer i behov av fysisk närhet, som är osäkra över till exempel handsvett eller behöver lära sig att bli tagna på igen.

– De flesta som kommer hit är blyga män som är lite obekväma. De kanske är frånskilda och längtar efter närhet. Man kanske inte har varit nära någon på tio år och vet inte hur man ska göra, säger hon.

– Även kvinnor kommer hit. De vill våga vara nära någon igen, kanske har de varit med om tjatsex, våldsamma relationer eller övergrepp.

Tydliga gränsdragningar

Innan hon började med cuddling jobbade hon med it på Spotify. Förutom lokalen i Birkastan tar hon emot folk hemma i vardagsrummet på Lidingö. Ett möte börjar alltid med ett samtal och tydliga gränsdragningar, särskilt fysiska. Det hela ska vara påklätt och icke-sexuellt, understryker hon.

– Vi kan skeda och lyssna på musik. Någon vill kanske bara ha en hand på armen, andra vill krama direkt.

Händer det att någon tänjer på gränserna?

– Det händer absolut att folk får sexuella känslor. Att vilja pussa på munnen är vanligt, men då lugnar vi ner det. Vi håller det tryggt och stillsamt. Det är en del av det terapeutiska att vara medveten om vad som händer i kroppen, att hitta närvaro och inte gå på autopilot. Vad händer i kroppen om jag kliar dig i nacken till exempel?

De flesta kunder går bara enstaka gånger.

– Ofta väcks det en livsgnista efteråt. Känner man sig riktigt ensam länge kan man börja vända sig bort. Jag får dem att känna sig som en del av flocken igen.

Klara Ward delar lokalerna i Birkastan med en tantramassör, shaman och wombhealer. Tarotkort, kristaller, ljus och mycket annat tillhör den senare.

Klara Ward delar lokalerna i Birkastan med en tantramassör, shaman och wombhealer. Tarotkort, kristaller, ljus och mycket annat tillhör den senare.

Pekka Pääkkö

En av dem som besökt mottagningen är "Noah", som egentligen heter något annat.

– Jag upplevde att jag fått väldigt lite snäll beröring i mitt liv. Eftersom jag har varit sjuk har det varit mycket nålstick och behandlingar som gjort ont. Jag började gråta när någon tog snällt på mig, typ en sköterska som klappade mig på axeln.

– För mig var det mitt i prick att få komma till någon som är professionell och inte förväntar sig något tillbaka. Annars kanske man går på krogen och försöker ligga för att få närhet, men det är inget för mig. Det skulle nog bara blivit värre då. Vid fysisk beröring upplever man att tiden blir längre. En hand på en axel ger upplevelsen av att man umgåtts längre och kommit närmare varandra. Det skulle sjukvården kanske kunna tänka mer på: Beröringens kraft.

Klaras cuddling

Namn: Klara Ward.

Ålder: 46

Bor: Lidingö, Brevik.

Familj: Två tonårsdöttrar.

Jobb: Tantramassör och gosproffs, både i Birkastan och på Lidingö.

Intressen: Går i skogen, läser om rymden, gå på workshops, personlig utveckling.

Källa: Mitt i

EmilSalmaso
08-550 551 15