JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ANNONS

TV-klipp och nyheter

Bromma flygplats ständigt föremål för utredning

Välutredd. Flera utredningar har gjorts om Bromma flygplats framtid. I sommar väntas regeringen få ännu en utredning på sitt bord.
 Foto: Swedavia

Välutredd. Flera utredningar har gjorts om Bromma flygplats framtid. I sommar väntas regeringen få ännu en utredning på sitt bord. Foto: Swedavia

20220506140600
20220506140600
2022-05-06
14:06
2022-05-06 14:06

Bromma flygplats har utretts tjugo gånger genom åren. Redan 1958 var förslaget att bygga bostäder på marken. I sommar får regeringen ännu en utredning på sitt bord.

Året var 1936 när Bromma flygplats invigdes av kung Gustav V. Turerna kring flygplatsen har sedan dess varit många.

Enligt Aktionsgruppen mot Brommaflyget har 20 olika utredningar nagelfarit flygplatsens vara eller inte vara de senaste 68 åren.

Den senaste utredningen pågår och väntas överlämnas till regeringen i juni.

En av de första utredningarna kom 1954, en annan 1958. I den senare drogs slutsatsen att Bromma behövde ersättas med en ny flygplats och att man i stället borde bygga bostäder på marken.

Föreslog bostäder

En utredning som gjordes lagom till att det 50-åriga markupplåtelseavtalet höll på att gå ut 1989, föreslog nedläggning och att fältet bebyggdes med cirka 8 000 bostäder samt arbetsplatser.

ANNONS

Utredningen föreslog vidare att trafikflyget flyttade till Arlanda och allmänflyget, som taxiflyg och sportflyg, flyttade till mindre flygplatser i regionen.

Några år senare, 1994, förlängde dock Stockholms stad markupplåtelseavtalet med staten, till 2011. Samma år, 1994, gjordes ännu en utredning. Bedömningen i den var att en nedläggning kunde ske tidigast 2001.

Sex år senare, 2000, kom dåvarande Luftfartsverket med förslaget att bygga en helt ny flygplats på Södertörn, söder om Stockholm.

Ännu några år senare, 2003, kom en majoritet i ännu en utredning fram till att Bromma inte kunde läggas ned utan att en ny flygplats byggdes.

I en av senare års utredningar, som kom 2021, föreslås att staten lägger ned Bromma redan 2025 eller senast 2027. Bland annat av skälen att det finns frågetecken kring hur lång tid flyget behöver för att återhämta sig efter pandemin och hur mycket vårt beteende ändrats på grund av klimatfrågan, där resenärer kanske väljer andra transportsätt än flyg.

Utredningen som regeringen nu ska få på sitt bord i juni ska ge besked om hur Arlanda ska utvecklas för att kunna ta emot flyget från Bromma om flygplatsen läggs ned.

Ekonomin kan avgöra

Axel Merkel, forskare i transportekonomi på Statens väg- och transportforskningsinstitut, säger att flygplatsens framtid kan avgöras av hur flyget återhämtar sig efter pandemin.

– Swedavia (den statliga koncernen som äger Bromma flygplats, reds anm.) menar att flygandet är tillbaka på samma nivå först om fem till tio år. Då kan flygresandet se annorlunda ut än innan pandemin, med färre tjänsteresor med flyg, säger Axel Merkel.

Frågan Swedavia ställer sig är om det är ekonomiskt sunt att driva Bromma flygplats vidare, enligt Merkel.

– Swedavia har påpekat att det inte är säkert. En överflyttning till Arlanda kan vara motiverad av det skälet.

Det får i så fall konsekvenser för Stockholm i stort, vad gäller tillgängligheten till en flygplats, menar Merkel. I dag är det för många lättare och billigare att ta sig till Bromma än till Arlanda.

– Det är på minussidan om Bromma läggs ned, säger Axel Merkel.

Positiva effekter av en avveckling är främst miljöeffekter, som att flygbullret försvinner.

– Den övergripande frågan är om det är affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare. Och vilka förluster i tillgänglighet man får i tid och pengar jämfört med positiva miljöeffekter, framför allt att flygbullret försvinner, säger Merkel.

Läs även: Det vill partierna i Stockholm göra med Bromma flygplats

Flyg av alla slag

De första flygplatserna i Sverige tillkom på senare delen av 1920-talet, som Bulltofta, Torslanda, Bromma, och Kungsängen.

1946 ingick Stockholms stad och staten ett avtal om Bromma flygplats, om en upplåtelsetid av marken för flygplatsen på 50 år.

Under åren har det funnits, och finns delvis även i dag, in- och utrikesflyg, taxiflyg, sportflyg, hobbyflyg, helikopterflyg med mera på Bromma.

I dag finns reguljär flygtrafik och affärsflyg här. På Bromma finns även helikopterflyg och samhällsviktiga flyg.

Källa: Bromma flygplats – underlag för avveckling av drift och verksamhet statliga (utredning 2021)

Sista ordet i juni?

I februari 2022 tillsatte regeringen ännu en utredning om Bromma flygplats, för att ta reda på om Arlanda kan ta emot flyget från Bromma om flygplatsen läggs ned.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) menar att Bromma och Arlanda hänger ihop, skriver han i ett mejlsvar till Mitt i:

”Regeringen vill avveckla Bromma flygplats och i stället säkra tillräcklig kapacitet på Arlanda. Remisshanteringen av Magnus Perssons Brommautredning förra året visar att den stora majoriteten av remissinstanserna anser att Bromma flygplats kan avvecklas, givet att kapacitet säkras på och till/från Arlanda flygplats. Den 15 februari i år fick Peter Norman i uppdrag att ta fram en plan för utveckling och utökning av Arlanda flygplats. Utredningen ska vara klar 15 juni 2022.”

Välutredd. Flera utredningar har gjorts om Bromma flygplats framtid. I sommar väntas regeringen få ännu en utredning på sitt bord.
 Foto: Swedavia

Välutredd. Flera utredningar har gjorts om Bromma flygplats framtid. I sommar väntas regeringen få ännu en utredning på sitt bord. Foto: Swedavia

Får inte rivas. Byggnaderna på Bromma flygplats, som terminalbyggnaden, är byggnadsminne och får inte rivas om flygplatsen läggs ned.
 Foto: Swedavia

Får inte rivas. Byggnaderna på Bromma flygplats, som terminalbyggnaden, är byggnadsminne och får inte rivas om flygplatsen läggs ned. Foto: Swedavia

Dyrt. Läggs Bromma flygplats ned bedöms saneringen av marken kosta minst ett tresiffrigt miljonbelopp och som mest tre miljarder kronor.
 Foto: Swedavia

Dyrt. Läggs Bromma flygplats ned bedöms saneringen av marken kosta minst ett tresiffrigt miljonbelopp och som mest tre miljarder kronor. Foto: Swedavia

ANNONS
ANNONS

Senaste nyheterna

Nakterhusskolan i Vega kan läggas ner nästa år.

Nakterhusskolan i Vega kan läggas ner nästa år.

Haninge kommun

Skola kan bli privat – föräldrar tar strid: "Känner sig lurade"

Nyheter

Politiska styret kan lägga ner grundskola ✔ Blixtinsatt möte ska bana väg för friskola ✔ Ilska bland föräldrar

Lina Sjökvist driver Gustavsbergs zoo och säljer enbart lagliga burar. Här med Lars Beckman (M).

Lina Sjökvist driver Gustavsbergs zoo och säljer enbart lagliga burar. Här med Lars Beckman (M).

Privat

Rikspolitiker besökte lokala zoobutiken i Gustavsberg

Nyheter

Ämnet: Hur kan man stoppa olagliga burar som säljs på nätet?

Frejas Café fick flest röster i pepparkakshustävlingen.

Frejas Café fick flest röster i pepparkakshustävlingen.

AB Solom

Frejas Café gjorde årets pepparkakshus

Nyheter

Vann med 44 procent av rösterna ✔ Lyckad pepparkakshusplundring i kommunhuset

ANNONS

Klara är professionell gosare – cuddling på heltid

Klara Ward får ofta svara på frågor om prostitution och moraliska gränser när folk får höra att hon jobbar med cuddling, "det är väldigt känsligt det här med beröring", säger hon.

Klara Ward får ofta svara på frågor om prostitution och moraliska gränser när folk får höra att hon jobbar med cuddling, "det är väldigt känsligt det här med beröring", säger hon.

Pekka Pääkkö

20250121143302
20250121151426
2025-01-21
14:33
2025-01-21 15:14

Klara Ward gosar på heltid. Men att jobba med cuddling, eller närhetscoachning, är inte alldeles enkelt.

– Det är rätt känsligt med beröring, säger hon.

Nere i källaren på Norrbackagatan sprider doftljusen en känsla av lugn. På golvet ligger en madrass. Här tar Klara Ward emot folk i behov av närhet. Sedan två år tillbaka arbetar hon som massör och ”professionell gosare” eller cuddler. Det hela började med så kallade kramkalas – ett gäng träffas för att helt enkelt krama varandra.

– Efter pandemin saknade jag kontakt med andra människor och såg att även andra gjorde det. Jag gick massagekurser och märkte att det inte räckte för alla. Kramkalasen var lätta och roliga, men det fanns även ett större behov än så, säger hon och tar en klunk ur den stora tekoppen.

Ibland kan det vara utmattande att jobba med att ge beröring, tycker Klara Ward. Sådana dagar är hon tydlig med det när hon kommer hem.

Ibland kan det vara utmattande att jobba med att ge beröring, tycker Klara Ward. Sådana dagar är hon tydlig med det när hon kommer hem.

Privat

I Japan har ”gosande” varit ett begrepp i över tio år. Även i USA har det länge pratats om det ur ett mer terapeutiskt perspektiv.

ANNONS

Klara Ward beskriver det som ”fysisk KBT” eller närhetsträning. Själv undviker hon begreppet terapi men tar emot personer i behov av fysisk närhet, som är osäkra över till exempel handsvett eller behöver lära sig att bli tagna på igen.

– De flesta som kommer hit är blyga män som är lite obekväma. De kanske är frånskilda och längtar efter närhet. Man kanske inte har varit nära någon på tio år och vet inte hur man ska göra, säger hon.

– Även kvinnor kommer hit. De vill våga vara nära någon igen, kanske har de varit med om tjatsex, våldsamma relationer eller övergrepp.

Tydliga gränsdragningar

Innan hon började med cuddling jobbade hon med it på Spotify. Förutom lokalen i Birkastan tar hon emot folk hemma i vardagsrummet på Lidingö. Ett möte börjar alltid med ett samtal och tydliga gränsdragningar, särskilt fysiska. Det hela ska vara påklätt och icke-sexuellt, understryker hon.

– Vi kan skeda och lyssna på musik. Någon vill kanske bara ha en hand på armen, andra vill krama direkt.

Händer det att någon tänjer på gränserna?

– Det händer absolut att folk får sexuella känslor. Att vilja pussa på munnen är vanligt, men då lugnar vi ner det. Vi håller det tryggt och stillsamt. Det är en del av det terapeutiska att vara medveten om vad som händer i kroppen, att hitta närvaro och inte gå på autopilot. Vad händer i kroppen om jag kliar dig i nacken till exempel?

De flesta kunder går bara enstaka gånger.

– Ofta väcks det en livsgnista efteråt. Känner man sig riktigt ensam länge kan man börja vända sig bort. Jag får dem att känna sig som en del av flocken igen.

Klara Ward delar lokalerna i Birkastan med en tantramassör, shaman och wombhealer. Tarotkort, kristaller, ljus och mycket annat tillhör den senare.

Klara Ward delar lokalerna i Birkastan med en tantramassör, shaman och wombhealer. Tarotkort, kristaller, ljus och mycket annat tillhör den senare.

Pekka Pääkkö

En av dem som besökt mottagningen är "Noah", som egentligen heter något annat.

– Jag upplevde att jag fått väldigt lite snäll beröring i mitt liv. Eftersom jag har varit sjuk har det varit mycket nålstick och behandlingar som gjort ont. Jag började gråta när någon tog snällt på mig, typ en sköterska som klappade mig på axeln.

– För mig var det mitt i prick att få komma till någon som är professionell och inte förväntar sig något tillbaka. Annars kanske man går på krogen och försöker ligga för att få närhet, men det är inget för mig. Det skulle nog bara blivit värre då. Vid fysisk beröring upplever man att tiden blir längre. En hand på en axel ger upplevelsen av att man umgåtts längre och kommit närmare varandra. Det skulle sjukvården kanske kunna tänka mer på: Beröringens kraft.

Klaras cuddling

Namn: Klara Ward.

Ålder: 46

Bor: Lidingö, Brevik.

Familj: Två tonårsdöttrar.

Jobb: Tantramassör och gosproffs, både i Birkastan och på Lidingö.

Intressen: Går i skogen, läser om rymden, gå på workshops, personlig utveckling.

Källa: Mitt i

EmilSalmaso
08-550 551 15
ANNONS
ANNONS