– Ja, det skulle vara kul, men då måste det vara enkelt och inte en massa krav med kassaregister och sådant. Funkar det med Swish så är det en intressant grej, säger Stefan.
Han startade i liten skala för snart åtta år sedan, med bara ett 50-liters bryggverk och på ynka 6 kvadratmeter i ena änden av villans garage.
– Jag hade jobbat på Delicato som säljare i 16 år men så gjorde de om och jag valde att sluta. Eftersom jag redan hade jobbat mot restauranger i flera år kom jag på att jag kan ju starta ett bryggeri, säger Stefan.
Plockar kulturhumle
Han gillade öl, men visste i stort sett inget om tillverkningen. Startsträckan var lång, men så småningom kunde Stefan lansera sin första öl – Rotebro Pale Ale.
Först ritade Stefan etiketterna själv, men så småningom anlitade han en barnboksillustratör. "Först hade jag en vision att använda lokala konstnärer men de var så jäkla bökiga", säger han.
Stefan Källstigen
Sedan dess har bryggeriet vuxit i två omgångar och upptar nu hela garaget, samtidigt som sortimentet har utvidgats med Helenelund Lager, Tureberg Ale och Galaxen som är en stout och döpt efter det gamla diskoteket i Edsberg.
– Och nu har jag precis tagit fram en ny sort, en ale som heter Helgö. Den är gjord på lokal humle som växer på Helgö gård i Vallentuna. Vi står där ett gäng och plockar kulturhumle för hand på hösten, jäkligt häftigt! säger Stefan.
Blir förslaget om gårdsförsäljning verklighet så vill de på Helgö gård gärna att Stefans öl ska säljas där, berättar han.
– Men i så fall måste jag brygga öl där, man får inte flytta färdig öl härifrån dit, säger han.
"Jag gillar starköl"
Reglerna är många och delvis krångliga. I förslaget om gårdsförsäljning ingår exempelvis att öl eller vin enbart ska få köpas vid ett slags studiebesök.
– Jag vet inte vad kraven är. Räcker det att berätta lite i en kvart och visa det här? säger Stefan medan han pekar runt sig i garaget och skrattar.
Stefan sätter etiketter på flaskorna i en låda med Rotebro Pale Ale som han strax ska köra ut med till Systembolaget i Rotebro.
Stefan Källstigen
Regleringarna är betydligt mindre när det gäller folköl. Stefan har gjort folköl också, i väldigt liten skala, men det är inget han är sugen på att satsa på.
– Nej, det är inte så gott. Jag gillar starköl!
Skulle det inte bli något av med gårdsförsäljning för Sollentuna Bryggeris del så är det inget som Stefan kommer att hänga läpp för.
Dags för leverans, i det här fallet med en låda till Systembolaget i Rotebro handelsplats.
Stefan Källstigen
Tidigare hade han planer och drömmar om att kunna driva bryggeriet på heltid, men nu är han fullkomligt nöjd med att ha det som halvtid vid sidan av ett halvtidsjobb som kranbilsförare.
– Det är en ganska bra balans. Jag säljer inte ens till restauranger längre utan bara till Systembolaget, tre bolag i Sollentuna och fem i grannkommunerna. De är supersmidiga att ha att göra med.
Lokal leverans. Stefan lämnar en låda Rotebro Pale Ale. Gjord i Rotebro. Till Systembolaget i Rotebro.
Stefan Källstigen
Har du fått några reaktioner lokalt? Vad tycker Sollentunaborna om dina brygder?
– Nja, jag ligger lågt. Jag har inte ens dekaler på bilen i och med att jag fortfarande bara håller på småskaligt här hemma. Men jag var på en kräftskiva förra året i Gillberga. Då sa en kille ”aha, det är du som gör ölen, då är du kungen av Rotebro”, säger Stefan och skrattar.