Från gatan ser det ut som en variant på Pressbyrån eller 7-Eleven. Men när man kliver in i butiken förstår man att det absolut inte ligger till på det sättet.
Allt, precis allt, som säljs har kvalitetssäkrat utifrån ett tufft hållbarhetsperspektiv.
Michael Toll
Till exempel:
✓ Inga cigaretter finns att köpa
✓ Plocksallad finns, men all mat som har för stor miljöpåverkan har tagits bort.
✓ Personalens uniformer är gjorda av material som klädföretag hade tänkt slänga.
✓ De smörgåsar, wraps och juicer som säljs är tillverkade på plats i butiken, med råvaror som annars skulle ha slängts men som man lyckats rädda.
– PBX startade med en visionär hållbarhetsstrategi. Vår ambition är att bli framtidens mest hållbara butik. Det speglar av sig i alla val vi gör, säger Malin Eklund, hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience.
När vi spanar runt bland hyllorna hittar vi både Coca-Cola, Red Bull och snus.
– Cigaretter är det absolut värsta, men samtidigt är vi ingen hälsokostbutik. Snuset vi säljer har låg styrka. Vill man köpa snus erbjuder vi i alla fall bra alternativ. Och med till exempel läsk, energidrycker och godis är vi noga med att inte ta in för stora förpackningar då det inte är klimatsmart.
DOLT. Bakom kassan finns en liten kyl med snus.
Michael Tol
Var är tanken med att skapa världens mest hållbara butik?
– Vi insåg att det skulle vara omöjligt att förändra 400 olika butiker på en och samma gång. Så vi valde att satsa på en butik och utifrån den sedan föra ut de varor som fungerar bäst till vanliga Pressbyrån- och 7-Elevenbutiker.
Ett år efter premiäröppningen har ett femtontal produkter letat sig in i andra butikers sortiment. Till nästa år ska den summan vara uppe i 30.
– Intresset har varit superstort både hos andra butiker, leverantörer och branschen i stort. Det här fungerar verkligen, säger Malin Eklund.
Menskydd erbjuds gratis.
Michael Toll