En svag trälukt möter oss när projektledaren Cia Axelsson öppnar dörren till de första bostäderna i Stockholm wood city på Nobelberget i Sickla. Fönstergluggarna är igenplastade och golvet täckt av skyddsfilm.
– Vädrets makter gör det lite krångligare. Träet tål vatten ganska bra men du måste hålla efter och suga upp vatten när det regnar, säger Cia Axelsson.
Men hon ser också fördelar.
– Det dammar mindre, låter mindre och går fortare att bygga, säger hon.
Atrium Ljungberg hade planerat första spadtaget för Wood City – världens största trästad – till 2025. Men redan nu har de första trästommarna rests på Nobelberget. Trots att en fjärdedel av de nybyggda bostäderna intill står tomma.
Johan Kristensen
”Inte rasa när det brinner”
Även om stommen är i gran är trappan mellan våningsplanen i betong.
– I och med att det är utrymningsvägar valde vi att brandsäkra dem. Vi kunde ändå inte ha trappan i synligt trä. Vi hade fått täcka den med terazzoklinker och ha brandgips eller liknande för att inte trappan ska rasa när det brinner, säger Cia Axelsson.
I övrigt ser inte Atrium Ljungberg någon större brandrisk för trästaden än för hus i andra material.
– För att något ska brinna krävs att elden kommer in. De limmade träbalkarna är så kompakta att elden stannar på ytan. Vi har samma hårda krav som när vi bygger i andra material. Så det finns inget som säger att det är farligare att befinna sig i ett trähus än i ett betonghus, säger affärsutvecklingschefen Linus Kjellberg.
Atrium Ljungbergs vd Annica Ånäs och affärsutvecklingschef Linus Kjellberg är inte oroliga över brandrisken i Wood city. ”Vi har samma hårda krav som när vi bygger i andra material”, säger Linus Kjellberg.
Pekka Pääkkö
Trästommarna på Nobelbergets kvarter 7 ska bli de första 80 av totalt 2 000 bostäder i Wood city. Det handlar om allt från ettor till sjuor och stadsradhus. De första bostadsrättsköparna kan flytta in i december nästa år.
– Egentligen var det inte tänkt att det här projektet skulle vara i trästomme. Men eftersom vi diskuterade Stockholm wood city såg vi över projekten på Nobelberget och så blev det här det första träprojektet, säger Atrium Ljungbergs vd Annica Ånäs.
Kommer resten av bostäderna på Nobelberget också att byggas i trä?
– Absolut.
Atrium Ljungbergs ambition att vara klimatneutrala 2030 ligger bakom materialvalet.
– Därför bygger vi med trä och trästomme – det minskar klimatavtrycket rejält. Energifrågan är också jätteviktig utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Vi jobbar för att bli självförsörjande på energi i Sickla: solceller på taket, batterilösningar och geotermosar som vi borrar ner i marken för att ta vara på överskottsvärme på sommaren för att sedan nyttja på vintern, säger Annica Ånäs.
Vision över en uteplats i taknivå i Wood city.
Atrium Ljungberg/White
Osålda lägenheter
Satsningen görs trots att Atrium Ljungberg fortfarande har 23 av 93 lägenheter osålda i intilliggande kvarter 8 på Nobelberget som stod klart i våras.
– Vi kanske hade en annan förväntan innan det som hände på bostadsmarknaden – men det har ju gått ganska bra. Vi är väldigt nöjda med det resultatet. Vi tycker att vi har lyckats så bra på Nobelberget att vi valde att börja med det här projektet i början av året, säger Linda Wiman, affärsutvecklingschef för bostad hos Atrium Ljungberg.
Vision över en lobby i Wood city.
Atrium Ljungberg/Sickla
Även Campus Sickla vid Marcusplatsen har påbörjats i trästomme och blir en del av Wood city. Lokalerna med plats för omkring 2 300 elever från det kommunala gymnasiet YBC och friskolorna Rytmus och Designgymnasiet ska vara klara för inflyttning höstterminen 2025.
Campus Sickla med plats för 2 300 elever har också börjat i trä vid Marcusplatsen och blir en del av Stockholm wood city. Till höstterminen 2025 flyttar YBC, Rytmus och Designgymnasiet in.
Atrium Ljungberg/Liljewall
River hus
Trästadens antågande märks även på andra håll i Sickla. Restaurangen Sovel och cykelbutiken Velo & Oxygen på Smedjegatan har lämnat Glashuset i Sickla. Nedmonteringen är av huset på Smedjegatan är en del i starten av bygget av Wood city.
Även Simbahuset och Siroccohuset ska så småningom rivas för att göra plats nya bostäder och butiker i trä.
– De är i såpass dåligt skick att vi inte kunde ha kvar dem, säger Annica Ånäs.
– Vi kommer att demontera dem och behålla så mycket som går, säger affärsutvecklingschefen Linus Kjellberg.
Glashuset, Siroccohuset och Simbahuset kommer att rivas när Wood City byggs över köpkvarterets parkering.
Pekka Pääkkö
Inte p-platser under alla hus
Wood city kommer att breda ut sig över Sickla köpkvarters nuvarande parkeringsplatser.
– Vi kommer att bygga nya parkeringar i garage under husen, säger Linus Kjellberg.
Men under alla nya hus i trästaden kommer det inte att finnas parkeringar.
– På alla platser går det inte att bygga, säger Annica Ånäs.
De vita plastklossarna är Atrium Ljungbergs vision över Wood city. ”När gestaltningen är klar byter vi mot hus i modellen. De måste göras i trä – annars blir det pinsamt”, säger Linus Kjellberg.
Pekka Pääkkö
Hon framhåller att Sickla 2030 kommer att vara ett nav för kollektivtrafiken med såväl tunnelbanan, tvärbanan och Saltsjöbanan. Atrium Ljungberg satsar på bilpooler och utlåning av lådcyklar och hoppas att behovet av bilar kommer att minska.
Atrium Ljungberg ska satsa totalt 14 miljarder kronor på utvecklingen i Sickla. Även om bygget av Wood city har startat tidigare än planerat vågar bolaget inte slå fast en tidpunkt när hela trästaden kan vara klar.
– Exakt när vi är klara i Sickla kan vi bara spekulera i. Vi måste ju ha hyresgäster innan vi börjar bygga, det känns viktigt, säger Annica Ånäs.
– Utifrån det vi känner till nu så kanske Wood city kan vara färdigbyggt någonstans mellan 2035 och 2040, säger Linus Kjellberg.
Husets stomme är tillverkad i gran.
Pekka Pääkkö
Påverkas av Östlig förbindelse
En ovisshet är att vissa områden där Atrium Ljungberg vill bygga trädstaden fortfarande är reserverade för Östlig förbindelse. Trots att det fortfarande är oklart om motorvägsbygget blir av.
– Givet att man inte har fått en finansiering att utreda projektet blir reservatet alltid lite bredare. När man vet mer exakt hur dragningen av Östlig förbindelse blir kan vi eventuellt utöka våra planer. Men vi har otroligt mycket att göra ändå de kommande åren så det är inget vi är bekymrade över i ett långsiktigt perspektiv, säger Annica Ånäs.