JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ANNONS

TV-klipp och nyheter

Cykelbanor vid Riddarholmskanalen breddas – stängs av till 2026

Visionsbild som visar den breddade cykelbanan vid Riddarholmskanalen under Riddarholmsbron.

Visionsbild som visar den breddade cykelbanan vid Riddarholmskanalen under Riddarholmsbron.

Stockholms stad

20250114170214
20250115151754
2025-01-14
17:02
2025-01-15 15:17

Det ska bli lättare att cykla längs med Riddarholmskanalen. Vägen breddas genom konsoler på vattnet. Nu drar arbetet igång och stor trafikpåverkan är att vänta i ett och ett halvt år framåt.

Längs Riddarholmskanalens östra sida löper en cykelbana. Den menar staden lämnar en del att önska eftersom den är trång. Samtidigt är det en av de med cykel mest trafikerade sträckorna i hela landet.

Nu vankas det byggstart för projektet som innebär en ordentlig breddning av cykelbanan.

"Det är ett ganska komplicerat projekt som inkluderar att ta bort det största hindret, gamla Riddarholmsbrons fäste som sticker ut som en sned mur vilket gör cykelbanan riktigt trång," skriver Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret.

ANNONS

Längs kanalen läggs konsoler ut över vattnet som gör att banan kan breddas till 4,5 meter. Kritik har lyfts fram mot att omvandlingen gör vattenspegeln i kanalen mindre, men staden menar att den här lösningen är mer skonsam mot kulturmiljön än andra alternativ.

"Vattenspegeln blir då mer synlig än om kajen hade byggts ut och gått hela vägen ner till vattnet."

Så här ska nya cykelbanan längs Riddarholmskanal­en se ut.

Så här ska nya cykelbanan längs Riddarholmskanal­en se ut.

Stockholms stad

Tar en bilfil i anspråk

Förändringar är även att vänta på Munkbron ovanför kajen. Ungefär från Gamla stans tunnelbanestation till Riddarholmsbron görs en av de två södergående bilfilerna om till cykelbana.

Varför behövs mer cykelbana där när man också breddar vid vattnet?

"Det rör den del av Munkbron och Munkbroleden som går från där Slussenprojektets nya breda gång- och cykelbana slutar. Det gör att hela sträckan från Slussen till Vasabron får en kraftigt förbättrad standard när projektet är klart."

Påverkan för biltrafiken bedöms vara låg.

P-platser tas bort

Utanför Riddarhuset, tar 12 p-platser bort. De ska inte ersättas.

"De tas bort för att skapa mindre snäva kurvor och bredare väg för cyklarna."

Den 23 januari stängs cykelbanan mellan tunnelbanan och Vasabron av. Under tiden hänvisas cyklister till Skeppsbron. De som ändå vill cykla längs Munkbron får göra det i blandtrafik. Cykelfält ska målas för att göra det tydligare i trafiken.

I norr ska nya cykelbanorna ansluta till Tegelbacken, som även den byggs om för att vara mer tillgänglig för fotgängare och cyklister. I söder ansluts banan till Slussens nya gång- och cykelbana som nu byggs.

"Sammantaget kommer det göra cykling i nord-sydlig riktning säkrare och mer tillgänglig för både gamla och nya cyklister."

Projektet väntas vara klart sommaren 2026.

Det ska göras

På Munkbron, mellan Riddarholmskanalen och Gamla stans tunnelbanestation, breddas cykelbanan. Ett av två södergående bilkörfält blir cykelbana.

Den låga delen av kajen längs Riddarholmskanalen breddas söder om Riddarhuset.

Mot kanalen, längs Riddarhuset, tas gångstråket bort och viks i stället åt cyklar.

Vid Riddarhuskajen och Vasabron breddas och rundas snäva kurvor av. P-platserna där tas bort.

Bygget startar 20 januari.

Källa: Stockholms stad

Så påverkas trafiken

Mellan Gamla stans tunnelbanestation och Vasabron stängs cykelbanan av.

En del av Munkbron smalnas av till två körbanor.

Busshållplatserna längs Munkbron och Riddarhusgränd flyttas till Riddarhustorget.

Samtidigt renoveras Riddarhusbron. Den ska ändå gå att använda.

Trafiksignalerna vid Riddarhusbron stängs av.

Källa: Stockholms stad

VictorMalmcrona
08-550 550 57

SE BILDERNA: Stadens ”sorgebarn” ska bli säkrare

Nyheter

Cykelstråket vid Riddarholmskanalen är en smal och slingrig flaskhals som passeras av 15 000 cyklister om dagen. Nu kan 82 miljoner kronor läggas på att göra den säkrare. "Det är ett av våra största sorgebarn," säger Daniel Helldén (MP).

Vision. Så här kan nya cykelbanan längs Riddarholmskanal­en komma att se ut.
 Foto: Stockholms stad

Vision. Så här kan nya cykelbanan längs Riddarholmskanal­en komma att se ut. Foto: Stockholms stad

Vision. Så här kan nya cykelbanan längs Riddarholmskanal­en komma att se ut.
 Foto: Stockholms stad

Vision. Så här kan nya cykelbanan längs Riddarholmskanal­en komma att se ut. Foto: Stockholms stad

SE BILDERNA: Stadens ”sorgebarn” ska bli säkrare

Nyheter

Cykelstråket vid Riddarholmskanalen är en smal och slingrig flaskhals som passeras av 15 000 cyklister om dagen. Nu kan 82 miljoner kronor läggas på att göra den säkrare. "Det är ett av våra största sorgebarn," säger Daniel Helldén (MP).

ANNONS
ANNONS

Senaste nyheterna

”Uppenbart oskäligt att döma till påföljd för gärningen”, skriver Svea hovrätt i sin dom.

”Uppenbart oskäligt att döma till påföljd för gärningen”, skriver Svea hovrätt i sin dom.

Mostphotos

Körde grovt rattfull – slipper böta 180 000 kronor

Nyheter

Tingsrätten gav sjuk man böter i stället för fängelse ✔️ Hovrätten slopar straff helt ✔️ ”Uppenbart oskäligt”

Kommunens arbete med att sälja fastigheter för 100 miljoner går vidare i en andra etapp.

Kommunens arbete med att sälja fastigheter för 100 miljoner går vidare i en andra etapp.

Stefan Källstigen

Kommunen fortsätter sälja sina fastigheter – här är tre nya objekt

Nyheter

Uppdraget: Sälj för 100 miljoner ✔️ 16 miljoner är klart – nu pågår etapp 2

Året inleddes i härlig vinterskrud. Så här såg det ut i Larsberg nyligen.

Året inleddes i härlig vinterskrud. Så här såg det ut i Larsberg nyligen.

Cristina Castro

Här kläs Lidingö i vinterskrud

Nyheter

Kyla, sol och snö inledde 2025

ANNONS

Två snarlika trafikolyckor – på exakt samma plats

Två snarlika trafikolyckor på Sankt Eriksgatan på relativt kort tid – en slump enligt polisen.

Två snarlika trafikolyckor på Sankt Eriksgatan på relativt kort tid – en slump enligt polisen.

Läsarbilder

20250121093227
20250121104733
2025-01-21
09:32
2025-01-21 10:47

Två olika förare har råkat trampa på gasen i stället för bromsen och kört in i varsin butik – på exakt samma ställe vid Sankt Eriksgatan. En ren slump, menar polisen.

Plyfaskivan som satt framför det krossade skyltfönstret till klädesbutiken på Sankt Eriksgatan i slutet av oktober 2024 bjöd på följande info: "Parkering förbjuden tack!".

Skälet till skylten var att en man dagarna innan hade förlorat kontrollen över sin BMW och på något sätt backat hela vägen upp på trottoaren och in i skyltfönstret.

Ingen person kom till skada skada, men fordonet fick bärgas bort.

En man backade in sin bil i skyltfönster på Fridhemsplan i oktober 2024.

En man backade in sin bil i skyltfönster på Fridhemsplan i oktober 2024.

Foto privat

I fredagsmeftermiddag var det dags igen – på nästan samma ställe.

Krossade fönster och elskåp

Några meter bort på Sankt Eriksgatan förlorade nämligen en annan förare kontrollen över sin bil och körde upp på trottoaren. Där körde hen sönder ett elskåp och fönstret till en butik krossades.

ANNONS

– Jag ser inga som helst gemensamma paralleller annat än att olyckorna har skett i samma härad, säger Ola Österling, presstalesperson vid Stockholmspolisen.

Enligt polisen ska det handla om en olycklig slump. I båda fallen har förarna av något skäl råka trycka på gasen i stället för bromsen.

– Båda förarna är i 80-årsåldern och det finns helt naturliga förklaringar till båda trafikolyckorna.

Bilen körde upp på trottoaren på Sankt Eriksgatan fredagen, 17 januari, 2025.

Bilen körde upp på trottoaren på Sankt Eriksgatan fredagen, 17 januari, 2025.

Läsarbild

Båda fallen anmäldes som vårdslöshet i trafik. Mannen som backade in i skyltfönstret i oktober blev direkt av med sitt körkort.

Fredagens olycka rubriceras som vållande till kroppsskada eftersom en person skadades så pass att han började blöda från huvudet , enligt den första händelserapporten.

Hur vanligt är det att sådant här sker i Stockholmstrafiken?

– Det är inte ovanligt eftersom det är så mycket trafik i Stockholm. Det är trafikolyckor från tid till annan på Sankt Eriksgatan Folkungagatan, Odengatan och Torsgatan till exempel. Det är för att det är så mycket trafik på dem.

OlleAnrell
08-550 552 11
ANNONS
ANNONS