Längs Riddarholmskanalens östra sida löper en cykelbana. Den menar staden lämnar en del att önska eftersom den är trång. Samtidigt är det en av de med cykel mest trafikerade sträckorna i hela landet.
Nu vankas det byggstart för projektet som innebär en ordentlig breddning av cykelbanan.
"Det är ett ganska komplicerat projekt som inkluderar att ta bort det största hindret, gamla Riddarholmsbrons fäste som sticker ut som en sned mur vilket gör cykelbanan riktigt trång," skriver Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret.
Längs kanalen läggs konsoler ut över vattnet som gör att banan kan breddas till 4,5 meter. Kritik har lyfts fram mot att omvandlingen gör vattenspegeln i kanalen mindre, men staden menar att den här lösningen är mer skonsam mot kulturmiljön än andra alternativ.
"Vattenspegeln blir då mer synlig än om kajen hade byggts ut och gått hela vägen ner till vattnet."
Så här ska nya cykelbanan längs Riddarholmskanalen se ut.
Stockholms stad
Tar en bilfil i anspråk
Förändringar är även att vänta på Munkbron ovanför kajen. Ungefär från Gamla stans tunnelbanestation till Riddarholmsbron görs en av de två södergående bilfilerna om till cykelbana.
Varför behövs mer cykelbana där när man också breddar vid vattnet?
"Det rör den del av Munkbron och Munkbroleden som går från där Slussenprojektets nya breda gång- och cykelbana slutar. Det gör att hela sträckan från Slussen till Vasabron får en kraftigt förbättrad standard när projektet är klart."
Påverkan för biltrafiken bedöms vara låg.
P-platser tas bort
Utanför Riddarhuset, tar 12 p-platser bort. De ska inte ersättas.
"De tas bort för att skapa mindre snäva kurvor och bredare väg för cyklarna."
Den 23 januari stängs cykelbanan mellan tunnelbanan och Vasabron av. Under tiden hänvisas cyklister till Skeppsbron. De som ändå vill cykla längs Munkbron får göra det i blandtrafik. Cykelfält ska målas för att göra det tydligare i trafiken.
I norr ska nya cykelbanorna ansluta till Tegelbacken, som även den byggs om för att vara mer tillgänglig för fotgängare och cyklister. I söder ansluts banan till Slussens nya gång- och cykelbana som nu byggs.
"Sammantaget kommer det göra cykling i nord-sydlig riktning säkrare och mer tillgänglig för både gamla och nya cyklister."
Projektet väntas vara klart sommaren 2026.