Vid månadsskiftet börjar staden renovera Västerbron genom att bland annat byta tätskikt under körbanorna och mittrefugen. Det blir startskottet för en enorm miljardrenovering av bron som kommer att pågå i många år.
Upprustningen är uppdelad i flera etapper, samtidigt som första delen av arbetet snart drar igång fortsätter staden projektera för resten av renoveringen.
Trafiknämnden viker nu därför 60 miljoner kronor för att ta fram underlaget till etapp två. Här handlar det inte om några små ingrepp.
Ett misslyckande
Någon gång mellan 2030 och 2035 ska nämligen brons yttre delar – de så kallade konsolerna där gång- och cykelbanan går – rivas och byggas upp igen.
– Vi har i programskedet konstaterat att det är genomförbart, men det är ett stort arbete, säger Malinda Flodman, pressansvarig.
Exakt hur dåligt Västerbrons skick är har varit oklart och har därför utretts de senaste åren. I slutet av 2022 kom staden fram till att konsolerna måste rivas inom 10–15 år.
Det är delarna längst ut på bron som måste rivas – alltså där gång- och cykelbanan går.
Mostphotos
Tidigare samma år hade staden redan valt att bredda gång- och cykelbanorna på brons konsoler – trots att de större utredningarna inte var klara.
Resultatet av breddningen blev dessutom på många sätt ett misslyckande, vilket Mitt i har berättat om tidigare. Efter att jobbet var gjort konstaterades att cykelbanornas nya underlag var knöggligt och grovt och behövde slipas ner för att bli jämnt.
42 miljoner kronor landade notan på
Från politiskt håll menade man att breddningen ändå var nödvändig, trots att arbetet skulle behöva göras om inom 15 år.
Det är genomförbart, men ett stort arbete.
– Även 15 år är ganska lång tid, i den bemärkelsen att vi får bra cykelflöden som Stockholm behöver nu. Jag ser det inte som bortkastade pengar, sa dåvarande trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) till Mitt i.
Enligt Malinda Flodman byggdes cykelbanorna för att hålla i 20 år och inte de sedvanliga 60 åren eftersom man visste att bron behövde renoveras. Nu blir det alltså ännu kortare livslängd eftersom konsolerna behöver bytas inom några år.
Stängs av i fem år
Trots det är trafikkontoret nöjd med breddningen då den ska ha skapat god trafiksäkerhet för gående och cyklister på sträckan – även om beläggningen borde ha varit bättre.
– Breddningen var prioriterad från trafiksäkerhetssynpunkt. Bedömningen är att det var ett korrekt beslut att utföra breddningen vid den tidpunkt som den utfördes, även med 10-15 års livslängd gentemot planerade 20 år.
En stor del av bron, den där gång- och cykalbanorna går på varje sida måste rivas. Något som tidigast sker någon gång mellan 2030 och 2035.
Olle Anrell
Under etapp två, som planeras att ske tidigast 2030-2035, kommer arbetet med konsolerna påverka trafiken.
Arbetet genomförs på ett sätt som betyder att halva bron stängs av – en sida i taget – under cirka fem år. Dock bara mellan april och augusti.
Då kommer bilar och bussar få två filer totalt, i stället för fyra som i dag. Cyklister och fotgängare ska däremot kunna ta sig fram i båda riktningar på varsin sida om bilarna.
– Trafikomledningen är i princip samma som vid breddningen av gc-banorna 2022. Då flöt trafiken utan större påverkan, säger Malinda Flodman.