JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Då stänger SL av tunnelbanan – oavsett vad staden säger

Kaos på fredag? SL har meddelat att de stoppar all trafik om Stockhom stad börjar provpåla.

Kaos på fredag? SL har meddelat att de stoppar all trafik om Stockhom stad börjar provpåla.

Tom M Kronestedt

20230918095952
20230919133347
2023-09-18
09:59
2023-09-19 13:33

Provpålningen för den omstridda cykelbron vid Slussen skjuts upp till klockan 10 på fredag för att inte skapa problem i morgonrusningen. Men SL vill annorlunda. "Vi stänger av 05.00".

SL har meddelat att de tänker stoppa all tunnelbanetrafik mellan Slussen och T-centralen i samma ögonblick som provpålningen för den nya cykelbron inleds.

Stockholms stads ursprungsplan var att starta klockan 7.00 fredagen den 22 september.

Nu kommer ett nytt besked från Slussenkansliet:

Provpålningen börjar på fredag kl.10, efter morgonrusningen. Detta för att minimera konsekvenserna för resenärerna.

SL stänger av ändå

Men det ger inte SL/MTR mycket för. I ett mejl på måndagseftermiddagen skriver SL:s presskommunikatör Claes Keisu att det är SL/MTR och inte staden som planerar och utför tunnelbanetrafiken.

– Att köra trafik som skulle innebära trafikering bara under morgonrusningen fram till klockan 10 är betydligt mer störningskänslig än vanligt. Det innebär att minsta händelse spräcker hela planeringen och gör det omöjligt att återgå till planerad trafikering. Det innebär att alldeles oavsett om Staden börjar sina arbeten kl 07 eller kl 10 på fredag så kan vi inte starta trafik och köra under fredagsmorgonen.

SL meddelar också att man stänger av trafiken på bron redan 05 på morgonen.

SL stämmer Stockholms stad

Sent i fredags meddelade SL att de nu stämmer Stockholms stad och begär att Tingsrätten stoppar provpålningen. Tingsrätten har ännu inte meddelat något beslut i frågan.

Vapenvila: Inget stopp i tunnelbanan trots allt

Staden och SL är överens om att tillsätta en gemensam arbetsgrupp för att bygga gång- och cykelbron. Det innebär att provpålningen på fredag stoppas. Men det kan bli trafikstörningar ändå, meddelar SL.

I arbetsgruppen som tillsätts kommer personer från trafikförvaltningen i regionen respektive stadens exploateringskontor att ingå. Arbetet ska ledas av en oberoende person.

Även den juridiska processen, där SL stämt staden avslutas i och med det nya avtalet. Det skriver SL i ett pressmeddelande.

Så blir det med bron

Senast den 7 oktober ska gruppen redovisa ett förslag om hur gång- och cykelbron kan byggas med så lite negativ påverkan på kollektivtrafiken som möjligt.

Det innebär att stoppet i tunnelbanetrafiken under kommande helg uteblir. Men SL varskor om att det ändå kan bli vissa trafikstörningar i form av inställda avgångar och kortade turer.

– MTR som kör tunnelbanan hade planerat arbetspassen efter att det skulle bli en avstängning och det är inte helt enkelt att kasta tillbaka det, säger Claes Keisu på SL:s pressavdelning.

Normal tidtabell

Normal tidtabell kommer ändå att gälla. De störningar som eventuellt uppstår på fredagen kommer att hanteras av trafikledningen, på samma sätt som vid andra störningar.

– Vi kommer att försöka lösa det, säger Claes Keisu.

Kostat miljonbelopp

Förseningen inte bara kostat Slussenprojektet i tid, utan även i pengar. Entreprenören skulle påbörjat arbete med gång- och cykelbron 31 juli, men det sköts upp till 28 augusti.

Från 1 september uppskattas kostnaden av att ha en entreprenör redo, som inte kan arbeta, till en miljon kronor om dagen.

– Det ger en total kostnad på 25–30 miljoner kronor, fram till idag. Det inkluderar projektets totala kostnad, inte bara entreprenadkostnad, skriver Eva Rosman, kommunikationschef på Projekt Slussen, i ett mejl.

Det blir inget stopp i tunnelbanan på fredag.

Det blir inget stopp i tunnelbanan på fredag.

Johan Thornton

Vapenvila mellan SL och staden

SL och staden överens: Tillsätter arbetsgrupp ✔ Så blir det med bygget

Brobråket: Regeringen fixade krismöte med S-topparna

Regeringen bjöd in ledare för region Stockholm och staden till ett möte om den nya gång- och cykelbron i Slussen. Det var efter det som parterna till sist lyckades avvärja stoppet i tunnelbanan, avslöjar Mitt i.

Infrastruktur- och bostadsministern Andreas Carlson (KD) bjöd in till mötet som ägde rum på Landsbygds- och infrastrukturdepartementet klockan 09 på tisdagsmorgonen.

Regionens ordförande Aida Hadžialić (S), kommunens ordförande Karin Wanngård (S), landshövding Anna Kinberg Batra och länsöverdirektören Åsa Ryding deltog alla i mötet, enligt inbjudan som Mitt i tagit del av.

Regeringen fick underrättelse förra veckan

Mindre än en timme senare publicerade SL ett pressmeddelande med beskedet om att provpålningen i Slussen skjuts upp – och att det planerade tunnelbanestoppet mellan Slussen och T-centralen den 22-25 september inte blir av.

– Förra veckan fick regeringen en underrättelse från Länsstyrelsen kopplad till stoppet, säger en källa i regeringen.

Det var efter det som infrastrukturministern Andreas Carlson kände sig tvungen att agera – och kallade till mötet, enligt Mitt i:s källa.

Regionrådet Adia Hadžialić tonar dock ner stadsrådets roll. I ett sms till Lokaltidningen Mitt i skriver hon att man redan var överrens med staden om hur man skulle gå vidare.

MITT I AVSLÖJAR

Ministern grep in – kallade till sig S-toppar för att lösa brobråket

Krismöte innan t-banestoppet avvärjdes.

Svårt att veta var tågen är

Att stoppa trafik är lättare sagt än gjort. Enligt SL kan minsta händelse spräcker hela planeringen och gör det omöjligt att återgå till planerad trafikering.

Det finns många olika händelser som kan innebära att både tåg och personal hamnar på fel ställen i systemet och att det blir omöjligt att hantera resenärsströmmarna.

Enligt SL tar det cirka tre timmar att göra en trafikåterställning. Det innebär att alldeles oavsett om Staden börjar sina arbeten kl 07 eller kl 10 på fredag så kan de inte starta trafik och köra under fredagsmorgonen.

Källa:SL

PetterBeckman
08-550 550 77

Brobråket: Regeringen fixade krismöte med S-topparna

Nyheter

Regeringen bjöd in ledare för region Stockholm och staden till ett möte om den nya gång- och cykelbron i Slussen. Det var efter det som parterna till sist lyckades avvärja stoppet i tunnelbanan, avslöjar Mitt i.

 Andreas Carlson (KD)

Andreas Carlson (KD)

Pressbild

Nyheter

MITT I AVSLÖJAR

Ministern grep in – kallade till sig S-toppar för att lösa brobråket

Krismöte innan t-banestoppet avvärjdes.

 Andreas Carlson (KD)

Andreas Carlson (KD)

Pressbild

 Andreas Carlson (KD)

Andreas Carlson (KD)

Pressbild

Brobråket: Regeringen fixade krismöte med S-topparna

Nyheter

Regeringen bjöd in ledare för region Stockholm och staden till ett möte om den nya gång- och cykelbron i Slussen. Det var efter det som parterna till sist lyckades avvärja stoppet i tunnelbanan, avslöjar Mitt i.

 Andreas Carlson (KD)

Andreas Carlson (KD)

Pressbild

Nyheter

MITT I AVSLÖJAR

Ministern grep in – kallade till sig S-toppar för att lösa brobråket

Krismöte innan t-banestoppet avvärjdes.

Vapenvila: Inget stopp i tunnelbanan trots allt

Nyheter

Staden och SL är överens om att tillsätta en gemensam arbetsgrupp för att bygga gång- och cykelbron. Det innebär att provpålningen på fredag stoppas. Men det kan bli trafikstörningar ändå, meddelar SL.

Det blir inget stopp i tunnelbanan på fredag.

Det blir inget stopp i tunnelbanan på fredag.

Johan Thornton

Nyheter
Det blir inget stopp i tunnelbanan på fredag.

Det blir inget stopp i tunnelbanan på fredag.

Johan Thornton

Vapenvila mellan SL och staden

SL och staden överens: Tillsätter arbetsgrupp ✔ Så blir det med bygget

Det blir inget stopp i tunnelbanan på fredag.

Det blir inget stopp i tunnelbanan på fredag.

Johan Thornton

Det blir inget stopp i tunnelbanan på fredag.

Det blir inget stopp i tunnelbanan på fredag.

Johan Thornton

Vapenvila: Inget stopp i tunnelbanan trots allt

Nyheter

Staden och SL är överens om att tillsätta en gemensam arbetsgrupp för att bygga gång- och cykelbron. Det innebär att provpålningen på fredag stoppas. Men det kan bli trafikstörningar ändå, meddelar SL.

Det blir inget stopp i tunnelbanan på fredag.

Det blir inget stopp i tunnelbanan på fredag.

Johan Thornton

Nyheter
Det blir inget stopp i tunnelbanan på fredag.

Det blir inget stopp i tunnelbanan på fredag.

Johan Thornton

Vapenvila mellan SL och staden

SL och staden överens: Tillsätter arbetsgrupp ✔ Så blir det med bygget

Senaste nyheterna

Åtgärderna från Stockholms stads ordningsvakter fortsätter minska. Såhär ser det ut i varje stadsdel.

Åtgärderna från Stockholms stads ordningsvakter fortsätter minska. Såhär ser det ut i varje stadsdel.

Sacharias Källdén

Så många insatser gjorde ordningsvakterna vid dig

Nyheter

Antalet åtgärder fortsätter minska ✔ Stora skillnader mellan stadsdelarna: Knappt 900 i Farsta – 18 000 på Södermalm

"Det är fortfarande väldigt nytt", säger Skarpatorpsskolans Josefin Isleyen vid frukosten som är framställd för eleverna.

"Det är fortfarande väldigt nytt", säger Skarpatorpsskolans Josefin Isleyen vid frukosten som är framställd för eleverna.

Anders Björklund

Ingen rusning till linje 17:s första skolfrukost

Nyheter

Startade i februari ✔ "Vi kommer fortsätta"

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Mostphotos/Mikael Andersson

Byggherrar drar sig ur kraftigt försenade Mälarbanan

Nyheter

Skanska, Humlegården och Fabege backar ✔ Det händer nu ✔ Kukka-Salam (S) starkt kritisk: "Inte seriöst skött"

Byggherrar drar sig ur kraftigt försenade Mälarbanan

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Mostphotos/Mikael Andersson

20250315093722
20250314105155
2025-03-15
09:37

Utbyggnaden av Mälarbanan genom Solna har kraftigt försenats – och nu drar sig byggarna ur.

Till råga på det måste Solna betala för bakslaget.

Mälarbanan ska byggas ut från två till fyra spår mellan Tomteboda och Ekensbergsvägen, ett komplext bygge där tågen växelvis leds på markspår, i tunnel och tråg.

Utmed de nya spåren i Solna planeras för 1 400 bostäder och 85 000 kvadratmeter kontor.

Men alltihop har försenats kraftigt, nu nämns 2042, som tidigast, kunna vara året då rälsen är färdig och husen kan byggstarta. Men det kan dröja till 2045.

I Solna byggs spåren delvis in i en enorm kapsel där en parkgata förläggs. På båda sidor om spåren byggs bostäder. Frågan är när, och av vem.

I Solna byggs spåren delvis in i en enorm kapsel där en parkgata förläggs. På båda sidor om spåren byggs bostäder. Frågan är när, och av vem.

AIX Arkitekter

Förseningen får nu ytterligare konsekvenser.

Samtliga tre exploatörer, Skanska, Fabege och Humlegården, som Solna stad haft principöverenskommelser och detaljplanerat med sedan 2021, drar sig ur projektet på grund av förseningarna.

– Det är svårt för byggföretagen att ha en så lång tidshorisont, konstaterar kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S).

"Inte seriöst"

Kritiken riktas åt annat håll.

– Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år. Jag tycker inte det är seriöst skött. Det försenar Solnas och hela stockholmsregionens utveckling.

Är du orolig för att det blir svårt att hitta andra som vill bygga?

– Nej. Det som är planerat och förberett kommer att bli av. Det är ett jätteattraktivt område och ett efterlängtat projekt där vi bygger bort barriärer i stadsmiljön. När vi närmar oss byggstart kommer det finnas flera aktörer som vill bygga.

Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år.

Hon säger att Skanska, Fabege och Humlegården kan bli aktuella på nytt. Att de valt att inte förlänga principavtalen med staden betyder att de avsagt sig exklusiviteten till att exploatera och planera ihop med staden.

Sara Kukka-Salam (S) är trots beskedet inte oroad inför att hitta byggherrar till marken utmed Mälarbanans framtida räls.

Sara Kukka-Salam (S) är trots beskedet inte oroad inför att hitta byggherrar till marken utmed Mälarbanans framtida räls.

Mikael Andersson

Splittar notan

Byggföretagen och Solna ska nu splitta notan för detaljplanearbetet jämnt mellan sig. Det betyder cirka 3,4 miljoner kronor för Solna, en kostnad som annars byggherrarna skulle tagit. Men det handlar inte om någon förgäveskostnad för staden, säger Sara Kukka-Salam.

– Det har lagts ned mycket tid och pengar, men vi kommer att använda materialet och utredningarna behövde göras ändå.

Mälarbanans spår byggs ut mellan Tomteboda i Solna och Kallhäll i Järfälla.

Mälarbanans spår byggs ut mellan Tomteboda i Solna och Kallhäll i Järfälla.

Mostphotos

Även Trafikverket beklagar förseningarna.

– Det är allt annat än önskvärt läge, säger Erik Lundman, projektchef för Mälarbanan.

Förseningarna förklaras främst av projektets komplexitet, Trafikverket och kommunerna missbedömde tidsåtgången och underskattade svårigheten att få alla nödvändiga tillstånd på plats, menar han.

Som exempel krävdes 25 dispenser bara för att få plats med spår och tunnel i stadsmiljön, säger Erik Lundman, som inte känner igen bilden av att Mälarbanan skulle ha prioriterats ned – tvärtom.

– Det är ett riksintresse för infrastrukturen, det finns inget som är högre på agendan. 

Så byggs spåren ut i Solna

Vad? Mälarbanan byggs ut från två till fyra spår. En ny pendeltågsstation är tänkt att anläggas intill Huvudstagatan.

Hur? Mellan Ekensbergsvägen och Frösundaleden förläggs järnvägen i så kallade tråg. På sträckan Frösundaleden-korsningen Nybodagatan/Ankdammsgatan omsluts spåren av en 25 meter bred och åtta meter hög kapsel i marknivå.

När? Efter en lång byggpaus återupptas de fysiska arbetena under 2026. Tidsplanen är nu färdiga spår 2042-2045.

Källa: Trafikverket, Solna stad

AnnaWachenfeldt
08-550 551 51