JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Dahlgren dyker djupt med ny lyxrestaurang

Maten har simmat eller växt i, på eller vid vatten.

Maten har simmat eller växt i, på eller vid vatten.

Lennart Weibull

20230816120958
20230816121338
2023-08-16
12:09
2023-08-16 12:13

Med vattnet i fokus serverar Mathias Dahlgren exklusiva smakupplevelser på nya restaurangen Seafood Gastro.

I veckan som gick slog stjärnkocken Mathias Dahlgren upp portarna till sin nya lyxrestaurang Seafood Gastro. I den vegetariska restaurangen Rutabagas gamla lokaler vid Grand Hotel ska Dahlgren servera mat med fokus på råvaror som lever i, på eller vid vatten. Restaurangen blir hans lyxigaste hittills.

– Det finns bättre råvaror att få tag på nu och kunskapen har ökat. Allt går framåt och vi måste följa med tiden. Därför blir det här den mest exklusiva restaurang jag gjort, säger han.

Tång från Lofoten

Men någon ny trend kan han inte skönja. Mathias Dahlgren ser hellre att kvaliteten är trenden.

Och det är dyra råvaror som kommer landa på besökarens tallrik. För 3 500 kronor per kuvert får man bland annat uppleva ett bröd bakat med tryffeltång från Lofoten.

– Den köper vi från en tjej från Nya Zeeland som flyttat till Nordnorge och som skördar väldigt spännande alger till exempel.

Efter många år i branschen har Mathias Dahlgren ett gediget kontaktnät av leverantörer och producenter, och han blir hela tiden uppsökt av nya.

– Jag är också väldigt nyfiken och letar hela tiden efter nya spännande saker. Det finns en bra mångfald nu och det är lättare att få tag på bra råvaror.

Ny etapp

Det är även något han tycker gäller för den vanlige konsumenten. Livsmedelsbutikerna har ett betydligt bredare utbud och det är enklare att hitta nya spännande produkter.

Efter mycket jobb med att förbereda inför öppningen och få allt på plats ser Mathias Dahlgren nu fram emot nästa etapp.

– Det blir en spännande höst, vi tycker ju att det är väldigt roligt att jobba med det här.

KlaraB Orreteg
08-550 550 68

Senaste nyheterna

Jeff Roman, projektleder festivalen, som till stor del äger rum på Mega.

Jeff Roman, projektleder festivalen, som till stor del äger rum på Mega.

Louise Kristoffersson

Ny ungdomsfestival på lördag

Nyheter

✔ Alla får chansen att dansa, sjunga och skapa bilder ✔ 30-tal epatraktorer i jätteutställning

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stefan Källstigen

Nya siffror: Därför ställs pendeltågen in

Nyheter

Vanligaste felen ✔ Regeringen kritiseras: "Struntar i järnvägsunderhållet" ✔ Så gick det med de 156 rälssprickorna

Coop Tyresö centrum drivs numera i egen regi av konsumentföreningen Coop Östra.

Coop Tyresö centrum drivs numera i egen regi av konsumentföreningen Coop Östra.

Sandra Samppala

Handlare i konkurs – ny ägare tar över Coop

Nyheter

Anställda på butiken i Tyresö centrum får vara kvar: "Behöver rekrytera fler"

Nya siffror: Därför ställs pendeltågen in

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stefan Källstigen

20250402191024
20250402144841
2025-04-02
19:10

Fel på växlar, räls och signalsystem ligger bakom varannat inställt pendeltåg i Stockholm. Regionens politiker kritiserar regeringen för att inte satsa tillräckligt på det eftersatta spårunderhållet.

Det senaste halvåret har sammanlagt 5 060 pendeltågsavgångar ställts in eller körts med kortare tåg än planerat.

I drygt hälften av fallen var orsaken spår- och signalfel, fel på växlar, nedfallna elledningar och liknande – faktorer som ligger utanför SL:s och SJ Stockholmstågs kontroll.

Ett exempel var i vintras när Trafikverket upptäckte 156 sprickor i rälsen söder om Stockholm. Det ledde till att tågen fick köras med sänkt hastighet i ett antal veckor.

I februari var alla sprickorna lagade, meddelar Elin Lindström, på SL:s pressavdelning.

– Vår bild är att Trafikverket verkligen mobiliserade sina resurser för att det skulle prioriteras. Dessutom var vädret gynnsamt. Det går inte att svetsa i minusgrader, så det var tur att vi hade en mild vinter i år, säger hon.

Prioriterar vägunderhåll

Bristande resurser till järnvägsunderhåll är annars ett vanligt tema när regionens politiker ska förklara problemen i pendeltågstrafiken.

När regeringen nyligen presenterade sin infrastrukturbudget inför kommande år och bara ökade anslagen till spårunderhåll med fem procent – samtidigt som vägunderhållet höjdes med 48 procent – protesterade regionstyret ilsket.

– Att regeringen struntar i järnvägens underhållsskuld drabbar Stockholm hårt. Goda förbindelser inom regionen, och mellan Stockholm och övriga landet, är av brett nationellt intresse, säger infrastrukturregionråd Michaela Haga (C).

Anton Fendert (MP), trafikregionråd, är lika kritisk.

"Drabbar pendeltågsresenärerna"

– De här fem procenten räcker inte på långa vägar för att komma i kapp med det eftersatta spårunderhållet. Det kommer att drabba pendeltågsrenenärerna varje dag under lång tid framöver, säger han.

Företrädare för regeringspartierna har förklarat att det inte går att få ut mer järnvägsunderhåll från Trafikverket, även om budgeten skulle höjas mer.

– Det duger inte som förklaring. Iståfall måste Trafikverkets kapacitet höjas. Det handlar om hur man prioriterar, säger Anton Fendert (MP).

Väder och spårspring

Den näst vanligaste orsaken till inställda pendeltåg är det som SL kallar "yttre omständigheter" – exempelvis olyckor, spårspring och väderrelaterade problem – som förklarar 29 procent av pendeltågsstrulet.

På tredje plats kom vagnbrist, som låg bakom 12 procent av problemen.

Orsaker till inställda pendeltåg

Trafikverket (räls, växlar, signalsystem m m): 51 procent

Yttre omständigheter (olyckor, spårspring, väder): 29 procent

Vagnbrist: 12 procent

Personalbrist: 7 procent

SL: 1 procent

Siffrorna gäller perioden september 2024 - februari 2025.

Källa: Trafikförvaltningen/SL

PetterBeckman
08-550 550 77