– Oj då!
Att det ligger nio skönhetssalonger på en och samma gata i Barkarbystaden får Emma Hernell, vd för HUI research, att förvånat höja på ögonbrynen. Men att svenskarnas intresse för att se snygga ut växer är i sig inte förvånande, menar hon.
– Skönhetsbranschen har vuxit väldigt mycket under den här lågkonjunkturen. Det har funnits en ”lipstick effect”, alltså att vi unnar oss små köp som ger guldkant på vardagen samtidigt som vi dragit ner på stora investeringar, som möbler, hemelektronik och renoveringar.
Skönhet breder ut sig
HUI research för inte statistik över skönhetssalonger. Men inom detaljhandeln har skönhetsbranschen vuxit med 17 procent i år.
– Vi har också sett att kommersiell service, som frisörer och skönhetssalonger, utgör en allt större del av våra handelsplatser, säger Emma Hernell.
"The lipstick effect" och Tiktok-trender har hjälpt skönhetsbranschen att trots lågkonjunkturen, menar Emma Hernell, vd för HUI research.
HUI research
Maslows behovstrappa kan ge en del av svaret, menar hon.
– Ju mer pengar vi får desto mer tjänster köper vi. Det är en trend som går tillbaka till 50-talet.
Passar perfekt för Tiktok
På senare år har e-handel och sociala medier samspelat för att ge branschen en ytterligare skjuts, tror Emma Hernell.
– Skönhetsprodukter passar väldigt bra för att marknadsföras i sociala medier. Det förekommer tutorials, där man kan prata om produkterna och visa hur de används. Det kan vara ett skäl. Det är också små produkter som är enkla att skeppa och man har inte samma problem med returer, som mode- och skobranschen har.
I år utsåg HUI research unisexdoften till årets julklapp. Det var bland annat på grund av skönhetsbranschens starka tillväxt.
– Det finns också ett stort intresse för doft just nu, som bland annat drevs upp av trender på Tiktok. Smellmaxxing har blivit en grej. Det är inte riktigt som jag lärt mig, att man ska använda parfym diskret, utan folk ska vända sig om och undra vem det var som luktade så gott.