JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Skönhetskrig rasar i Barkarbystaden

Meichlin Jinnawi och Dominika Gawel startade de två första salongerna i Barkarbystaden. Nu har utvecklingen spårat ur, anser de.

Meichlin Jinnawi och Dominika Gawel startade de två första salongerna i Barkarbystaden. Nu har utvecklingen spårat ur, anser de.

Henrik Lindstedt

20241130080006
20241129164915
2024-11-30
08:00

Vill du ha större läppar eller snyggare naglar är Barkarbyvägen platsen för dig. Gatan kantas av hela nio skönhetssalonger.

Det har spårat ur, tycker salongsägarna Meichlin Jinnawi och Dominika Gawel.

Innanför fönstren ut mot Barkarbyvägen sitter två kvinnor med händerna badande i ljus. Det är manikyr på gång. Fortsätter man upp för gatan ser man snart en till nagelsalong och tätt intill en salong som erbjuder laserbehandling och fillers.

På samma gata ligger ett antal frisörer och en tatuerare. Men räknar vi bara skönhetssalonger så landar vi på nio stycken längs med Barkarbyvägen. I hela området är de ännu fler.

– Det är ju sjukt, säger Elsa Utas Hornegård, som bor i området.

Det tycker även Meichlin Jinnawi och Dominika Gawel, som drivit sina salonger på Barkarbyvägen i nio respektive tio år.

– De senaste åren har vi sett en kraftig ökning av antalet skönhetssalonger och vi upplever att hyresvärdarna inte tar hänsyn till konsekvenserna för oss som redan finns här, säger Meichlin Jinnawi.

Meichlin Jinnawi och Dominika Gawel startade de två första salongerna i Barkarbystaden. Nu har utvecklingen spårat ur, anser de.

Meichlin Jinnawi och Dominika Gawel startade de två första salongerna i Barkarbystaden. Nu har utvecklingen spårat ur, anser de.

Henrik Lindstedt

En korsning – tre salonger

I hennes korsning håller två nya salonger på att öppna.

– Det känns jättestressigt. Kunderna har börjat pruta. Men jag kan inte leva på halva priset.

Efter 20 år i branschen har Meichlin Jinnawi lagt ut sin salong till försäljning.

Dominika Gawel kommer fortsätta satsa på sin salong. Men hon delar den mörka bilden av läget.

– Mina kunder klagar över att det är tråkigt i Barkarbystaden. De kommer till oss och sen är det bara att åka hem. Det finns inget extra att göra, säger hon.

Det känns jättestressigt. Kunderna har börjat pruta. Men jag kan inte leva på halva priset.

Vad borde finnas?

– Någonstans att dricka vin, fina klädbutiker eller något roligt att göra, kanske bowling!

Linda Adayson utför en ansiktsbehandling på Hud- & diatermikliniken.

Linda Adayson utför en ansiktsbehandling på Hud- & diatermikliniken.

Henrik Lindstedt

”Olyckligt”

Även Järfälla kommuns näringslivsdirektör reagerar på utvecklingen i Barkarby­staden.

– Det är ju givetvis olyckligt när det blir så. Men vi som kommun har inte rådighet över vilka som flyttar in, det är upp till fastighetsägarna, säger Leif Nyrén.

Kommunen försöker påverka i sina samtal med fastighetsägarna, menar han.

– Det är viktigt för framtiden att vi jobbar med den här frågan hela tiden. För det är avgörande för att skapa en levande miljö där folk vill bo och verka.

Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!

Enkät: Vad tycker du om butiksutbudet i Barkarbystaden?




HenrikLindstedt
08-550 550 37

Därför går skönhetsbranschen bra – mitt i krisen

Nyheter
I Barkarbystaden finns nio skönhetssalonger på en och samma gata. Meichlin Jinnawi och Dominika Gawel, som driver en varsin salong, är kritiska till utvecklingen.

I Barkarbystaden finns nio skönhetssalonger på en och samma gata. Meichlin Jinnawi och Dominika Gawel, som driver en varsin salong, är kritiska till utvecklingen.

Henrik Lindstedt

Trotsar lågkonjuntkuren ✔"Det har funnits en 'lipstick effect'"

"The lipstick effect" och Tiktok-trender har hjälpt skönhetsbranschen att trots lågkonjunkturen, menar Emma Hernell, vd för HUI research.

"The lipstick effect" och Tiktok-trender har hjälpt skönhetsbranschen att trots lågkonjunkturen, menar Emma Hernell, vd för HUI research.

HUI research

"The lipstick effect" och Tiktok-trender har hjälpt skönhetsbranschen att trots lågkonjunkturen, menar Emma Hernell, vd för HUI research.

"The lipstick effect" och Tiktok-trender har hjälpt skönhetsbranschen att trots lågkonjunkturen, menar Emma Hernell, vd för HUI research.

HUI research

Därför går skönhetsbranschen bra – mitt i krisen

Nyheter
I Barkarbystaden finns nio skönhetssalonger på en och samma gata. Meichlin Jinnawi och Dominika Gawel, som driver en varsin salong, är kritiska till utvecklingen.

I Barkarbystaden finns nio skönhetssalonger på en och samma gata. Meichlin Jinnawi och Dominika Gawel, som driver en varsin salong, är kritiska till utvecklingen.

Henrik Lindstedt

Trotsar lågkonjuntkuren ✔"Det har funnits en 'lipstick effect'"

Senaste nyheterna

Allt sämre resultat på nationella prov i svenska i årskurs 3 i Sollentuna.

Allt sämre resultat på nationella prov i svenska i årskurs 3 i Sollentuna.

Mostphotos

Treornas kunskaper i svenska blir stadigt sämre

Nyheter

Allt mindre andel i Sollentuna klarar de nationella proven ✔ Liberalerna vill att en rapport om åtgärder tas fram redan i vår

Sigtuna stadsängar.

Sigtuna stadsängar.

Tintin Bokesten

Tuffare för ensamstående att köpa lägenhet

Nyheter

Svårt att sälja ettor och tvåor ✔ Blir dyrare ✔ Mäklare: "Svårt för ensamhushåll att få lån"

I snitt har 83 bilar stulits i Järfälla per år under de senaste fem åren. Genrebild.

I snitt har 83 bilar stulits i Järfälla per år under de senaste fem åren. Genrebild.

Most Photos

Bilstölderna minskar kraftigt i Järfälla

Nyheter

Svårare att tjuvkoppla nya bilar

Strulig skolskjuts sliter på Väsbyfamiljen

”Skolskjutsen måste bara funka, annars drabbar det hela familjen”, säger Henrik Piehl. Mamma Pia Christensson och sonen Alexander håller med.

”Skolskjutsen måste bara funka, annars drabbar det hela familjen”, säger Henrik Piehl. Mamma Pia Christensson och sonen Alexander håller med.

Mikael Andersson

20250316061556
20250314141011
2025-03-16
06:15

Skolskjutsen kommer sent, f­örarna hittar inte – eller lämnar barn på fel plats. Alexander, 10, är en av flera hundra barn i Väsby som använder skolskjuts. Och ­avvikelserna är många – över 1 600 på ett år.

– Det ger ju ett enormt stress­påslag, säger pappa Henrik Piehl.

På landet en bit utanför centrala Väsby bor Pia Christensson och Henrik Piehl med sina två barn. Familjens hundar Jack och Molly springer nyfiket ut och undrar vilka ”inkräktarna” är.

– Så ja, Molly, lugn, säger Alexander.

Hundarna Jack och Molly är ivriga att springa ut när Alexander och pappa Henrik öppnar dörren.

Hundarna Jack och Molly är ivriga att springa ut när Alexander och pappa Henrik öppnar dörren.

Mikael Andersson

Han är 10 år och behöver skolskjuts för att ta sig till resursskolan Magneten
i Odens­lunda. Och då är ­rutinerna och tryggheten viktig eftersom Alexander har autism.

– På morgonen möter jag upp taxin som tar honom till skolan och när han kommer hem likaså. Chaufförerna ska lämna ”hand i hand”, alltså till någon på skolan, och till oss föräldrar när de kör hem från skolan, säger pappa Henrik Piehl.

Pappa Henrik och sonen Alexander.

Pappa Henrik och sonen Alexander.

Mikael Andersson

Men ibland är taxibilarna försenade utan att föräldrarna får någon avisering om det, ibland kommer de inte alls. Och ibland kör de till fel ställe. Mamma Pia tar ett skräckexempel.

– Chauffören ringde och sa att ”vi är framme och lämnar nu”. Då hör jag Alexander vara ledsen och skrika i bakgrunden: ”Jag bor inte här, bor inte här”. Då är de alltså på fel plats.

Hon berättar att föraren anger i en app när barnet är lämnat och hämtat.

– Några gånger har det stått i appen att Alexander är lämnad, men när jag tittar ut och ska möta honom är han inte där. Tänk dig paniken, man blir orolig och rädd – var är mitt barn? Då visar det sig att föraren har tryckt in i förväg att han är lämnad.

Struligt med vikarier

Problemen uppstår flera gånger i veckan och det är oftast när vikarier tas in som det blir struligt.

– Jag vet att kommunen ställer hårda krav på leverantören, men vikarierna kanske inte har förståelse för de här barnens problematik. Det har till och med varit så att en vikarie har ringt till oss och ifrågasatt om det verkligen behövs lämning hand
i hand, säger Henrik.

Han säger att familjen har övervägt att själva skjutsa in Alexander till skolan, men att de kortare skoldagarna och avsaknaden av fritids ställer till det.

Det ger ju ett enormt stresspåslag hos alla oss i familjen när det inte funkar.

– Alexanders skoldagar skulle bli alldeles för långa för vad han klarar av.

Om vårdnadshavare till elever som har skolskjuts upplever att något inte fungerar kan de rapportera in det som en avvikelse via en app.

Tusen avtalsvidriga brister

Förra året rapporterades 1 628 avvikelser, enligt Monika Jädersten, chef på elevhälsan som beviljar skolskjutsar i kommunen. Runt 60 procent, alltså nära
tusen, bedöms strida mot kommunens avtal med leverantören. De vanligaste typerna inkluderar förseningar över 15 minuter, uteblivna resor, samt att ­förare inte lämnat elever ­enligt ”hand i hand”-principen.

– Inga avvikelser är acceptabla och vi jobbar kontinuerligt med leverantören för att förbättra tjänsten. Det sker genom omedelbar uppföljning av avvikelser och månadsavstämningar mellan företaget och utbildningskontoret.

”Skolskjutsen måste bara funka, annars drabbar det hela familjen”, säger Henrik Piehl. Mamma Pia Christensson och sonen Alexander håller med.

”Skolskjutsen måste bara funka, annars drabbar det hela familjen”, säger Henrik Piehl. Mamma Pia Christensson och sonen Alexander håller med.

Mikael Andersson

”Förbättringsområden”

Christer Holmlund, avtalsansvarig på leverantören ­Cabonline, upplever att leveransen generellt fungerar väl. Under februari gjordes 11 470 resor i Upplands Väsby, varav 112 resulterade i avvikelser.

”Vi tar varje avvikelse på stort allvar och arbetar kontinuerligt för att säkerställa högsta möjliga kvalitet. Samtidigt finns alltid förbättringsområden, och vi samarbetar med kommunen för att identifiera och åtgärda eventuella utmaningar”, skriver han i ett mejlsvar.

Hur säkerställer ni leveranssäkerheten med vikarier?

”Vi arbetar aktivt med planering och schemaläggning för att säkerställa rätt kompetens på rätt plats, även vid kortsiktiga förändringar.”

Samtidigt sliter oron och osäkerheten inför varje veckas skolskjutsar på Alexander och hans familj.

– Det ger ju ett enormt stresspåslag hos alla oss i familjen när det inte funkar. Och vi som npf-föräldrar är ju redan rätt tröttkörda av de utmaningar som följer med att ha ett barn med särskilda behov. Och funkar det inte så mår även Alexander dåligt, säger Henrik Piehl.

Skolskjutsar

Som elev i förskoleklass till årskurs 9 i grundskola och anpassad grundskola samt anpassad gymnasieskola kan du få rätt till skolskjuts om du har lång färdväg, farlig skolväg eller om du har någon funktionsnedsättning.

I Upplands Väsby har 277 elever med funktionsnedsättning skolskjuts fördelat på:

Anpassad grundskola: 69

Anpassad gymnasieskola: 26

Resursskolor: 145

Inrapporterade avvikelser 2024: 1 628

Inrapporterade avvikelser 2025: (1 januari–20 februari) 215

Antalet avvikelser är svåra att jämföra bakåt i tiden eftersom inrapporteringssystemet ändrats. Dessutom byttes leverantören ut för drygt ett år sedan. Kommunen bedömer att det handlar om ungefär lika många avvikelser med gamla och nya leverantören.

Källa: Upplands Väsby kommun

De vanligaste avvikelserna

De vanligaste avvikelserna som strider mot avtalet:

Chaufförer som inte lämnar enligt hand i hand-principen.

Uteblivna resor som inte har rapporterats i förväg.

Förseningar på över 15 minuter där kommunikation med vårdnadshavare saknas.

Säkerhetsbrister såsom att förare inte hjälper till med säkerhetsbälten.

De vanligaste avvikelserna som inte strider mot ­avtalet, men påverkar resans ­kvalitet:

Brister vid hämtning och lämning, som att taxin kommer tidigare eller senare än förväntat.

Kortare förseningar under 15 minuter som kan bero på trafikförhållanden.

Kommunikationsproblem mellan förare och resenärer/vårdnadshavare.

Källa: Upplands Väsby kommun

CharlotteArwedsson
08-550 550 58