Sedan 03.00 på måndagsmorgonen har lokförare från MTR gått ut i en vild strejk. Anledningen är avvecklingen av tågvärdarna.
Utanför centralstationen i Stockholms City har flera av förarna samlats. De pratar med media, förbipasserande och utbyter erfarenheter medan de håller sig varma med kaffe och mackor.
Chris Hager är en av de som slutit upp. Han har arbetat som lokförare i fyra år och förstår inte hur arbetsgivaren, politikerna och SL tänker. När tågvärdarna försvinner innebär det att lokförarna blir helt ensamma på tågen, med allt vad det innebär.
Under måndagsmorgonen samlades flera av de strejkande förarna utanför centralstationen i city.
Klara B Orreteg
Måste lyssna
– Vi har fått nog nu. Vi har försökt prata med politikerna, arbetsgivaren och SL, utan resultat. Nu hoppas vi att de ska lyssna.
MTR menar att kamerorna man sätter upp på tågen och värdarna som finns på plattformarna kommer väga upp för tågvärdarna som försvinner.
En kollega till Chris, som vill vara anonym, ansluter till samtalet. Han undrar vad som händer om en olycka inträffar mellan två stationer. På flera håll längs med banan kör tåget över fält och genom skog. Skulle en olycka inträffa där skulle MTR behöva skicka en bil med hjälppersonal, som inte kan komma fram hela vägen till tåget utan skulle behöva gå igenom skogen för att nå fram. Under tiden skulle lokföraren vara ensam med alla passagerare. Ett obehagligt scenario, menar han.
Chris Hager har kört pendel i fyra år och vill inte vara utan tågvärdarna.
Klara B Orreteg
Pågår i tre dagar
Lokföraren Klara Pettersson har stått vid centralen sedan strejken drog igång vid tre på måndagsmorgonen. Hon har kört pendeltåg i tolv år, och inte heller hon vill köra utan tågvärdar.
– Jag har kört mycket godståg, så jag vet vad ensamkörning innebär. Men på ett godståg har du inga resenärer. Jag kan inte ta hand om både trafik och resenärer samtidigt.
Strejken ska pågå i tre dagar och under tiden förväntas trafiken få stor påverkan med inställda avgångar och försenade tåg.
Lokförare strejkar – störningar i pendeltågstrafiken
I natt gick pendeltågsförare ut i vild strejk i protest mot avvecklandet av tågvärdar. Under måndagsmorgonen har flera tåg ställts in.
Strejken inleddes klockan 03 på måndagen och väntas pågå i tre dagar fram till den 19 april klockan 23.59. Protestaktionen är en så kallad vild och otillåten strejk. Det stora fackförbundet Seko står inte bakom den.
"Vi går ut i strejk, med vetskapen om att vi är starka tillsammans, vi gör det för säkerheten, som för oss lokförare inom järnvägsbranschen alltid går först", skriver initiativtagarna på sin hemsida.
Så påverkas trafiken
Endast ett fåtal pendeltåg går under måndagen, skriver SL på sin hemsida.
– I morse var det ett antal förare som valde att inte dyka upp på jobbet. Det gjorde att trafiken fick ställas in med kort varsel, säger SL:s presstalesperson Andreas Strömberg.
Ett stort antal tåg har ställts in under morgonen och trafiken är "ryckig och ojämn", enligt SL.
– För en stund sedan var det bara ett tiotal tåg som gick, normalt sätt är det väl 40 stycken.
Enligt MTR var endast drygt 30 procent av tågen ute i trafik mellan klockan 04 och 06 på måndagsmorgonen.
"Vi kan inte, får inte, riskera säkerheten. Nu hoppas vi att de ska lyssna", säger Chris Hager, lokförare sedan fyra år.
Klara Orreteg
Begränsad busstrafik har satts in mellan knutpunkter på pendeltågen till tunnelbanan. Dessa sträckor är:
• Upplands Väsby - Akalla
• Jakobsberg - Hjulsta
• Västerhaninge - Gullmarsplan
• Södertälje - Telefonplan
Bussarna går direkt utan stopp.
"Blir bökigt i hela Stockholm"
Vidare uppmanar SL sina resenärer att om möjligt välja andra färdvägar.
– Som pendeltågsresenär är det det nog bra att jobba hemma eller ta andra vägar, säger Andreas Strömberg.
När resenärer hänvisas till andra delar av kollektivtrafiken befarar SL att det kan bli trångt i tunnelbanan.
– Det kommer bli bökigt i hela kollektivtrafiken i Stockholm i dag.
Finns ingen prognos
Varken SL eller MTR vet hur många lokförare som gått ut i strejk och har därför svårt att ge någon prognos om när läget kan ljusna.
– Eftersom vi inte vet hur många som kommer jobba och inte heller hur många som deltar i strejken är det svårt att ge en tydlig prognos, säger Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR.
På Stockholms central protesterar lokförare och annan tågpersonal mot att tågvärdarna tas bort.
– Vi har fått nog. Vi har försökt få politiker, SL och arbetsgivaren att lyssna men när de inte gör det måste vi göra det här. Vi kan inte, får inte, riskera säkerheten. Nu hoppas vi att de ska lyssna, säger Chris Hager som jobbart som lokförare i fyra år.
En tågvärd på plats är glad för lokförarnas initiativ.
– Jag är glad för lokförarnas stöd, men det är väldigt tråkigt att vi får gå. Jag vill vara kvar här, säger en tågvärd som vill vara anonym.
Texten uppdateras...
Lokförare har gått ut i vild strejk – störningar i pendeltågstrafiken
Så vet du om ditt tåg går
Osäker på om du kan ta dig till jobbet eller skolan i dag? Så här ser du om ditt tåg går.
Efter strejken har facket nu lagt skyddsstopp som kommer gälla från och med måndag klockan 09. Det är osäkert hur trafiken kommer påverkas.
SL uppmanar resenärer att följa trafikläget i deras app eller på SL.se. Du kan även gå in på Trafikverkets hemsida för att se vilka tåg som går eller är inställda från din närmsta station.
Så vet du om ditt tåg går
"Bättre att de strejkar än sjukskriver sig"
Många sympatiserar med lokförarna. "Varken SL eller fackförbunden verkar göra tillräckligt för att hitta en lösning", tycker Kristina Lindeman från Alvik.
De få tåg som gick på måndagmorgonen var överfulla.
Petter Beckman
27 minuter till nästa tåg mot Södertälje står det på tavlan i Årstaberg. Kristina Lindeman från Alvik kommer att bli kraftigt försenad till sitt jobb i Huddinge kommun.
– Jag visste från nyheterna att det var strejk och alla på jobbet har ju samma problem. Många stannar hemma. Jag förstår lokförarna, det är synd att SL inte har försökt hitta en lösning. Det verkar inte som att fackförbuden gör så mycket heller, säger hon.
Karrar S reser från Älvsjö till sitt butiksjobb i Kista.
– Jag kommer att få ringa chefen och säga att jag är sen. Förmodligen får jag löneavdrag, så för mig är det här jobbigt. Men jag tänker att lokförarna har sina skäl att strejka, säger han.
Eva Carlsson från Årsta tror att lokförarna ändå kommer att försvinna på sikt.
Petter Beckman
Eva Carlsson, pensionär från Årsta, tycker det är bättre att lokförarna strejkar än att de sjukskriver sig, som en del av dem har gjort tidigare.
– Det är fel sätt, att utnyttja sjukförsäkringen. Jag tycker också att de kunde försöka utveckla kameratekniken, snart kommer tågen ändå köras helt utan förare, säger hon.
Solnabon Niklas, som inte vill ha med sitt efternamn, är på väg till Älvjsö där han just nu går MTR:s lokförarutbildning.
– Jag förstår att de strejkar. Lokförarna har blivit helt överkörda, man har inte lyssnat på dem alls, säger han.
Hur känns det att utbilda sig till lokförare i det här läget?
– Jag måste iallafall testa hur det här, under ett år eller två. Jag har ju själv inte provat att köra med kameratekniken och ensamarbetet, så jag vet inte om det funkar eller inte. Det jag ogillar är att lokförarna inte har fått vara med och påverka, säger Niklas.
På Stockholm Södra försöker städerskan Sandra från Södertälje lista ut hur hon ska ta sig till adressen där hon har dagens första städuppdrag.
– Jag fick vänta en timme på tåget i Södertälje, så jag är redan sen. Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra, jag försöker få kontakt med min chef, säger hon och hoppar på ett tåg mot Älvsjö som hennes reseapp säger att hon ska ta.
Adrian Lefevre från Paris gör praktik som produktionsdesigner på ett kontor på Östermalm. Hans tåg mot Stockholm City går om 10 minuter, så han tycker att det är ganska lugnt.
– Jag har bott i London och där är det också tågstrejker. Det här är inte så farligt, tågen går ju ändå, säger han.