När Mitt i besöker 68-åriga Antonia Estams hem visar termometern 16 grader.
Det är varmare än vissa kvällar, då tempen har sjunkit till 12. Dock är det en bit kvar till de 18–20 grader som brukar rekommenderas som minimum.
Vi känner på elementen som är uppskruvade till max. Ingen värme.
– Det är kränkande mot människor, säger Antonia.
Lena Andersson tycker att det ser värre ut i lägenheterna nu än före renoveringarna. Bredvid henne grannen Antonia Estam.
Alexander Kuronen
Grannen Lena Andersson, 72, stämmer in i kritiken. Hon säger att hon har behövt ha mössa på sig inomhus sedan hon återvände till sin nyrenoverade lägenhet. Det var för två år sedan.
I ett av rummen är det så kallt att det inte längre går att vistas i det, säger hon:
– Jag har öl och läsk där inne.
Ett av rummen i lägenheten är enligt Lena Andersson så kallt att hon förvarar öl och läsk i det.
Lena Andersson
Antonia fick flytta tillbaka för drygt två månader sedan. Hon är själv arkitekt och märkbart upprörd.
Vi ställer oss i köket. Något surrar från köksfläkten.
– Hör du? Ljudet kommer dygnet runt. Vi får ont i huvudet, säger Antonia.
Skadad av skåpet
Med "vi" menar hon att det är många i hyreshusen på Götgatan 14–18 som upplever problem efter renoveringarna.
Sedan renoveringen ger köksfläkten ifrån sig ett konstant surr. "Ljudet kommer dygnet runt", säger Antonia Estam.
Alexander Kuronen
Tiiu Müller, 88, berättar om att hon fick sitt badrumsskåp utbytt.
Sedan dess har hon åkt två gånger till sjukhuset för att hon har skadat sig på skåpets vassa luckkanter.
– De flyger upp när jag öppnar och kommer på armarna. En annan kvinna har gjort sig illa fem gånger, säger Tiiu.
Förvaltaren har slipat ner Tiiu Müllers vassa skåpluckor och fäst gummi på dem.
Alexander Kuronen
Sedan olyckorna har den kommunala hyresvärden Förvaltaren slipat ner Tiius skåpluckor och fäst gummi på dem.
Hyresgästerna visar också eluttag i badrummet som har placerats så högt att de inte når dem, färg som har lossnat från väggen och balkongdörrar som sitter snett.
– Det blåser rakt in, säger Lena.
Inget gehör
Enligt Antonia har hon flera gånger kontaktat Förvaltaren men inte fått gehör för sina klagomål.
Samtidigt har renoveringen genererat en hyreshöjning med drygt 4 000 kronor. Detta för en trerummare hon känner att hon inte kan göra något i.
– Jag går till biblioteket och sitter där.
Ingen värme från elementet, konstaterar Tiiu. Hon tycker att Förvaltaren vanligtvis är en bra hyresvärd. "Det är bara nu med renoveringen som det har blivit fel", säger hon.
Alexander Kuronen
Enligt Safir Ismail, projektledare på Förvaltaren, vet bolaget om att temperaturen är för låg i vissa lägenheter och felsökning pågår.
Hur många som har drabbats kan han inte säga på rak arm.
– Generellt är det de som är högst upp i husen, säger Safir.
Husen står mellan Götgatan och Tulegatan. De är byggda på 1960-talet.
Alexander Kuronen
Kylan kan ha flera orsaker, menar han: Dels är det ett vanligt problem i många hus så här års, dels kan något ha gått snett när husen ett efter ett har kopplats på till den gemensamma undercentralen.
Safir tror också att vissa långvariga hyresgäster helt enkelt inte har vant sig vid det nya ventilationssystemet – som även orsakar ljudet från köksfläktarna.
– Ett par hyresgäster upplevde att det var dragigt och kallt. Stadens miljöenhet kom dit och gjorde mätningar, men kom fram till att det var godkända värden.
Nya hyresgäster nöjda
De sneda balkongdörrarna är normala och brukar sätta sig efter några år, säger Safir. I andra fall, så som skåp och eluttag, har Förvaltaren utgått från "branschstandard", fortsätter han.
Enligt honom är majoriteten som bor i husen i dag nya hyresgäster.
– Från dem är det knappt några synpunkter, utan det är framför allt från dem som har flyttat tillbaka.
Hur tycker du själv att det har blivit i husen?
–Väldigt bra. Fräscha, uppdaterade lägenheter.
Safir Ismail, projektledare på Förvaltaren.
Linda Hedrén
Enligt Safir Ismail har ingen hyresgäst på Götgatan ännu kompenserats för de låga temperaturerna. Den som vill det ombeds att komma in med ett kompensationskrav till Förvaltaren.
Han uppmanar också hyresgästerna att fortsätta felanmäla.
– Vissa felanmälningar åtgärdas inte för att det inte ska åtgärdas. Men vi vill få in allt så klart.
Om folk hör av sig och är arga över lösningarna i renoveringen, är det något ni tar med er i kommande projekt?
– Det är självklart sådant vi tar med oss. Det är en del av utvärderingen att titta på vilka delar som vi är nöjda med och vad vi kan göra bättre framåt.