JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Dystra beskedet: "Vahallabadet bortom räddning"

Kommunalråd Daniel Bernmar (V) menar att det är bra att göteborgarna engagerar sig men hittills har inga tillräckligt bra argument kommit fram som kan få Arenapartierna att omvärdera rivningsbeslutet.

Kommunalråd Daniel Bernmar (V) menar att det är bra att göteborgarna engagerar sig men hittills har inga tillräckligt bra argument kommit fram som kan få Arenapartierna att omvärdera rivningsbeslutet.

Lina Isaksson/Alice Vernerson

20240828092141
20240828091604
2024-08-28
09:21

Åratal av högljudda protester från göteborgarna har inte rubbat överenskommelsen om ett nytt bad. "Det finns ingen bättre lösning", resonerar Arenapartierna.

Göteborg

Efter många turer kom, i maj 2023, beskedet från de så kallade Arenapartierna – Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Demokraterna, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet:

Framtidens arena ska ersätta Scandinavium och uppföras där Valhallabadet ligger idag. 

I samband med att samrådstiden för området lider mot sitt slut har göteborgarna kraftsamlat för att beslutet ska omvärderas. Men loppet är över menar, Arenapartierna.

– Det är inga politiker som tycker det är kul att behöva riva. Men vår bedömning är att Valhallabadet är utom räddning. Det är extremt eftersatt, efter decennier av brist på underhåll. Vi har en bred politisk samsyn kring att detta är den realistiska vägen framåt, säger kommunalråd Daniel Bernmar (V) som är talesperson för de röda i arenafrågan.

Styrets grönaste parti håller inte med.

– Jag hoppas göteborgarnas engagemang sätter ett tryck på de andra partierna som valt vägen med slit och släng. Att riva allt och bygga nytt. Istället för att renovera och bevara. Billigare och bättre för miljön, säger Karin Pleijel (MP).

Valhahalla som bad och byggnad, som det ser ut i dag, är tyvärr är uttjänt. Det är vi i gruppen överens om.

Daniel Bernmar menar däremot att det skulle innebära allt för omfattande om- och tillbyggnationer för att kalkylen ska gå ihop.

LÄS ÄVEN: Klart: Scandinaviums ersättare byggs på Valhallabadet

Alla som kämpar för att bevara Valhallabadet, ska de bara ge upp?

– Nej, jag tycker alltid att det är bra att människor engagerar sig. Men det har inte kommit fram några argument som är tillräckligt bra för en annan lösning, säger Bernmar.

Han lyfter samtidigt att planerna innefattar hur kulturhistorien ska omhändertas.

– Få bad är så gamla och unika. En viktig del i det kommande arbetet är att hitta sätt att bevara de kulturhistoriska värdena. Men Valhalla som bad och byggnad, som det ser ut i dag, är tyvärr är uttjänt. Det är vi i gruppen överens om.

Tyck till om framtida området

Samrådet för "Program för del av evenemangsområdet" startade 26 juni och är öppet för synpunkter fram till 3 september 2024. Syftet är att ta fram ett planprogram som möjliggör för stadsutveckling och blandstad i området med nytt centralbad norr om Valhallagatan samt arena med annex och sporthallar söder om Valhallagatan.

Källa: Göteborgs stad

Överenskommelsen innebär...

... att en ny multiarena ska byggas på tomten där Valhallabadet idag ligger.

Under tiden för byggnationen av den nya arenan kommer Scandinavium stå kvar.

Säkerställa framdrift i arbete kopplat till nytt centralbad och ny arena.

Valhallabadets kulturhistoriska värden ska omhändertas.

Omhänderta behovet av ersättningslösningar för de verksamheter som behöver byta plats efter rivningen av sporthallarna och Valhalla IP.

Planering och byggnation ska präglas av höga ambitioner avseende miljö- och klimatpåverkan samt ekonomi, till exempel genom återbrukat material, låg energiförbrukning och effektiva logistiklösningar.

Källa: Yrkande: Vägvalsbeslut inom planeringen för ny arena och stadsutveckling i evenemangsområdet.

LinaIsaksson
031-720 55 19

Senaste nyheterna

"Det är fortfarande väldigt nytt", säger Skarpatorpsskolans Josefin Isleyen vid frukosten som är framställd för eleverna.

"Det är fortfarande väldigt nytt", säger Skarpatorpsskolans Josefin Isleyen vid frukosten som är framställd för eleverna.

Anders Björklund

Ingen rusning till linje 17:s första skolfrukost

Nyheter

Startade i februari ✔ "Vi kommer fortsätta"

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Mostphotos/Mikael Andersson

Byggherrar drar sig ur kraftigt försenade Mälarbanan

Nyheter

Skanska, Humlegården och Fabege backar ✔ Det händer nu ✔ Kukka-Salam (S) starkt kritisk: "Inte seriöst skött"

Etta.

Etta.

Mikael Andersson

7-årige John fäller allt motstånd

Nyheter

Redan mästare i jiu-jitsu ✔ Planen: "Jag vill bli bäst i världen"

Byggherrar drar sig ur kraftigt försenade Mälarbanan

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Mostphotos/Mikael Andersson

20250315093722
20250314105155
2025-03-15
09:37

Utbyggnaden av Mälarbanan genom Solna har kraftigt försenats – och nu drar sig byggarna ur.

Till råga på det måste Solna betala för bakslaget.

Mälarbanan ska byggas ut från två till fyra spår mellan Tomteboda och Ekensbergsvägen, ett komplext bygge där tågen växelvis leds på markspår, i tunnel och tråg.

Utmed de nya spåren i Solna planeras för 1 400 bostäder och 85 000 kvadratmeter kontor.

Men alltihop har försenats kraftigt, nu nämns 2042, som tidigast, kunna vara året då rälsen är färdig och husen kan byggstarta. Men det kan dröja till 2045.

I Solna byggs spåren delvis in i en enorm kapsel där en parkgata förläggs. På båda sidor om spåren byggs bostäder. Frågan är när, och av vem.

I Solna byggs spåren delvis in i en enorm kapsel där en parkgata förläggs. På båda sidor om spåren byggs bostäder. Frågan är när, och av vem.

AIX Arkitekter

Förseningen får nu ytterligare konsekvenser.

Samtliga tre exploatörer, Skanska, Fabege och Humlegården, som Solna stad haft principöverenskommelser och detaljplanerat med sedan 2021, drar sig ur projektet på grund av förseningarna.

– Det är svårt för byggföretagen att ha en så lång tidshorisont, konstaterar kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S).

"Inte seriöst"

Kritiken riktas åt annat håll.

– Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år. Jag tycker inte det är seriöst skött. Det försenar Solnas och hela stockholmsregionens utveckling.

Är du orolig för att det blir svårt att hitta andra som vill bygga?

– Nej. Det som är planerat och förberett kommer att bli av. Det är ett jätteattraktivt område och ett efterlängtat projekt där vi bygger bort barriärer i stadsmiljön. När vi närmar oss byggstart kommer det finnas flera aktörer som vill bygga.

Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år.

Hon säger att Skanska, Fabege och Humlegården kan bli aktuella på nytt. Att de valt att inte förlänga principavtalen med staden betyder att de avsagt sig exklusiviteten till att exploatera och planera ihop med staden.

Sara Kukka-Salam (S) är trots beskedet inte oroad inför att hitta byggherrar till marken utmed Mälarbanans framtida räls.

Sara Kukka-Salam (S) är trots beskedet inte oroad inför att hitta byggherrar till marken utmed Mälarbanans framtida räls.

Mikael Andersson

Splittar notan

Byggföretagen och Solna ska nu splitta notan för detaljplanearbetet jämnt mellan sig. Det betyder cirka 3,4 miljoner kronor för Solna, en kostnad som annars byggherrarna skulle tagit. Men det handlar inte om någon förgäveskostnad för staden, säger Sara Kukka-Salam.

– Det har lagts ned mycket tid och pengar, men vi kommer att använda materialet och utredningarna behövde göras ändå.

Mälarbanans spår byggs ut mellan Tomteboda i Solna och Kallhäll i Järfälla.

Mälarbanans spår byggs ut mellan Tomteboda i Solna och Kallhäll i Järfälla.

Mostphotos

Även Trafikverket beklagar förseningarna.

– Det är allt annat än önskvärt läge, säger Erik Lundman, projektchef för Mälarbanan.

Förseningarna förklaras främst av projektets komplexitet, Trafikverket och kommunerna missbedömde tidsåtgången och underskattade svårigheten att få alla nödvändiga tillstånd på plats, menar han.

Som exempel krävdes 25 dispenser bara för att få plats med spår och tunnel i stadsmiljön, säger Erik Lundman, som inte känner igen bilden av att Mälarbanan skulle ha prioriterats ned – tvärtom.

– Det är ett riksintresse för infrastrukturen, det finns inget som är högre på agendan. 

Så byggs spåren ut i Solna

Vad? Mälarbanan byggs ut från två till fyra spår. En ny pendeltågsstation är tänkt att anläggas intill Huvudstagatan.

Hur? Mellan Ekensbergsvägen och Frösundaleden förläggs järnvägen i så kallade tråg. På sträckan Frösundaleden-korsningen Nybodagatan/Ankdammsgatan omsluts spåren av en 25 meter bred och åtta meter hög kapsel i marknivå.

När? Efter en lång byggpaus återupptas de fysiska arbetena under 2026. Tidsplanen är nu färdiga spår 2042-2045.

Källa: Trafikverket, Solna stad

AnnaWachenfeldt
08-550 551 51