Bergbanan mellan Skärholmens centrum och Ekholmshöjden invigdes 2001. Sedan dess har det varit en följetång av problem. Stoppen har lett till att de som kunnat har fått knata upp för de långa trapporna medan andra tvingats vänta på ersättningsbussar från centrum.
Under åren har Skärholmsborna gång på gång blivit lovade att problemen ska åtgärdas. 2013 byggdes bergbanan om men problemen fortsatte. Sedan var planen att den skulle bytas ut under 2021. Men inte heller det blev av. Det nya budet var då att bygget sköts fram till april 2022, men inte heller då blev det någon byggstart.
Bergbanan Skärholmen visionsbild
Stockholms stad
Men så slutligen i mars 2023 beslutade trafiknämnden att bergbanan skulle rivas och bytas ut mot en så kallad snedhiss av samma modell som finns i tunnelbanan.
Nybygget innebär bland annat att den tidigare bågformade banan ska ersättas med en som går i en rät linje. Det i sin tur innebär att man måste spränga i berget, enligt Jacob Friberg, projektledare på trafikkontoret.
Ytterligare förseningar av bergbanan
Enligt tjänsteutlåtandet från 2023 skulle byggstarten ske våren 2024 och färdigställande och driftsättning hösten 2025. Men nu står det klart att bygget försenats ytterligare.
– Rivningen startade i september 2024 och den är nästan avklarad nu. Det som man håller på med är att borra och spränga i berget för att kunna börja bygga, säger Jacob Friberg.
Han jobbade inte på trafikkontoret när beslutet togs 2023 och vet inte exakt vad förseningen beror på.
– Jag vet att man har diskuterat olika lösningsförslag och hur man ska finna entreprenörer som klarar av att bygga den här typen av konstruktioner och även få ekonomi i det hela. Det har väl varit en utmaning, säger han.
Nu är planen att den nya bergbanan i stället ska vara klar någon gång i augusti eller september 2026.
Kostnaderna för projektet har skenat under processen. Enligt ursprungsplanen från 2015 skulle bergbanan kosta 28 miljoner kronor, i planen från 2019 hade beloppet gått upp till 70 miljoner kronor. 2023 var summan uppe i 135 miljoner eftersom man då ändrat sig och skulle byta ut hela banan i stället för att renovera den gamla.
Håller den budgeten eller blir det ännu dyrare nu när bygget försenats?
– Vi har kommit förbi den fasen när större saker kan hända, så ja den ser ut att hålla, om det inte händer något exceptionellt, säger Jacob Friberg.