För några veckor sedan var det invigning av stans senaste bensinstation. Den hamnade mellan Solvalla och flygplatsen.

Förutom bränslepumpar så finns här automatisk tunneltvätt, hyrbilar, butik, flera laddplatser och en lounge för fika- och matgäster.

– Vi har byggt med så miljövänliga material som möjligt och återvinner nästan allt vatten från biltvätten. Stationen är även gjord för att snabbt kunna ställa om till minskad försäljning av drivmedel och i stället fokusera mer på laddning, säger Roger Blomstrand, chef för bygg på OKQ8.

Så här såg det ut när stationen i Katarinaberget öppnade 1955. Den låg kvar till 2016. Efter att den stängde tog det åtta år innan en ersättande station kunde öppnas.

Så här såg det ut när stationen i Katarinaberget öppnade 1955. Den låg kvar till 2016. Efter att den stängde tog det åtta år innan en ersättande station kunde öppnas.

Åke Blomquist, SvD. Stadsmuseet i Stockholm

Skyddsrum och station

Länge hade OKQ8 en station i Katarinaberget på Södermalm, i anslutning till ett enormt skyddsrum och p-hus. Det byggdes av Bilägarnas Inköpscentral, som senare blev OKQ8. Stationen öppnade 1955 och bergrummen 1957.

– Klart den nya stationen är modernare, men vad gäller tjänster är de två stationerna likvärdiga. Men Slussen var unik, New York Times gjorde ett reportage när den öppnade. De var inte med när vi invigde den nya.

Roger Blomstrand var med och förhandlade om var nya stationen skulle ligga.

Roger Blomstrand var med och förhandlade om var nya stationen skulle ligga.

Tomas Eriksson, Monterico

Ersättningsplats

I samband med bygget av nya Slussen anläggs en bussterminal i berget, så stationen behövde stänga 2016. Sedan dess har har OKQ8 fört dialog med staden om var en ersättande station ska ligga.

Att det tagit hela åtta år beror på diskussioner om placeringen, men även på pandemin och höjda byggkostnader.

– Det var många turer innan alla var nöjda. Som det ser ut i dag är läget i Bromma helt okej, men framförallt är det bra på sikt.

Nu kan stationen vara en knutpunkt för grannar, taxibilar och resande till och från flygplatsen. I närheten växer också Solvallastaden fram. Sett ännu längre fram ska flygplatsen avvecklas och bostäder ta dess plats. Dessutom är det lätt att ta sig kollektivt till platsen.

– För oss är det framförallt viktigt i framtiden, eftersom vi framåt kommer erbjuda allt mer inom hyrbilar och bilpooler, säger Roger Blomstrand.