JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ANNONS

TV-klipp och nyheter

Efter elva år – nu ska Pålsundet få ny cykelbana

Pålsundet ska få nya cykelbanor och strandkanten ska förstärkas.

Pålsundet ska få nya cykelbanor och strandkanten ska förstärkas.

Victor Malmcrona

20240906162522
20240906142514
2024-09-06
16:25

Lång tid har det tagit, men nu ska Pålsundet hindras från att rasa ut i vattnet. Trots att ingreppen blir mindre än först tänkt så har kritiken inte låtit vänta på sig.

Efter många år, turer och protester ska arbetet vid Pålsundet på Södermalm dra igång. Med hjälp av stålrör som borras ner till berget ska den lummiga strandkanten stärkas upp.

– Det känns fint att arbetet äntligen kommer igång så att vi kan förebygga ras och skred som annars riskerar att skada människor och även den fina miljön vid Pålsundet, skriver Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret, i ett mejl.

Vägen från idé till byggstart har varit krokig. Första beslutet om nya cykelbanor i området togs 2013. Så upptäcktes rasrisken. En ny plan lades fram, som förutom nya banor innebar förstärkning av marken.

Efter protester mot fällning av träd i Pålsundsparken backade staden. En ny inventering utfördes och fler träd kunde bevaras.

Efter protester mot fällning av träd i Pålsundsparken backade staden. En ny inventering utfördes och fler träd kunde bevaras.

Pekka Pääkkö

Stort motstånd

Starka protester följde eftersom projektet skulle innebära att många träd skulle fällas och småbåtshamnen tas bort. Planen arbetades om för att bli mindre invasiv och låta bryggorna vara kvar.

ANNONS

Så det har alltså dröjt elva år för bygget att starta.

– Mest av allt skulle jag säga att det beror på att Pålsundet är en så älskad och uppskattad plats och som väcker stort engagemang hos många stockholmare, skriver Malinda Flodman.

26 träd ska fällas

Förra året var beskedet att tio träd måste fällas, nu har siffran höjts till 26. Det beror på att man sedan dess gjort mer noggranna undersökningar, menar staden – vissa måste tas ner för att de är skadade och andra för att de är i vägen.

– Det är alltid tråkigt när vi behöver ta ner träd och vi försöker bevara så många som möjligt, men varje nedtaget träd kommer att ersättas med två nya när projektet är klart.

Birgitta Palmertz från Stockholms parkförsvar är kritisk till att staden inte fört mer dialog med de som bor nära parken.

Birgitta Palmertz från Stockholms parkförsvar är kritisk till att staden inte fört mer dialog med de som bor nära parken.

Victor Malmcrona

Delar parken itu

Att det nu är skarpt läge för projektet har fått känslor att åter blossa upp. I veckan började träd fällas och att en cykelväg ska dras rakt genom Pålsundsparken gillas inte av alla.

– Jag förstår inte vitsen. Barnen blir av med sin park och träden offras för en cykelväg som få använder, säger Birgitta Palmertz från Stockholms parkförsvar.

Hon tycker informationen från staden om vad som väntar varit bristfällig och att drygt 50 träd ska planteras vid projektet är en klen tröst.

– Så stora träd som fälls kan inte ersättas med nyplantering. Krontäckningen kommer att minska, tvärt emot stadens egna mål.

Staden vidhåller att sträckan måste bli bättre för cyklister.

– Gång- och cykelbanan används absolut och när vi ändå är där och arbetar passar vi på att göra den bredare och säkrare. Cykelbanan ingår dessutom i stadens cykelplan, skriver Malinda Flodman.

Strandlinjen bevaras i ny plan för Pålsundet

Efter många och långa turer är det skarpt läge för att förhindra att strandlinjen rasar ner i Pålsundet. Men fördröjningar har pressat upp priset med 80 miljoner kronor.

– Det är olyckligt. Egentligen är det ett mindre omfattande projekt, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Diskussionen kring Pålsundets framtid har varit en långkörare. Staden har länge velat bredda gång- och cykelbanan mellan Pålsundsbron och Reimersholmbron och samtidigt stabilisera strandlinjen då risk för jordskred förekommer.

Men när planerna presenterades motsatte sig grannar och båtklubbar förslaget då de tyckte att det innebar för stora ingrepp i området – strandlinjen skulle förändras, många träd fällas och småbåtshamnen kunde ryka.

Den dåvarande blågröna majoriteten gav därför trafikkontoret 2021 i uppdrag att ta fram en alternativ, mindre invasiv lösning.

Pålsundets framtid har diskuterats och utretts i flera år. Nu har staden landat i ett mindre omfattande förslag för att hindra jordskred.

Pålsundets framtid har diskuterats och utretts i flera år. Nu har staden landat i ett mindre omfattande förslag för att hindra jordskred.

Erik Simander

Stålrör ska hindra skred

Det har tagit några år, men nu ligger ett nytt förslag på bordet. Det innebär att bryggorna och strandlinjen bevaras. Cykel- och gångbanor breddas och gående och cyklister separeras.

Strandlinjen ska säkras med stålrör som borras ner till berget och är dolda under marken, så kallade glesspont. Under byggtiden ska båtklubbarna kunna använda sina bryggor.

– Vi har en lösning som ger tillräckligt stor säkerhetsmariginal med hänsyn till risken för skred samtidigt som de kultur- och naturvärden som finns bevaras. Det känns väldigt bra, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Cykel- och gångbanor separeras och blir bredare, likt visionsbilden visar.

Cykel- och gångbanor separeras och blir bredare, likt visionsbilden visar.

Stockholms stad

Fällas och planteras

Av de 160 träd som finns i området ska 10 tas ned i början av projektet, men staden planerar att återplantera 20 stycken efteråt.

Arbeten startar i området redan i dagarna. Runt flera träd ska jord sugas upp så rotsystemen kan avbildas.

– Det kommer springa en del folk där och göra mätningar. Det är inte för att vi ska göra omfattande ingrepp, utan så vi inte råkar fästa sponten rätt ner i en rot.

Visionsbilder från 2021 visar hur det är tänkt att se ut i Pålsundet när projektet är klart.

Visionsbilder från 2021 visar hur det är tänkt att se ut i Pålsundet när projektet är klart.

Stockholms stad

80 miljoner dyrare

Fördröjningen har dock påverkat kostnaden. Förväntad kostnad 2018 uppgick till 130 miljoner kronor. Men inflation, höjt byggprisindex, vidare utredningar och stegrande stålpriser har pressat upp prislappen till 210 miljoner kronor.

– Det är olyckligt. Egentligen är det ett mindre omfattande projekt än det som föreslogs för några år sedan.

Förslaget i korthet

Den aktuella sträckan är Pålsundets södra sida, mellan Pålsundsbron och Reimersholmsbron.

Gång- och cykelbanorna breddas och blir flackare. Gående och cyklister separeras.

Markförhållandena ska förbättras genom glesspont med ett mellanrum av 0,5 meter borras ned till berg och täcks med jord. De anpassas i möjligaste mån till träd och ledningar.

Rasrisken vid sundet bedöms inte vara akut, men stabiliteten är låg. Staden menar att ett skred kan uppstå om en ledning under marken skadas eller om marken belastas för mycket, som av en för tung lastbil.

Förslaget 2018 var spont längs vattnet och lättfyllning i Pålsundsparken. Många träd skulle tas ned och strandlinjen förändras. Bryggor skulle tas bort under byggtiden.

Byggtid: hösten 2024 till våren 2026.

Budget: 210 miljoner kronor.

Genomförandebeslut ska tas i trafiknämnden 8 juni.

Källa: Stockholms stad

Trafiken läggs om under byggtiden

Gångtrafiken leds om till gångbanan på södra sidan.

Cykeltrafiken leds om via Långsholmen.

Motortrafik får i kortare sträckor gå i skytteltrafik. Sträckan måste även stängas helt 1–2 månader vid större omläggning av ledningar.

Källa: Stockholms stad

Cykel- och gångbanor separeras och blir bredare, likt visionsbilden visar.

Cykel- och gångbanor separeras och blir bredare, likt visionsbilden visar.

Stockholms stad

Strandlinjen räddas i ny plan för Pålsundet

Åtgärder ska förhindra jordskred – men fördröjningar har gjort projektet 80 miljoner kronor dyrare.

Tidslinje

2013: Inriktningsbeslut.

2017: Genomförandebeslut.

2023: Reviderat genomförandebeslut.

2024: Byggstart. Stålrör borras ned i berget.

2025: Ledningsomläggningar, ny gång- och cykelbana och Pålsundsbacken breddas.

2026, våren: Området återställs och nya träd planteras.

Källa: Stockholms stad

Det ska göras:

Den aktuella sträckan är Pålsundets södra sida, mellan Pålsundsbron och Reimersholmsbron.

Gång- och cykelbanorna breddas och blir flackare. Fotgängare och cyklister separeras.

Markförhållandena ska förbättras genom glesspont som borras ned till berget och täcks med jord. De anpassas i möjligaste mån till träd och ledningar.

Rasrisken vid sundet bedöms inte vara akut, men stabiliteten är låg. Staden menar att ett skred kan uppstå om en ledning under marken skadas eller om marken belastas för mycket, som av en för tung lastbil.

Förslaget 2018 var spont längs vattnet och lättfyllning i Pålsundsparken. Många träd skulle tas ned och strandlinjen förändras. Bryggor skulle tas bort under byggtiden.

Budget: 210 miljoner kronor.

Källa: Stockholm stad

Trafiken läggs om under byggtiden.

Gång- och cykeltrafik leds om runt området.

Motortrafik får i kortare sträckor gå i skytteltrafik.

Ett par månader 2025 stängs sträckan av helt.

Buller är att vänta dagtid på vardagar.

Källa: Trafikkontoret

VictorMalmcrona
08-550 550 57

Strandlinjen bevaras i ny plan för Pålsundet

Nyheter

Efter många och långa turer är det skarpt läge för att förhindra att strandlinjen rasar ner i Pålsundet. Men fördröjningar har pressat upp priset med 80 miljoner kronor.

– Det är olyckligt. Egentligen är det ett mindre omfattande projekt, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Nu presenterar staden sin lösning för att förhindra jordskred vid och samtidigt bredda gång- och cykelbanorna vid Pålsundet. "Det känns väldigt bra," säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Nu presenterar staden sin lösning för att förhindra jordskred vid och samtidigt bredda gång- och cykelbanorna vid Pålsundet. "Det känns väldigt bra," säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Stockholms stad/Liselotte van der Meijs

Nyheter
Cykel- och gångbanor separeras och blir bredare, likt visionsbilden visar.

Cykel- och gångbanor separeras och blir bredare, likt visionsbilden visar.

Stockholms stad

Strandlinjen räddas i ny plan för Pålsundet

Åtgärder ska förhindra jordskred – men fördröjningar har gjort projektet 80 miljoner kronor dyrare.

Nu presenterar staden sin lösning för att förhindra jordskred vid och samtidigt bredda gång- och cykelbanorna vid Pålsundet. "Det känns väldigt bra," säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Nu presenterar staden sin lösning för att förhindra jordskred vid och samtidigt bredda gång- och cykelbanorna vid Pålsundet. "Det känns väldigt bra," säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Stockholms stad/Liselotte van der Meijs

Nu presenterar staden sin lösning för att förhindra jordskred vid och samtidigt bredda gång- och cykelbanorna vid Pålsundet. "Det känns väldigt bra," säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Nu presenterar staden sin lösning för att förhindra jordskred vid och samtidigt bredda gång- och cykelbanorna vid Pålsundet. "Det känns väldigt bra," säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Stockholms stad/Liselotte van der Meijs

Strandlinjen bevaras i ny plan för Pålsundet

Nyheter

Efter många och långa turer är det skarpt läge för att förhindra att strandlinjen rasar ner i Pålsundet. Men fördröjningar har pressat upp priset med 80 miljoner kronor.

– Det är olyckligt. Egentligen är det ett mindre omfattande projekt, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Nu presenterar staden sin lösning för att förhindra jordskred vid och samtidigt bredda gång- och cykelbanorna vid Pålsundet. "Det känns väldigt bra," säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Nu presenterar staden sin lösning för att förhindra jordskred vid och samtidigt bredda gång- och cykelbanorna vid Pålsundet. "Det känns väldigt bra," säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Stockholms stad/Liselotte van der Meijs

Nyheter
Cykel- och gångbanor separeras och blir bredare, likt visionsbilden visar.

Cykel- och gångbanor separeras och blir bredare, likt visionsbilden visar.

Stockholms stad

Strandlinjen räddas i ny plan för Pålsundet

Åtgärder ska förhindra jordskred – men fördröjningar har gjort projektet 80 miljoner kronor dyrare.

ANNONS
ANNONS

Senaste nyheterna

Nakterhusskolan i Vega kan läggas ner nästa år.

Nakterhusskolan i Vega kan läggas ner nästa år.

Haninge kommun

Skola kan bli privat – föräldrar tar strid: "Känner sig lurade"

Nyheter

Politiska styret kan lägga ner grundskola ✔ Blixtinsatt möte ska bana väg för friskola ✔ Ilska bland föräldrar

Lina Sjökvist driver Gustavsbergs zoo och säljer enbart lagliga burar. Här med Lars Beckman (M).

Lina Sjökvist driver Gustavsbergs zoo och säljer enbart lagliga burar. Här med Lars Beckman (M).

Privat

Rikspolitiker besökte lokala zoobutiken i Gustavsberg

Nyheter

Ämnet: Hur kan man stoppa olagliga burar som säljs på nätet?

Frejas Café fick flest röster i pepparkakshustävlingen.

Frejas Café fick flest röster i pepparkakshustävlingen.

AB Solom

Frejas Café gjorde årets pepparkakshus

Nyheter

Vann med 44 procent av rösterna ✔ Lyckad pepparkakshusplundring i kommunhuset

ANNONS

Klara är professionell gosare – cuddling på heltid

Klara Ward får ofta svara på frågor om prostitution och moraliska gränser när folk får höra att hon jobbar med cuddling, "det är väldigt känsligt det här med beröring", säger hon.

Klara Ward får ofta svara på frågor om prostitution och moraliska gränser när folk får höra att hon jobbar med cuddling, "det är väldigt känsligt det här med beröring", säger hon.

Pekka Pääkkö

20250121143302
20250121151426
2025-01-21
14:33
2025-01-21 15:14

Klara Ward gosar på heltid. Men att jobba med cuddling, eller närhetscoachning, är inte alldeles enkelt.

– Det är rätt känsligt med beröring, säger hon.

Nere i källaren på Norrbackagatan sprider doftljusen en känsla av lugn. På golvet ligger en madrass. Här tar Klara Ward emot folk i behov av närhet. Sedan två år tillbaka arbetar hon som massör och ”professionell gosare” eller cuddler. Det hela började med så kallade kramkalas – ett gäng träffas för att helt enkelt krama varandra.

– Efter pandemin saknade jag kontakt med andra människor och såg att även andra gjorde det. Jag gick massagekurser och märkte att det inte räckte för alla. Kramkalasen var lätta och roliga, men det fanns även ett större behov än så, säger hon och tar en klunk ur den stora tekoppen.

Ibland kan det vara utmattande att jobba med att ge beröring, tycker Klara Ward. Sådana dagar är hon tydlig med det när hon kommer hem.

Ibland kan det vara utmattande att jobba med att ge beröring, tycker Klara Ward. Sådana dagar är hon tydlig med det när hon kommer hem.

Privat

I Japan har ”gosande” varit ett begrepp i över tio år. Även i USA har det länge pratats om det ur ett mer terapeutiskt perspektiv.

ANNONS

Klara Ward beskriver det som ”fysisk KBT” eller närhetsträning. Själv undviker hon begreppet terapi men tar emot personer i behov av fysisk närhet, som är osäkra över till exempel handsvett eller behöver lära sig att bli tagna på igen.

– De flesta som kommer hit är blyga män som är lite obekväma. De kanske är frånskilda och längtar efter närhet. Man kanske inte har varit nära någon på tio år och vet inte hur man ska göra, säger hon.

– Även kvinnor kommer hit. De vill våga vara nära någon igen, kanske har de varit med om tjatsex, våldsamma relationer eller övergrepp.

Tydliga gränsdragningar

Innan hon började med cuddling jobbade hon med it på Spotify. Förutom lokalen i Birkastan tar hon emot folk hemma i vardagsrummet på Lidingö. Ett möte börjar alltid med ett samtal och tydliga gränsdragningar, särskilt fysiska. Det hela ska vara påklätt och icke-sexuellt, understryker hon.

– Vi kan skeda och lyssna på musik. Någon vill kanske bara ha en hand på armen, andra vill krama direkt.

Händer det att någon tänjer på gränserna?

– Det händer absolut att folk får sexuella känslor. Att vilja pussa på munnen är vanligt, men då lugnar vi ner det. Vi håller det tryggt och stillsamt. Det är en del av det terapeutiska att vara medveten om vad som händer i kroppen, att hitta närvaro och inte gå på autopilot. Vad händer i kroppen om jag kliar dig i nacken till exempel?

De flesta kunder går bara enstaka gånger.

– Ofta väcks det en livsgnista efteråt. Känner man sig riktigt ensam länge kan man börja vända sig bort. Jag får dem att känna sig som en del av flocken igen.

Klara Ward delar lokalerna i Birkastan med en tantramassör, shaman och wombhealer. Tarotkort, kristaller, ljus och mycket annat tillhör den senare.

Klara Ward delar lokalerna i Birkastan med en tantramassör, shaman och wombhealer. Tarotkort, kristaller, ljus och mycket annat tillhör den senare.

Pekka Pääkkö

En av dem som besökt mottagningen är "Noah", som egentligen heter något annat.

– Jag upplevde att jag fått väldigt lite snäll beröring i mitt liv. Eftersom jag har varit sjuk har det varit mycket nålstick och behandlingar som gjort ont. Jag började gråta när någon tog snällt på mig, typ en sköterska som klappade mig på axeln.

– För mig var det mitt i prick att få komma till någon som är professionell och inte förväntar sig något tillbaka. Annars kanske man går på krogen och försöker ligga för att få närhet, men det är inget för mig. Det skulle nog bara blivit värre då. Vid fysisk beröring upplever man att tiden blir längre. En hand på en axel ger upplevelsen av att man umgåtts längre och kommit närmare varandra. Det skulle sjukvården kanske kunna tänka mer på: Beröringens kraft.

Klaras cuddling

Namn: Klara Ward.

Ålder: 46

Bor: Lidingö, Brevik.

Familj: Två tonårsdöttrar.

Jobb: Tantramassör och gosproffs, både i Birkastan och på Lidingö.

Intressen: Går i skogen, läser om rymden, gå på workshops, personlig utveckling.

Källa: Mitt i

EmilSalmaso
08-550 551 15
ANNONS
ANNONS