Efter flera månaders protester efter förändringarna av buss 57:s sträckning, väcks nu nytt hopp i Frösunda om en ny linje till stan. Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) presenterar nu ett förslag om en ny busslinje – linje 519 – som ska gå från Ursvik till Tekniska Högskolan, via Roslagstull och Frösunda.
– För oss är det viktigt att vi har trafikprocesser som är inslyssnande och transparenta. Frösundaborna har haft en stark önskan om att få en bättre koppling till innerstan, säger Anton Fendert.
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) ser fram emot att busslinjen 519 blir till verklighet.
Pressfoto
Frösundaborna förlorade sin direkta anslutning mellan Frösundavik och innerstan under augusti 2024. Den nya linjen 519 ska inte bara underlätta för Frösunda, utan även förbättra tvärresorna mellan områdena Ursvik, Frösunda och Solna, menar trafikregionrådet.
Enligt Anton Fendert (MP) är den nya linjen en lösning på en långvarig brist på just tvärförbindelser i området.
– Vi har sett att vi är svaga på resor på tvären, och denna linje ska vara ett bra alternativ för Sundbyberg. Där har man länge velat ha mer trafik från Ursvik. Tvärresor gör att många i dag reser med bilen, dem vill vi få att i stället resa med kollektivtrafiken, förklarar Fendert (MP).
Stannar vid Tekniska högskolan
Tidigare har buss 57 kört ända till Södermalm, via city, men nu tar det stopp vid Tekniska högskolan, enligt förslaget.
– Tekniska Högskolan valdes som slutdestination för att ge en tydlig koppling till centrala Stockholm, utan att fastna i de framkomlighetsproblem som vi tidigare har sett på Sveavägen. Det blir också lättare att byta till andra linjer där, vilket ger fler resmöjligheter.
Det är klart att man behöver ta till sig den kritik som kommer.
Den nya rutten som ska ta Frösundaborna till stan.
Kommunerna granskar förslaget
Fendert poängterar att kommunerna kommer att få en viktig roll i processen. Trafikregionen vill att kommunerna granskar förslaget noggrant för att säkerställa att alla förändringar tas emot på bästa möjliga sätt.
– Vi vill att kommunerna tittar på helheten och ger oss feedback på om de ser några förbättringsområden. Vi är medvetna om att de ofta har bättre koll på de lokala förutsättningarna, säger han.
Enligt Fendert har Frösundabornas protester och önskemål påverkat det nya förslaget.
– Det är klart att man behöver ta till sig den kritik som kommer. För oss har det varit viktigt att ha en lyhörd och transparent process, och vi har försökt skapa en lösning som möter behoven på bästa sätt, säger Anton Fendert.
Chansen att förslaget går igenom bedömer han som mycket stor. Nu återstår det att se vad kommunerna och funktionsrättsorganisationerna säger om förslaget innan det kan bli verklighet. Om allt går enligt planerna, kommer Frösundaborna att få en bättre och mer direkt förbindelse till innerstaden från och med nästa trafikår.
– Vi hoppas att linje 519 blir ett populärt alternativ, säger Anton Fendert (MP).