Det ska låta, lukta bensin och dåna. Eller?

Den klassiska bilden av motocross, där kubikstinna, bensindrivna cyklar dundrar fram på en grusbana, är på väg att utmanas av elmotorer.

Och Upplands Väsby Motorklubb vill inte fastna i gamla hjulspår.

Nu inleder UVMK, som en av de första klubbarna i Sverige, en satsning på elmotocross vid sidan av den "vanliga" crossverksamheten.

– Det är ett nytt sätt att utöva sporten för de som inte är så bevandrade i bensinmotorer och att meka. Som jag, säger Michael Bergman på Upplands Väsby Motorklubb.

UVMK, Upplands Väsby Motorklubb, gör en satsning på elmotocrosscyklar. Michael Bergman med sonen Kasper, 7, gillar att man slipper meka.

UVMK, Upplands Väsby Motorklubb, gör en satsning på elmotocrosscyklar. Michael Bergman med sonen Kasper, 7, gillar att man slipper meka.

Stefan Källstigen

"Hoppa är kul"

Vi träffas uppe på Vikbanan en solig eftermiddag. Sonen Kasper, 7, och ordförande Ronny Böhlin är också med.

Säsongen har inte kommit i gång än, träden går i grågrönt och de nyrenoverade grusbanorna ligger öde. Endast några rovfåglar seglar tyst över Fysingen strax intill. Kasper värmer upp på sin elmotocross – redan hans andra.

– Att hoppa är kul, säger han och fräser i väg lite tystare än en vanlig crosscykel.

Pappa Michael berättar att för honom väcktes intresset när ett svenskt företag för ett par år sedan tillverkade en hoj som går på batteri.

– Då skapades ett helt nytt segment för oss som inte har någon bakgrund inom crossen. För mig sammanföll det även med en 40-årskris och jakten på nya adrenalinkickar, säger han med ett skratt.

Skyddsutrustningen är viktig när man kör cross. Pappa Michael Bergman hjälper sonen Kasper, 7, med hjälmen,

Skyddsutrustningen är viktig när man kör cross. Pappa Michael Bergman hjälper sonen Kasper, 7, med hjälmen,

Stefan Källstigen

Ingen koppling

Största skillnaden mot bensindrivna crossar är att en elcross oftast inte är utrustad med koppling eller växlar.

Vissa gillar doften av bensin och motorvrål, andra skulle kanske aldrig börja med cross om det inte var el.

– Den låter inte och motorn blir inte heller varm, vilket barn kan tycka är läskigt. Och vurpar man stannar den direkt på grund av "dödmansgrepp", säger Michael Bergman.

Intresset för elcross ökar i och med elkonverteringen i samhället, tror Ronny Böhlin.

– Men visst finns det två läger. Vissa gillar doften av bensin och motorvrål, andra skulle kanske aldrig börja med cross om det inte var el, säger han.

Enligt UVMK är klubben först i Sverige med att överväga regelbundna träningar för enbart elcrossar – om intresset är tillräckligt stort. De vanliga träningsdagarna för förare av bensinhojar löper på som vanligt.

– Det kan ta ett tag att komma in i crossgemenskapen. Elcrossarna når ett nytt klientel, de som kanske inte har cross med sig från början, säger Ronny.

Ronny Böhlin, ordförande i Upplands Väsby Motorklubb.

Ronny Böhlin, ordförande i Upplands Väsby Motorklubb.

Stefan Källstigen

Ligger det något miljötänk bakom?

– Nog mer praktiska skäl. Med en elhoj laddar du och smörjer kedjan, det är allt, säger Ronny

Den 27 april hålls ett event på Vikbanan, Voltcrossen, som ska locka hit de som har en elhoj men "hittills inte vågat sig hit".

– Det blir kul att samla folk som gillar den här typen av verksamhet.

Intresset för traditionell motocross har sjunkit efter corona.

– Vi har inte återhämtat oss än. Jag tror inte att klubben kommer tillbaka till fornstora dagar, som på 1960- och 1970-talet, då vi tog många titlar. Nu kör vi mest för att det är kul, säger Ronny.

Batteriet tar störst plats på en elmotocross – mer än själva motorn.

Batteriet tar störst plats på en elmotocross – mer än själva motorn.

Stefan Källstigen