I barnvagnen ligger Karl-Adrian Beijerhjelm, 1, och spejar sömndrucken upp mot aprilsolen. På Planiavägen bakom honom slukas ljuset av ”råtthålet”, som kommunalrådet Mats Gerdau (M) kallar gångtunneln under Saltsjöbanan vid Nacka station, som pappa Tobias, 33, och mamma Fredrika, 32, undviker.

– Hjulen på vår barnvagn är för smala för att ta sig ner för plåtrampen på ett bra sätt. Speciellt på vintern när det är glashalt är det helt idiotiskt att försök ge sig ner där, säger Fredrika Beijerhjelm.

Karl-Adrian Beijerhjelm, 1, vid gångtunneln under Saltsjöbanan vid Nacka station som pappa Tobias, 33, och mamma Fredrika, 32, undviker. ”Det vore ju ett ypperligt tillfälle att fixa den nu när tågen inte går här. Jag tror inte att man tänker ett steg längre,” säger Fredrika Beijerhjelm.

Karl-Adrian Beijerhjelm, 1, vid gångtunneln under Saltsjöbanan vid Nacka station som pappa Tobias, 33, och mamma Fredrika, 32, undviker. ”Det vore ju ett ypperligt tillfälle att fixa den nu när tågen inte går här. Jag tror inte att man tänker ett steg längre,” säger Fredrika Beijerhjelm.

Johan Kristensen

Familjen bor i Skogalund och besöker Sickla köpkvarter flera gånger i veckan för att handla i matbutikerna och gå på gym.

– Jag åker två stationer längre – till Sickla västra. Hade de byggt något bättre här hade vi nyttjat det, säger Fredrika Beijerhjelm.

Nacka kommun, Region Stockholm och Sickla köpkvarters ägare Atrium Ljungberg ville få Sickla och Alphyddan att smälta ihop genom att höja upp Saltsjöbanan på en järnvägsbro. 

– Råtthålet till gångtunnel mellan Planiavägen och Värmdövägen känns smal och otrygg, sa kommunalrådet Mats Gerdau (M) då.

Kommunalrådet Mats Gerdau (M) medger att ”råtthålet till gångtunnel” kan bli kvar i Sickla. ”Det är ett möjligt utfall”‚ säger han.

Kommunalrådet Mats Gerdau (M) medger att ”råtthålet till gångtunnel” kan bli kvar i Sickla. ”Det är ett möjligt utfall”‚ säger han.

Johan Kristensen

”Inte behov av ombyggnad”

Men när slutnotan skenade från 280 miljoner kronor 2015 till 1,2 miljarder kronor i mars förra året stoppade kommunstyrelsen planerna. Bara nödvändiga förbättringar skulle göras kring Saltsjöbanan och gångtunneln lämnas orörd. Men ramper för rullstol och cykel parallellt med spåren ner i tunneln skulle utredas, enligt kommunstyrelsen.

Gångtunneln under Saltsjöbanans spår vid Nacka station som Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) har kallat ”råtthålet”.

Gångtunneln under Saltsjöbanans spår vid Nacka station som Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) har kallat ”råtthålet”.

Johan Kristensen

En möjlighet var också att regionen skulle behöva förstärka tunneln för att klara tyngden från de nya X25-tågen – och då tvingas anpassa den för funktionshindrade. Men det är inte längre aktuellt, enligt trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

– Nej. SL har gjort beräkningar på gångtunneln i Nacka och den är inte i behov av förstärkningar eller ombyggnad.

 ”Gångtunneln är inte i behov av förstärkningar eller ombyggnad”, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

 ”Gångtunneln är inte i behov av förstärkningar eller ombyggnad”, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Pekka Pääkkö

En pappa puttar en barnvagn och en kvinna leder sin cykel uppför rampen. En skylt skvallrar om att gångtunneln är byggd 1935. Då gällde andra byggnormer.

– Det är väldigt trångt. Det är jobbigt för oss som är över 1,80 – jag har slagit huvudet i taket flera gånger. Det är ännu svårare för äldre och det finns ju inga andra alternativ, säger Ned Nedeljkovic, 47, 

Nu medger kommunalrådet Mats Gerdau att ”råtthålet” kanske blir kvar.

– Det är ett möjligt utfall. Men tunnelbanan intill får en fullt handikappanpassad nedgång på båda sidor Värmdövägen, utan biljettspärrar. Det blir en bättre förbindelse än i dag, säger han.

Det är totalt respektlöst mot alla människor som bor här.

Nacka stationshus måste flyttas för att Nacka kommun ska kunna få ner dagvattenledningar i Värmdövägen. Men kommunen och regionen är inte överens om hur flytten ska gå till eller om Nacka station ska bli kvar som station på Saltsjöbanan.

Nacka stationshus måste flyttas för att Nacka kommun ska kunna få ner dagvattenledningar i Värmdövägen. Men kommunen och regionen är inte överens om hur flytten ska gå till eller om Nacka station ska bli kvar som station på Saltsjöbanan.

Johan Kristensen

700 miljoner dyrare

Mitt i avslöjade nyligen att X25-tågen blir 700 miljoner kronor dyrare än vad regionen beräknat – 2,1 miljarder kronor i stället för 1,4 miljarder. Trots att uppgiften var hemlig publicerades den på regionens hemsida.

Läckan av de hemliga uppgifterna ledde till att regionen pausade upphandlingen av ny större depå i Neglinge och nya elledningar som krävs för de nya X25-tågen. Men SL bedömer inte att pausen försenar tågen.

En ny depå i Neglinge ska vara klar 2026 och krävs för de nya X25-tågen – överklagas bygget kan arbetet försenas två år. Grannar har redan protesterat mot att vagnhallen kan bli tolv meter hög och att en 100-årig ek ska huggas ner.

En ny depå i Neglinge ska vara klar 2026 och krävs för de nya X25-tågen – överklagas bygget kan arbetet försenas två år. Grannar har redan protesterat mot att vagnhallen kan bli tolv meter hög och att en 100-årig ek ska huggas ner.

Johan Kristensen

Anton Fendert vågar ändå inte lova att Saltsjöbanan kan köra till Slussen 2028 som planerat.

– Arbetet påverkas av flera faktorer, där både Nacka kommun och Stockholms stad behöver bli klara med arbeten längs sträckan. 

Nacka kommun har asfalterat banvallen från Järla till Sickla och leder bilar och bussar dit när Värmdövägen byggs om. Kommunen hoppas vara klara i början av 2026. Då ska SL lägga tillbaka rälsen.

Bilar och bussar kör på den asfalterade banvallen samtidigt som Nacka kommun bygger om Värmdövägen mellan Järla och Nacka station.

Bilar och bussar kör på den asfalterade banvallen samtidigt som Nacka kommun bygger om Värmdövägen mellan Järla och Nacka station.

Johan Kristensen

Mats Gerdau hoppas tidsplanen håller och bollar tillbaka ansvaret till regionen när det gäller att kunna köra tåg till Slussen på Saltsjöbanan 2028.

– De måste klara det. Det har tagit alldeles för lång tid hittills, säger Mats Gerdau.

Nacka stationshus måste flyttas för att kommunen ska få ner ledningar för dagvatten i Värmdövägen. Men kommunen och regionen som äger huset är ännu inte överens om flytten.

– Det finns en plats bredvid garaget som är kommunens mark och då måste detaljplanen ändras, säger Mats Gerdau.

”När de började arbetet 2016 tog det 20 minuter från Slussen till Saltsjöbaden. Nu tar det ungefär 50 minuter”, säger Neglingebon Omid Delafrouz som måste byta från tåg till ersättningsbuss i Saltsjö-Järla.

”När de började arbetet 2016 tog det 20 minuter från Slussen till Saltsjöbaden. Nu tar det ungefär 50 minuter”, säger Neglingebon Omid Delafrouz som måste byta från tåg till ersättningsbuss i Saltsjö-Järla.

Johan Kristensen

Depå kan försenas två år

Regionens utbyggnad av depån i Neglinge ska vara klar 2026 men kan försenas uppåt två år om byggplanerna överklagas. Flera grannar har redan protesterat mot att vagnhallen föreslås bli tolv meter hög och att en 100-årig ek ska huggas ner.

I väntan på att Saltsjöbanan ska fungera kämpar många Nackabor med förlängda restider. Neglingebon Omid Delafrouz går ut på perrongen i Saltsjö-Järla och vidare mot ersättningsbussen som ska ta honom till Glasbruksgatan. 

– När de började arbetet 2016 tog det 20 minuter från Slussen till Saltsjöbaden. Nu tar det ungefär 50 minuter. Det sänker värdet på alla fastigheter. Det är totalt respektlöst mot alla människor som bor här.