JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

En tungviktare av bästa märke

LÄTTMEKAD. Motorpaketet, inklusive växellåda, hänger i en travers och styrs ner i motorrummet med hjälp av fast monterade skenor, på bilden under de gröna tryckluftsslangarna. Mekanikerna Andreas­ Gillheim (närmast) och Johnny Lindström håller koll.
 Foto: MARTIN BILLBERG, FÖRSVARSMAKTEN

LÄTTMEKAD. Motorpaketet, inklusive växellåda, hänger i en travers och styrs ner i motorrummet med hjälp av fast monterade skenor, på bilden under de gröna tryckluftsslangarna. Mekanikerna Andreas­ Gillheim (närmast) och Johnny Lindström håller koll. Foto: MARTIN BILLBERG, FÖRSVARSMAKTEN

20220703011500
20220703011500
2022-07-03
01:15
2022-07-03 01:15

Lättservad. Tålig. Tycks hålla i evighet. Vi leker med tanken: Om du är spekulant­ på ett suveränt banddrivet terrängfordon – vad måste stå på checklistan?

Lacken kunde vara bättre. Absolut ingen rost, men ytfinishen måste beskrivas som rätt grov. Undrar när den senast fick en omgång vax. Och, färgnyansen … nja.

Vagnen framför mig borde­ kallas bättre begagnad, med ”bättre” betonat. Märke Hägglunds. Tillverkningsår 1993. Modell Stridsfordon 90. Motor 14-liters Scania. Diesel. Nuvarande ägare: Försvarsmakten

Om jag drömmer om att köpa en så´n här maskin, vad borde stå först på checklistan? Frågan går till mekanikerna Johnny Lindström och Andreas Gillheim.

– Du borde nog kolla på bränsleförbrukningen. Tanken­ rymmer runt 500 liter diesel, säger Johnny.

– Finns nog en anledning­ till det, kompletterar Andreas­. Bara motorn, med växellåda och transmission som hänger här i traversen, väger över två ton.

Vid ett samtal strax därefter med verkstadschefen Nicklas Widerlund inser jag att det bara är att skrota min plan på att inskaffa en offroad-skönhet av det här slaget.

– Till salu, aldrig. Det tiotal mekaniker vi har här, vårdar vagnarna in i sista millimetern och har alltid gjort så. För övrigt är mekanikerna extremt mångsidiga och kan jobba med i stort sett all militär materiel.

Jag befinner mig på Markverkstaden i Enköping­, strax innanför garnisonens gallergrindar. Antagligen traktens största fordonsverkstad. Siffrorna är givetvis hemliga, men jag tror att en gissning på runt 800 lokala fordon att serva och reparera, ligger rätt nära sanningen.

Bland fordonsbeståndet påEnköpings garnison: Stridsfordon 90, några med 40 mm Boforskanon som här på bilderna, andra ledningsversioner med ett otal antal antenner, vidare Patgb 97 (pansarterrängbil Piranha, femaxlad) Patgb 203 (tre­axlad) och TB 16 (terrängbil Galten, tvåaxlad) – förutom jeepar, terrängbilar och lastvagnar av mer alldagligt slag.

Den årliga genomgången av ännu ett stridsfordon är strax klar, efter runt 30 arbetstimmar. Med hjälp av skenor på motorrummets­ insidor kommer hela paketet på plats, till synes lekande lätt.

– Jag gjorde min värnplikt här på regementet som mekaniker i en mobil reparationsgrupp, berättar­ Andreas Gillheim. Allt jobb ska också funka ute i terrängen. Motorbyte under­ två timmar. Snabbkopplingar för allt som el, olja, till och med fördrivning.

Men jösses, vagntypen som lär finnas i runt 500 exemplar inom försvaret, är trots allt 30 år gammal. Med tre mans besättning och sju soldater i bakre utrymmet har Strf 90, under svensk flagg, rullat i Afghanistans stenöknar, i Kosovos lera och i afrikansk ökensand.

Johnny Lindström, du som varit med 90:an på rätt många utlandsinsatser; vad skulle du vilja ändra på om du fick göra om vagnen från grunden?

Det tiotal mekaniker vi har här, vårdar vagnarna in i sista millimetern.

– Ingenting. Absolut ingenting. Den var perfekt redan från start.

Låter otroligt. Försöker igen.

Banden, lär väga ett och ett halvt ton stycket, säkert en svag punkt precis som spänn-, bär- och drivhjul…?

– Visst, slitaget ökar beroende på terräng, men grejerna håller. Vet inte hur du skulle bära dig åt för att något skulle gå sönder.

Styrningen då, måste fresta på något alldeles oerhört när föraren vrider på ratten?

– Sköts av lameller som sitter inne i växellådan. Dom byter vi praktiskt taget aldrig. Till skillnad från många äldre pansarvagnar bromsas inte ena bandet vid styrning. Här förs kraften över till bandet i ytterspår, och vagnen svänger.

Jag ger mig inte. Måste finnas någon akilleshäl. Inget är helt och hållet perfekt.

Svår lutning i terräng, kan motorn skära i brist på smörjning?

– Nej, motorn har inget oljetråg. I stället separat oljetank med en pump som ger olja till motorn, oavsett läge. Jag tror att smörjningen skulle fungera även om vagnen stod på högkant.

Inser att jag är slagen. Decennier som granskande motorjournalist är inte nog för att hitta en enda liten svaghet. Möjligen priset – råkar veta att militärt material av det här slaget kostar runt en miljon kronor tonnet.

Den slanka skönheten framför mig borde i nyskick ha prislappen 30 mille.

Blev ingen provkörning. Nöjde mig med att tacka för besöket. Hade ändå varit väl trångt mellan dörrposterna i garaget.

Tipsa trafikradion

Trafikredaktionen i P4 är precis lika bra som du och jag gör den till. Glöm inte telnr 020-999 444. Tipsa dygnet runt, när du ser något som dina medtrafikanter bör veta.

HVO utan lättnad

KALLT Regeringens senaste stödpaket till lantbruket har ett svårt tankefel. Redan dyrare fossilfri HVO-diesel, gjord på matolja och slakteriavfall, blir i jämförelse ännu dyrare.

Svar till Mirre

Nej, Mirre. Oavsett om du ”vill plocka bil efter bil” (som du skriver) ska du in i högerfilen så snart det är möjligt. Undantaget är konstant kö på motorvägen. I båda körfälten.

LÄTTMEKAD. Motorpaketet, inklusive växellåda, hänger i en travers och styrs ner i motorrummet med hjälp av fast monterade skenor, på bilden under de gröna tryckluftsslangarna. Mekanikerna Andreas­ Gillheim (närmast) och Johnny Lindström håller koll.
 Foto: MARTIN BILLBERG, FÖRSVARSMAKTEN

LÄTTMEKAD. Motorpaketet, inklusive växellåda, hänger i en travers och styrs ner i motorrummet med hjälp av fast monterade skenor, på bilden under de gröna tryckluftsslangarna. Mekanikerna Andreas­ Gillheim (närmast) och Johnny Lindström håller koll. Foto: MARTIN BILLBERG, FÖRSVARSMAKTEN

HÖGKANT. Andreas Gillheim ovanför motorutrymmet på ett Stridsfordon 90. Johnny Lindström strax bakom. Motorn är en mycket stor Scania-diesel och fungerar ”…även om vagnen står på högkant”.
 Foto: FOTO: MARTIN BILLBERG, FÖRSVARSMAKTEN

HÖGKANT. Andreas Gillheim ovanför motorutrymmet på ett Stridsfordon 90. Johnny Lindström strax bakom. Motorn är en mycket stor Scania-diesel och fungerar ”…även om vagnen står på högkant”. Foto: FOTO: MARTIN BILLBERG, FÖRSVARSMAKTEN

INTE ÄNDRA. En 30 år gammal konstruktion, men pansarbandvagnar håller mycket längre än så. Finns fortfarande inget som stridsfordonsmekanikerna Andreas Gillheim och Johnny Lindström vill ändra på Komplett motorbyte tar under två timmar.
 Foto: FOTO: MARTIN BILLBERG, FÖRSVARSMAKTEN

INTE ÄNDRA. En 30 år gammal konstruktion, men pansarbandvagnar håller mycket längre än så. Finns fortfarande inget som stridsfordonsmekanikerna Andreas Gillheim och Johnny Lindström vill ändra på Komplett motorbyte tar under två timmar. Foto: FOTO: MARTIN BILLBERG, FÖRSVARSMAKTEN

LÄNKBYTE. Bandet till ett Stridsfordon 90 väger sina modiga 1,5 ton styck. Plockas isär enkelt, bara att knacka ur en bult per länk. Byte av länk sker på bara någon minut också ute i terrängen.
 Foto: FOTO: MARTIN BILLBERG, FÖRSVARSMAKTEN

LÄNKBYTE. Bandet till ett Stridsfordon 90 väger sina modiga 1,5 ton styck. Plockas isär enkelt, bara att knacka ur en bult per länk. Byte av länk sker på bara någon minut också ute i terrängen. Foto: FOTO: MARTIN BILLBERG, FÖRSVARSMAKTEN

Förarplats. Mekanikern Johnny Lindström på förarplatsen i ett Stridsfordon 90. Styrspakarna i äldre pansarbandvagnar är borta. Ratten liknar de i många moderna personbilar, alltså inte helt rund.
 Foto: FOTO: MARTIN BILLBERG, FÖRSVARSMAKTEN

Förarplats. Mekanikern Johnny Lindström på förarplatsen i ett Stridsfordon 90. Styrspakarna i äldre pansarbandvagnar är borta. Ratten liknar de i många moderna personbilar, alltså inte helt rund. Foto: FOTO: MARTIN BILLBERG, FÖRSVARSMAKTEN

HEMLIG. Niclas Widerlund chefar över Enköpings hemligaste serviceverkstad där det ska hållas koll på garnisonens (möjligen) runt 800 fordon.
 Foto: FOTO: MARTIN BILLBERG, FÖRSVARSMAKTEN

HEMLIG. Niclas Widerlund chefar över Enköpings hemligaste serviceverkstad där det ska hållas koll på garnisonens (möjligen) runt 800 fordon. Foto: FOTO: MARTIN BILLBERG, FÖRSVARSMAKTEN

TÖRSTIG? Stridsfordonet som tankas här, kommer att dra i sig 500 liter diesel innan pumpen slår ifrån. Bränsleförbrukning i terräng: Upp mot tio liter. Något att fundera över om du är spekulant.
 Foto: FOTO: DANIEL SANCHEZ, FÖRSVARSMAKTEN

TÖRSTIG? Stridsfordonet som tankas här, kommer att dra i sig 500 liter diesel innan pumpen slår ifrån. Bränsleförbrukning i terräng: Upp mot tio liter. Något att fundera över om du är spekulant. Foto: FOTO: DANIEL SANCHEZ, FÖRSVARSMAKTEN

Senaste nyheterna

Kommunens arbete med att sälja fastigheter för 100 miljoner går vidare i en andra etapp.

Kommunens arbete med att sälja fastigheter för 100 miljoner går vidare i en andra etapp.

Stefan Källstigen

Kommunen fortsätter sälja sina fastigheter – här är tre nya objekt

Nyheter

Uppdraget: Sälj för 100 miljoner ✔️ 16 miljoner är klart – nu pågår etapp 2

Året inleddes i härlig vinterskrud. Så här såg det ut i Larsberg nyligen.

Året inleddes i härlig vinterskrud. Så här såg det ut i Larsberg nyligen.

Cristina Castro

Här kläs Lidingö i vinterskrud

Nyheter

Kyla, sol och snö inledde 2025

Tunnelröret under Tyresövägen har gjort sitt.

Tunnelröret under Tyresövägen har gjort sitt.

Mattias Kamgren

Trång och otrygg tunnel har gjort sitt

Nyheter

Nästa vecka stängs gångtunneln under Tyresövägen ✔ Högtrafikerad busshållplats flyttas ✔ Trafikanter påverkas i mer än ett år

Två snarlika trafikolyckor – på exakt samma plats

Två snarlika trafikolyckor på Sankt Eriksgatan på relativt kort tid – en slump enligt polisen.

Två snarlika trafikolyckor på Sankt Eriksgatan på relativt kort tid – en slump enligt polisen.

Läsarbilder

20250121093227
20250121104733
2025-01-21
09:32
2025-01-21 10:47

Två olika förare har råkat trampa på gasen i stället för bromsen och kört in i varsin butik – på exakt samma ställe vid Sankt Eriksgatan. En ren slump, menar polisen.

Plyfaskivan som satt framför det krossade skyltfönstret till klädesbutiken på Sankt Eriksgatan i slutet av oktober 2024 bjöd på följande info: "Parkering förbjuden tack!".

Skälet till skylten var att en man dagarna innan hade förlorat kontrollen över sin BMW och på något sätt backat hela vägen upp på trottoaren och in i skyltfönstret.

Ingen person kom till skada skada, men fordonet fick bärgas bort.

En man backade in sin bil i skyltfönster på Fridhemsplan i oktober 2024.

En man backade in sin bil i skyltfönster på Fridhemsplan i oktober 2024.

Foto privat

I fredagsmeftermiddag var det dags igen – på nästan samma ställe.

Krossade fönster och elskåp

Några meter bort på Sankt Eriksgatan förlorade nämligen en annan förare kontrollen över sin bil och körde upp på trottoaren. Där körde hen sönder ett elskåp och fönstret till en butik krossades.

– Jag ser inga som helst gemensamma paralleller annat än att olyckorna har skett i samma härad, säger Ola Österling, presstalesperson vid Stockholmspolisen.

Enligt polisen ska det handla om en olycklig slump. I båda fallen har förarna av något skäl råka trycka på gasen i stället för bromsen.

– Båda förarna är i 80-årsåldern och det finns helt naturliga förklaringar till båda trafikolyckorna.

Bilen körde upp på trottoaren på Sankt Eriksgatan fredagen, 17 januari, 2025.

Bilen körde upp på trottoaren på Sankt Eriksgatan fredagen, 17 januari, 2025.

Läsarbild

Båda fallen anmäldes som vårdslöshet i trafik. Mannen som backade in i skyltfönstret i oktober blev direkt av med sitt körkort.

Fredagens olycka rubriceras som vållande till kroppsskada eftersom en person skadades så pass att han började blöda från huvudet , enligt den första händelserapporten.

Hur vanligt är det att sådant här sker i Stockholmstrafiken?

– Det är inte ovanligt eftersom det är så mycket trafik i Stockholm. Det är trafikolyckor från tid till annan på Sankt Eriksgatan Folkungagatan, Odengatan och Torsgatan till exempel. Det är för att det är så mycket trafik på dem.

OlleAnrell
08-550 552 11