Upplands-Bro

Under morgontimmarna den 3 oktober drabbades flera tusen boende i Bro och Håbo av strömavbrott.

Detta kom och gick under förmiddagen, runt lunchtid började problemet avta, men Eon letade fortfarande efter vad felet kunde bero på. 

– Ibland kan ett fel dra med sig andra fel på närliggande ledningar. Då får man prova att koppla tillbaka – sektion för sektion. Vi har fullt fokus på detta sedan tidigt i morse, sa Lena Berglund, regionchef Eon, i samband med strömavbrottet.

Grävarbetet inleddes omgående efter det stora strömavbrottet i förra veckan, sedan har man arbetat under hela helgen.

Grävarbetet inleddes omgående efter det stora strömavbrottet i förra veckan, sedan har man arbetat under hela helgen.

Eon

Efter att analyser hade gjorts av företaget gick man upp i vad de kallar för storstörningsläge. Det innebär att extra resurser sattes in för att lösa problemet.

Akut utbyte av kablar

Analyserna visade nämligen att flera kablar behövde bytas ut akut. Ett grävarbete inleddes kort efter det strömavbrottet i förra veckan. Det här arbetet har pågått under förra helgen och delvis även under veckan som gått.

– Även om vi inte haft några strömavbrott sedan i torsdags i området, så var det viktigt att vi genomförde dessa förstärkningar i helgen. Allt för att minska risken för liknande stora avbrott, säger Lena Berglund med anledning av grävarbetet.