Enskede-Årsta-Vantör är bäst bland Stockholms stadsdelar på hemtjänst. 85 procent av de äldre med hemtjänst säger att de är mycket nöjda eller nöjda. De upplever förtroende för personalen och känner sig bra bemötta i hemmet. Man upplever att personal kommer i tid eller meddelar om det blir en försening.

SPF Seniorerna står bakom hemtjänstindex och måttet ska ge en heltäckande bild av kvaliteten på hemtjänsten i landets kommuner och stadens stadsdelar.

– "Utförande" är en väldigt viktig kategori eftersom det handlar om själva mötet mellan personalen och den som får hjälp, säger SPF Seniorernas Lena Hedquist, som även är ordförande i Stockholms stads pensionärsråd.

En viktig fråga för många är att den personal som kommer hem till brukarna inte byts ut för ofta.

– Man orkar inte ha hur många olika personer som helst hemma hos sig. Enskede-Årsta-Vantör har delat upp personalen i mindre grupper, vilket har ökat kontinuiteten, säger Lena Hedquist.

Leif Kananen, avdelningschef i Enskede-Årsta-Vantör, Lena Hedquist, ordförande Stockholm stads pensionärsråd och vice ordförande Stockholmsdistriktet SPF Seniorerna, Milton Carlander, biträdande avdelningschef, Loreto Saldana, enhetschef Enskede hemtjänst och Alexander Villafuerte, enhetschef Vantörs hemtjänst.

Leif Kananen, avdelningschef i Enskede-Årsta-Vantör, Lena Hedquist, ordförande Stockholm stads pensionärsråd och vice ordförande Stockholmsdistriktet SPF Seniorerna, Milton Carlander, biträdande avdelningschef, Loreto Saldana, enhetschef Enskede hemtjänst och Alexander Villafuerte, enhetschef Vantörs hemtjänst.

Maria Carlander

Leif Kananen, som är chef för äldreomsorgen i stadsdelen, säger att de har låg personalomsättning.

Det är pengarna som styr, och lite så är det väl.

– Många har jobbat länge. Som avdelningschef blir jag otroligt stolt över det här resultatet och ser det som ett kvitto på något vi har gjort tillsammans. Jag vill tacka alla medarbetare, säger Leif Kananen.

Trots att stadsdelen hamnar i topp får man något sämre resultat än i fjol.

– Självklart finns det alltid saker att förbättra och hur enskilda möten uppfattas är en färskvara, säger Leif Kananen.

Skillnader ökar

När det gäller biståndshandläggning, till exempel hur väl de äldre upplever att besluten anpassas efter deras behov, finns skillnader mellan stadsdelarna. Och de har ökat sedan 2023. Enskede-Årsta-Vantör hamnar på tredjeplats i den kategorin. Mindre än 50 procent är nöjda med biståndshandläggningen, i alla stadsdelar.

– Man brukar lite elakt säga att nu för tiden att det är pengarna som styr, och lite så är det väl, säger Lena Hedquist.

Stockholms stad hamnar på plats 62 bland landets alla kommuner. Det innebär ett tapp på 18 placeringar jämfört med 2023, då staden redan hade fallit tio placeringar från året dessförinnan.