Slussen skulle vara klar 2025. Men bygget försenas två år och notan skenar från 15,8 till 20,77 miljarder.
Därmed behöver de som reser med Saltsjöbanan fortsätta att åka ersättningsbuss mellan Henriksdal och Slussen till 2027.
Även de som reser med buss från Nacka och Värmdö påverkas.
”Bussresenärer som i dag använder den tillfälliga bussterminalen kommer att behöva nyttja denna ytterligare tills ny bussterminal i Katarinaberget tas i drift”, skriver region Stockholms trafikförvaltning.
”Inte dimensionerad”
Nackas kommunalråd Mats Gerdau oroas.
”Ja, det kan bli problem. Också när tunnelbanan inte är klar och Slussen ska svälja fler resande än det var tänkt. Katarinaterminalen är ju inte dimensionerad för så mycket trafik”, skriver han i ett sms till Mitt i.
Vad tycker du om beskedet?
”Tråkigt att den inte blir klar som det var planerat från början. Men det viktiga är ju att det blir en bra lösning under tiden. Jag har tagit initiativ för att träffa ledningen för regionenen för att höra hur deras planer ser ut. Än är det ingen ko på isen, men det närmar sig. Slussen är Nackas pulsåder och den måste fungera hela tiden.”