Upplands-Bro kommun och Region Stockholm har nu tagit fram en överenskommelse om hur en framtida bussterminal vid Bro station ska utformas. Det här framgår möteshandlingar från kommunstyrelsens möte den 9 oktober.

Överenskommelsen föreslås antas förutsatt att trafikförvaltningen i regionen godkänner densamma.

Grundläggande förutsättningar

Upplands-Bro kommun har tillsammans med regionen kommit fram till en preliminär utformning av bussterminalen, ett huvudsyfte är att på sikt kunna möjliggöra kvartstrafik till och från Bro och Bålsta. I förenklade ordalag kan man säga att det är detta överenskommelsen handlar om, att anpassa för en busstrafik därefter.

Kommunen har tidigare gått ut med visionsbilder som visar det nya stationsområdet.

Kommunen har tidigare gått ut med visionsbilder som visar det nya stationsområdet.

C.F. Møller Architects

Parallellt pågår Trafikverkets åtgärdsvalsstudie, en sorts mycket tidig utredning, där både Upplands-Bro och Håbo kommun ingår. Här för man dialog med Trafikverket och tittar på hur pendeltågstrafiken kan utvecklas framåt i tiden. Kommunerna har 15-minuterstrafiken som högsta prioritetet i detta arbete. Hur det här arbetet fortskrider kan komma att påverka bussterminalens framtida utformning blir.

Men vad betyder nu detta i verkligheten? Hur ska Broborna förstå överenskommelsen?

Jan Stefanson (KD), kommunalråd och ordförande samhällsbyggnadsutskottet, Upplands-Bro kommun

Jan Stefanson (KD), kommunalråd och ordförande samhällsbyggnadsutskottet, Upplands-Bro kommun

Pressbild

Jan Stefanson (KD), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsutskottet, förklarar att avtalet handlar om att regionen tar hänsyn till framtida behov då kommunen nu bygger ut och om.

– Man kan säga såhär att regionen kan inte komma efter att vi har byggt och säga att vi gjort något fel. De måste titta på den detaljplan som vi nu kommer att leva efter. Det är det viktigaste, regionen måste tänka på framtida behov i samband med att vi nu bygger. 

Fokus framtida behov

Avtalet handlar även om placering av hus i förhållande till framtida behov när det kommer till bussarnas möjlighet till uppställning och färdvägar, förklarar Stefanson.

– Att man inte missar någonting i det när vi nu går vidare med byggnationerna i stationsområdet.

Samrådet är på gång för stationsområdets detaljplan. I skrivandets stund är det inte spikat exakt när allmänheten kan ta del och tycka till om förslaget.