Två gånger har Nacka, Stockholm, Solna och Järfälla, Region Stockholm enats om hur notan för nya tunnelbanan ska delas upp.

Första gången 2013. Andra gången 2021 när byggkostnaderna hade skenat till 32 miljarder kronor – 9,3 miljarder kronor mer än beräknat. Då stod staten för 4 miljarder kronor, Region Stockholm för 3 miljarder kronor och kommunerna tillsammans för 2,6 miljarder kronor.

Nu när ytterligare 4 miljarder kronor saknas är stämningen frostig.

”Vi ska hantera skyfallslösningar så att det inte blir översvämning i tunnelbanestationen och det får vi stå för själva. På samma sätt behöver regionen ta ansvar för sitt projekt”‚ säger Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M).

”Vi ska hantera skyfallslösningar så att det inte blir översvämning i tunnelbanestationen och det får vi stå för själva. På samma sätt behöver regionen ta ansvar för sitt projekt”‚ säger Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M).

Pekka Pääkkö

”Inte förpliktigade att bidra mer”

Nacka vägrar betala mer. 

– Tunnelbanan är ju Region Stockholms projekt som kommunen bidrar med drygt 1,3 miljarder till. Det är tydligt i det tilläggsavtal som vi tecknade 2021 att vi inte är förpliktade att bidra med ännu mer, har Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) sagt tidigare.

Han betonar att kommunen redan har fått skenande notor för byggen kopplade till tunnelbanan. Exempelvis blir utbyggnaden av Värmdövägen förbi tunnelbanestationen i Sickla blir minst en halv miljard kronor dyrare.

– Där ska vi hantera skyfallslösningar så att det inte blir översvämning i tunnelbanestationen och det får vi stå för själva. På samma sätt behöver regionen ta ansvar för sitt projekt. Jag ser det som väldigt svårt att bidra med ännu mer pengar till tunnelbanan.

”Behöver hitta en väg framåt”

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) tycker att det är orimligt att Region Stockholm ensamt ska skaka fram pengarna som saknas.

– De här riskerna har varit kända sedan 2019 och alla parter, inklusive Nacka, var överens om att de skulle hanteras senare. Dessutom har flera av de risker man då identifierade inte fallit ut. Parterna i Sverigeförhandlingen, alltså staten, regionen och kommunerna behöver hitta en väg framåt. Vi vinner inte på att gå in i den dialogen med låsta positioner. Jag tror alla är måna om att nya tunnelbanan blir färdig.