Jakob Arvidsson kör elbil till och från jobbet. Passande nog finns en parkeringsplats med laddstolpar alldeles intill Örskolan där han jobbar.

Men det är inte alltid uttagen är lediga.

– Här är det huggsexa. Det finns två platser som är publika, säger Jakob.

I dag löste det sig för honom, eftersom han kom tidigt till jobbet.

– På den här typen av parkering skulle det vara bra med fler uttag, säger han.

"Generellt ser jag en ljusare framtid. Det var mörkt ett tag", säger Jakob Arvidsson om möjligheterna att ladda sin bil i Sundbyberg.

"Generellt ser jag en ljusare framtid. Det var mörkt ett tag", säger Jakob Arvidsson om möjligheterna att ladda sin bil i Sundbyberg.

Alexander Kuronen

Fler uttag ja. Det var ett av löftena när S, V, C och MP slog sina påsar ihop efter valet och bildade "Sundbybergsmajoriteten".

Vid det laget fanns noll offentliga laddstolpar på stadens gatuparkeringar.

– Just nu har vi ungefär 40 stycken, säger Martin Solberg (MP), ordförande i stadsmiljö- och trafiknämnden.

Inget nytt bolag

Samtidigt har antalet sålda elbilar stannat av i både Sundbyberg och övriga riket. Utvecklingen brukar kopplas till regeringens slopande av elbilsbonusen.

Det gör det inte mindre relevant att fortsätta satsa på laddstolpar i Sundbyberg eftersom det är ett underskott på dem, menar Martin Solberg.

Martin Solberg (MP), ordförande i stadsmiljö- och trafiknämnden, tror på många fler laddstolpar. Här hänger han vid några nytillkomna på Forskargränd i Ursvik.

Martin Solberg (MP), ordförande i stadsmiljö- och trafiknämnden, tror på många fler laddstolpar. Här hänger han vid några nytillkomna på Forskargränd i Ursvik.

Alexander Kuronen

När det nuvarande styret kom till makten föreslog partierna även bildandet av ett offentligt bolag med ansvar för parkeringsfrågor. Fortfarande en bra idé, tycker Martin Solberg i dag.

Han tvivlar dock på att ett sådant bolag uppstår denna mandatperiod.

– I och med lågkonjunkturen har vi haft en tillväxttakt som kanske inte alltid har mött upp hur vi trodde att staden skulle förändras och växa. Det gör att de stora nyttigheterna i ett bolag nog kan införlivas först om några år.

"Ska finnas överallt"

40 uttag sedan valet. Det är onekligen fler än noll, men också långt från stadens målsättning om 0,1 uttag per fordon.

Med dagens cirka 2 000 elbilar i Sundbyberg motsvarar det 200 uttag.

– Prognosen säger att vi kan nå ungefär 200 laddstolpar under 2026, säger Martin Solberg.

200. Är det realistiskt?

– Absolut.

Ett skäl, menar han, är att staden har kunnat korta tiden det tar att behandla ansökningar från intresserade bolag.

Ursviksvägen 1 fick laddstolpar tidigare i år. När Mitt besökte dem var det fritt fram.

Ursviksvägen 1 fick laddstolpar tidigare i år. När Mitt besökte dem var det fritt fram.

Alexander Kuronen

Och Jakob Arvidsson har noterat hur nya laddstolpar börjar ploppa fram i centrala Sundbyberg.

Bra, tycker han. Men han vill se ännu fler.

– Jag tycker att det ska finnas laddplatser överallt. Man får hjälpa befolkningen åt det håll man vill. Då måste tillgängligheten vara bättre.

Läs mer: Halvtid i politiken – så har det gått med löftena