JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Fler och fler åker gratisvägen över Gamla Skurubron

Trots att Inger Stjernfeldt närmar sig övergångsstället vid Värmdövägen-Sockenvägen i Björknäs svishar bilarna förbi upp mot Gamla Skurubron utan ansats till att stanna.

Trots att Inger Stjernfeldt närmar sig övergångsstället vid Värmdövägen-Sockenvägen i Björknäs svishar bilarna förbi upp mot Gamla Skurubron utan ansats till att stanna.

Johan Kristensen

20240523060153
20240523174931
2024-05-23
06:01
2024-05-23 17:49

Ett år efter att Skurubron invigdes väljer allt fler att köra gratis över den gamla bron. Köerna skapar kaos i Björknäs och Skuru. 

– Katastrof, säger Björknäsbon Jan Löwendahl, 70.

Inger Stjernfeldt, 68, vågar knappt gå över övergångsstället vid Värmdövägen-Sockenvägen. Bilarna svischar förbi i hög fart på väg upp på Skurubron.

– Det är ju en fara för livet att gå över här. Jag kan stå här och visa att jag vill gå över men det är inga bilar som stannar. Det var bättre med rödlysen så klart.

En mamma med barnvagn är på väg till busshållplatsen vid Björknäs centrum. Hon känner sig också otryggare efter att trafiksignalerna togs bort i korsningen. 

– Då stannade ju bilarna – nu kör de bara. Och när du kör bil är det svårt att se över skyddsstaketen när du ska ut i korsningen. 

”Trafikverket har gjort många fel”, säger Björknäsbon Jan Löwendahl om Skurubron.

”Trafikverket har gjort många fel”, säger Björknäsbon Jan Löwendahl om Skurubron.

Johan Kristensen

Jan Löwendahl har bott på Paviljongvägen intill Skurubron i 35 år. Han tycker att trafiksituationen vid bron kombinerat med Preems bensinmack och Keolis bussdepå blir för mycket.

– Det har blivit mycket värre än vad det var. Bussgaraget har väl blivit dubbelt så stort och trafiken fem gånger värre. Halv fem på morgonen börjar bussarna köra. Nacka kommun skriver ju att vi ska ha ett levande Nacka. Här har vi världens trafik, världens mack och bussgarage. De har verkligen tagit död på allt.

Nya bron ger han inte heller mycket för.

– Det är ju jättedålig asfalt, skarvarna hoppar man i och bullerskydden är inte klara. Jag tycker att Trafikverket har gjort många fel. Jag är gammal maskinist och känner folk som har gjort samma jobb tre, fyra gånger. De lägger rör fel, det är fel höjder och slänterna är fel. 

Trafikverkets projektledare Åse Wallin berättar att asfalten både på bron och trafikplatserna ska kontrolleras.

Trafikverkets projektledare Åse Wallin berättar att asfalten både på bron och trafikplatserna ska kontrolleras.

Pekka Pääkkö

Asfalten ska kontrolleras

Trafikverket framhåller att flera mätningar av asfalten både på bron och trafikplatserna ska göras under sommaren.

”Beroende på utfall av dessa mätningar görs åtgärder därefter”, skriver Åse Wallin, projektledare på Trafikverket i ett mejl till Mitt i.

När Inger Stjernfeldt kör bil väljer hon den nya bron.

– Den är ju fin, jag åker på den en eller kanske två gånger i veckan.

Däremot ogillar hon trafiksituationen vid den gamla bron som sedan i oktober är enda möjligheten för bilförare som vill korsa Skurusundet utan att betala broavgift. Köer bildas i rusningstid på morgonen och eftermiddagen.

– Jag har balkong mot bron – det är så mycket avgaser och så skitigt. Det var inte på det här sättet tidigare – alla åker ju här nu. Det är så mycket köer att de snart måste stänga gamla bron, säger hon.

”Köerna har försvunnit, otroligt stor skillnad”, säger Eknäsbon Sandra Edberg om Skurubron som invigdes i juni förra året.

”Köerna har försvunnit, otroligt stor skillnad”, säger Eknäsbon Sandra Edberg om Skurubron som invigdes i juni förra året.

Johan Kristensen

”Otroligt stor skillnad”

Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) kämpade förgäves in i det sista för att få regeringen att skrota avgifterna på nya Skurubron. Men han var glad när den invigdes i juni och är fortsatt positiv. 

– Jag är väldigt glad att den har kommit till. Det kämpade vi länge för. Det är mycket bättre framkomlighet. Sedan återstår gång och cykelbron och en del renovering av den gamla bron. När det är klart blir det nog ännu bättre, säger han.

Han väljer nästan alltid den nya bron.

– Någon gång när jag har åkt till Björknäs har det varit rimligt att åka över den gamla bron. I övrigt åker jag nästan bara nya bron.

Kommunalrådet Mats Gerdau (M) är nöjd över att Skurubron är på plats.

Kommunalrådet Mats Gerdau (M) är nöjd över att Skurubron är på plats.

Johan Kristensen

Eknäsbon Sandra Edberg, 39, tycker att nya Skurubron har förbättrat trafiksituationen.

– Det funkar bra. Köerna har försvunnit, otroligt stor skillnad. Förr var det ju milslånga köer.

Hon åker över någon av broarna varje dag. Oftast den gamla bron för att slippa åka ”åt fel håll”.

– Har jag bråttom hem från stan tar jag nya bron för det går fortare. Men annars åker jag mycket till Ektorp och då väljer jag den gamla bron.

Ulrika Haij, chef för Nacka kommuns trafikenhet, anser att den nya bron har gjort trafiken över Skurusundet flyter bättre.

– Den gamla bron var en flaskhals. Vi såg tydliga förtätningar i trafiken på morgonen och eftermiddagen det har vi inte alls i dag så framkomligheten har blivit mycket bättre, säger Ulrika Haij.

”Det dröjer nog till nästa höst innan vi kan säga wow”, säger Ulrika Haij, chef på Nacka kommuns trafikenhet.

”Det dröjer nog till nästa höst innan vi kan säga wow”, säger Ulrika Haij, chef på Nacka kommuns trafikenhet.

Nacka kommun

”Stort arbetsområde”

Men hon medger att det fortfarande finns problem att rätta till. Att återställa trafikplatserna i Björknäs och Skuru med bland annat trafiksignaler är ett. Vid trafikplatserna ska dessutom bullerskydd monteras, Gamla Skurubron och broarna över Sockenvägen och Bastusjön ska renoveras.

Sedan broavgifterna infördes på Skurubron i oktober väljer allt fler Gamla Skurubron. I mars nästan var fjärde bil.

Sedan broavgifterna infördes på Skurubron i oktober väljer allt fler Gamla Skurubron. I mars nästan var fjärde bil.

Johan Kristensen

– Skurubron invigdes i juni och man införde broavgifterna i oktober men än i dag känns det som att man kör genom ett stort arbetsområde. Det är chikaner och mycket orangea skyltar kvar. ”Är den öppen? Är den inte öppen?” Det är lite synd att man efter ett år fortfarande har den känslan. Det är tudelat. Men trafikmässigt rullar flödena på fint.

Trafikplats Björknäs beräknas vara klar i höst, trafikplats Skuru i sommar och Gamla Skurubron 2026.

– Det dröjer nog till nästa höst innan vi kan säga wow, säger Ulrika Haij.

Var fjärde bil tar Gamla Skurubron

Hösten 2023 före broavgiften: Skurubron: 64 600 bilar. Gamla Skurubron: 4923 (7 procent)

Totalt: 69523

Hösten 2023 efter broavgiften: Skurubron: 53 900. Gamla Skurubron: 11 218 fordon (17 procent)

Totalt: 65118

Mars 2024: Skurubron: 44 012. Gamla Skurubron: 12 238. (22 procent)

Totalt: 56250

Källa: Nacka kommun och Trafikverket

JohanKristensen
08-550 551 17

Senaste nyheterna

Allt sämre resultat på nationella prov i svenska i årskurs 3 i Sollentuna.

Allt sämre resultat på nationella prov i svenska i årskurs 3 i Sollentuna.

Mostphotos

Treornas kunskaper i svenska blir stadigt sämre

Nyheter

Allt mindre andel i Sollentuna klarar de nationella proven ✔ Liberalerna vill att en rapport om åtgärder tas fram redan i vår

Sigtuna stadsängar.

Sigtuna stadsängar.

Tintin Bokesten

Tuffare för ensamstående att köpa lägenhet

Nyheter

Svårt att sälja ettor och tvåor ✔ Blir dyrare ✔ Mäklare: "Svårt för ensamhushåll att få lån"

I snitt har 83 bilar stulits i Järfälla per år under de senaste fem åren. Genrebild.

I snitt har 83 bilar stulits i Järfälla per år under de senaste fem åren. Genrebild.

Most Photos

Bilstölderna minskar kraftigt i Järfälla

Nyheter

Svårare att tjuvkoppla nya bilar

Strulig skolskjuts sliter på Väsbyfamiljen

”Skolskjutsen måste bara funka, annars drabbar det hela familjen”, säger Henrik Piehl. Mamma Pia Christensson och sonen Alexander håller med.

”Skolskjutsen måste bara funka, annars drabbar det hela familjen”, säger Henrik Piehl. Mamma Pia Christensson och sonen Alexander håller med.

Mikael Andersson

20250316061556
20250314141011
2025-03-16
06:15

Skolskjutsen kommer sent, f­örarna hittar inte – eller lämnar barn på fel plats. Alexander, 10, är en av flera hundra barn i Väsby som använder skolskjuts. Och ­avvikelserna är många – över 1 600 på ett år.

– Det ger ju ett enormt stress­påslag, säger pappa Henrik Piehl.

På landet en bit utanför centrala Väsby bor Pia Christensson och Henrik Piehl med sina två barn. Familjens hundar Jack och Molly springer nyfiket ut och undrar vilka ”inkräktarna” är.

– Så ja, Molly, lugn, säger Alexander.

Hundarna Jack och Molly är ivriga att springa ut när Alexander och pappa Henrik öppnar dörren.

Hundarna Jack och Molly är ivriga att springa ut när Alexander och pappa Henrik öppnar dörren.

Mikael Andersson

Han är 10 år och behöver skolskjuts för att ta sig till resursskolan Magneten
i Odens­lunda. Och då är ­rutinerna och tryggheten viktig eftersom Alexander har autism.

– På morgonen möter jag upp taxin som tar honom till skolan och när han kommer hem likaså. Chaufförerna ska lämna ”hand i hand”, alltså till någon på skolan, och till oss föräldrar när de kör hem från skolan, säger pappa Henrik Piehl.

Pappa Henrik och sonen Alexander.

Pappa Henrik och sonen Alexander.

Mikael Andersson

Men ibland är taxibilarna försenade utan att föräldrarna får någon avisering om det, ibland kommer de inte alls. Och ibland kör de till fel ställe. Mamma Pia tar ett skräckexempel.

– Chauffören ringde och sa att ”vi är framme och lämnar nu”. Då hör jag Alexander vara ledsen och skrika i bakgrunden: ”Jag bor inte här, bor inte här”. Då är de alltså på fel plats.

Hon berättar att föraren anger i en app när barnet är lämnat och hämtat.

– Några gånger har det stått i appen att Alexander är lämnad, men när jag tittar ut och ska möta honom är han inte där. Tänk dig paniken, man blir orolig och rädd – var är mitt barn? Då visar det sig att föraren har tryckt in i förväg att han är lämnad.

Struligt med vikarier

Problemen uppstår flera gånger i veckan och det är oftast när vikarier tas in som det blir struligt.

– Jag vet att kommunen ställer hårda krav på leverantören, men vikarierna kanske inte har förståelse för de här barnens problematik. Det har till och med varit så att en vikarie har ringt till oss och ifrågasatt om det verkligen behövs lämning hand
i hand, säger Henrik.

Han säger att familjen har övervägt att själva skjutsa in Alexander till skolan, men att de kortare skoldagarna och avsaknaden av fritids ställer till det.

Det ger ju ett enormt stresspåslag hos alla oss i familjen när det inte funkar.

– Alexanders skoldagar skulle bli alldeles för långa för vad han klarar av.

Om vårdnadshavare till elever som har skolskjuts upplever att något inte fungerar kan de rapportera in det som en avvikelse via en app.

Tusen avtalsvidriga brister

Förra året rapporterades 1 628 avvikelser, enligt Monika Jädersten, chef på elevhälsan som beviljar skolskjutsar i kommunen. Runt 60 procent, alltså nära
tusen, bedöms strida mot kommunens avtal med leverantören. De vanligaste typerna inkluderar förseningar över 15 minuter, uteblivna resor, samt att ­förare inte lämnat elever ­enligt ”hand i hand”-principen.

– Inga avvikelser är acceptabla och vi jobbar kontinuerligt med leverantören för att förbättra tjänsten. Det sker genom omedelbar uppföljning av avvikelser och månadsavstämningar mellan företaget och utbildningskontoret.

”Skolskjutsen måste bara funka, annars drabbar det hela familjen”, säger Henrik Piehl. Mamma Pia Christensson och sonen Alexander håller med.

”Skolskjutsen måste bara funka, annars drabbar det hela familjen”, säger Henrik Piehl. Mamma Pia Christensson och sonen Alexander håller med.

Mikael Andersson

”Förbättringsområden”

Christer Holmlund, avtalsansvarig på leverantören ­Cabonline, upplever att leveransen generellt fungerar väl. Under februari gjordes 11 470 resor i Upplands Väsby, varav 112 resulterade i avvikelser.

”Vi tar varje avvikelse på stort allvar och arbetar kontinuerligt för att säkerställa högsta möjliga kvalitet. Samtidigt finns alltid förbättringsområden, och vi samarbetar med kommunen för att identifiera och åtgärda eventuella utmaningar”, skriver han i ett mejlsvar.

Hur säkerställer ni leveranssäkerheten med vikarier?

”Vi arbetar aktivt med planering och schemaläggning för att säkerställa rätt kompetens på rätt plats, även vid kortsiktiga förändringar.”

Samtidigt sliter oron och osäkerheten inför varje veckas skolskjutsar på Alexander och hans familj.

– Det ger ju ett enormt stresspåslag hos alla oss i familjen när det inte funkar. Och vi som npf-föräldrar är ju redan rätt tröttkörda av de utmaningar som följer med att ha ett barn med särskilda behov. Och funkar det inte så mår även Alexander dåligt, säger Henrik Piehl.

Skolskjutsar

Som elev i förskoleklass till årskurs 9 i grundskola och anpassad grundskola samt anpassad gymnasieskola kan du få rätt till skolskjuts om du har lång färdväg, farlig skolväg eller om du har någon funktionsnedsättning.

I Upplands Väsby har 277 elever med funktionsnedsättning skolskjuts fördelat på:

Anpassad grundskola: 69

Anpassad gymnasieskola: 26

Resursskolor: 145

Inrapporterade avvikelser 2024: 1 628

Inrapporterade avvikelser 2025: (1 januari–20 februari) 215

Antalet avvikelser är svåra att jämföra bakåt i tiden eftersom inrapporteringssystemet ändrats. Dessutom byttes leverantören ut för drygt ett år sedan. Kommunen bedömer att det handlar om ungefär lika många avvikelser med gamla och nya leverantören.

Källa: Upplands Väsby kommun

De vanligaste avvikelserna

De vanligaste avvikelserna som strider mot avtalet:

Chaufförer som inte lämnar enligt hand i hand-principen.

Uteblivna resor som inte har rapporterats i förväg.

Förseningar på över 15 minuter där kommunikation med vårdnadshavare saknas.

Säkerhetsbrister såsom att förare inte hjälper till med säkerhetsbälten.

De vanligaste avvikelserna som inte strider mot ­avtalet, men påverkar resans ­kvalitet:

Brister vid hämtning och lämning, som att taxin kommer tidigare eller senare än förväntat.

Kortare förseningar under 15 minuter som kan bero på trafikförhållanden.

Kommunikationsproblem mellan förare och resenärer/vårdnadshavare.

Källa: Upplands Väsby kommun

CharlotteArwedsson
08-550 550 58