Avgiftsfria bussresor för den med barnvagn eller rollator försvinner i de blå bussarna eftersom det går att blippa i bakdörrarna.
Enligt SL:s hemsida gäller redan reglerna, men SL:s presstjänst meddelade förra veckan att förändringen inte är implementerad då ingen större informationskampanj har genomförts.
Åthutade föräldrar
Flera läsare har hört av sig till Mitt i och berättat att de ändå har blivit tillsagda av kontrollanter att betala för en biljett, och att de efter att ha kontaktat SL:s kundtjänst blivit informerade om att de nya reglerna har införts.
– Jag och flera i vår föräldragrupp har fått otrevliga varningar för att vi inte haft biljett och blivit tillsagda att köpa en, säger Anna Hermansson som bor på Lilla Essingen.
Efter att kontrollanter på ettans buss sagt åt henne att hon måste ha biljett köpte hon ett månadskort, trots att hon inte åker kollektivt så ofta.
– Jag begär inte pengarna tillbaka för månadskortet och alla vill nog göra rätt för sig. Men det är svårt när det är så otydligt vad som gäller.
Böter för plankning
Enligt Elin Lindström vid SL:s presstjänst har både biljettkontrollanterna och SL:s kundtjänst fått information om att regelförändringen inte är implementerad.
Jag förstår att det inte är glasklart vad som gäller.
– Det är självklart inte bra att man som resenär blir tillsagd på ett otrevligt sätt.
Det är dock fortfarande oklart vad som faktiskt gäller.
För enligt SL innebär det faktum att förändringen inte är implementerad främst att kontrollanterna inte ska dela ut böter till dem med barnvagn eller rollator som saknar biljett.
Kan påminna
Men SL meddelar också dessa passagerare att de formellt redan nu ska betala sin biljett, även om de går på i mitten eller bak på buss 1–4.
Kontrollanter kan därför påminna om betalning på bussen, men alltså inte bötfälla någon innan informationskampanjen ägt rum.
– Jag förstår att det inte är kristallklart vad som gäller. Vi har därför absolut anledning att vara självkritiska kring att vår kommunikation om att regeländringen har dröjt. Samtidigt tycker vi att det absolut viktigaste är att man som resenär inte ska drabbas av en tilläggsavgift när vi inte ännu har börjat kommunicera förändringen, säger Elin Lindström.