JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Forskaren: Därför måste vi ställa om kosten

20230805051219
20230620161651
2023-08-05
05:12

Det finns massor av projekt i länet som satsar på att ta fram mer hållbar mat.

Men varför måste vi ställa om kosten egentligen? Mitt i ställde frågan till forskaren Elin Röös.

Det är bråttom nu. Det menar Elin Röös, som är forskare inom hållbara livsmedelssystem på Sveriges lantbruksuniversitet. Enligt henne måste vi ställa om kosten för att stoppa utsläppen.

– Om man tittar på konsumtionsbaserade utsläpp, som kommer från oss individers konsumtion, så är det ungefär en fjärdedel som kommer från maten, säger Elin Röös.

Produktionen är boven

Det är under själva produktionen av maten som den största delen av utsläppen sker.

– Det tillkommer naturligtvis också utsläpp från förädling, transporter och förpackandet, men i mindre utsräckning. De stora utsläppen är i själva primärproduktionen, inom djurbruket.

Även FN:s globala mål för att uppnå en hållbar utveckling kräver att vi ändrar vårt sätt att producera och konsumera. Vi ska utrota hungern, halvera vårt matsvinn och uppnå ett effektivt nyttjande av våra naturresurser – senast år 2030.

I denna del av världen äter vi alldeles för mycket kött.

Samtidigt larmar Jordbruksverket om att vi är långt ifrån att nå Agenda 2030.

Men vad är det som vi konsumerar som inte är hållbart? Elin Röös menar att det framför allt handlar om kött och animaliska produkter.

– Det vi i Västvärlden behöver göra framför allt är att minska konsumtionen av kött och animaliska produkter. I denna del av världen äter vi alldeles för mycket kött för att det ska vara en hållbar konsumtion, säger Elin Röös, som inom sin forskning även undersöker hur vi i framtiden kan mätta en växande befolkning.

Mat från växtriket

Enligt Elin Röös är det svårt att säga vad som kommer vara vår framtids mat, mer än att det handlar om mer käk från växtriket. Och tiden är alltså knapp.

– Det är otroligt bråttom när vi ser på hur utsläppen fortsätter. Vi ser redan nu konsekvenserna av våra utsläpp.

MiraHedberg
08-550 550 63

Senaste nyheterna

Jeff Roman, projektleder festivalen, som till stor del äger rum på Mega.

Jeff Roman, projektleder festivalen, som till stor del äger rum på Mega.

Louise Kristoffersson

Ny ungdomsfestival på lördag

Nyheter

✔ Alla får chansen att dansa, sjunga och skapa bilder ✔ 30-tal epatraktorer i jätteutställning

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stefan Källstigen

Nya siffror: Därför ställs pendeltågen in

Nyheter

Vanligaste felen ✔ Regeringen kritiseras: "Struntar i järnvägsunderhållet" ✔ Så gick det med de 156 rälssprickorna

Coop Tyresö centrum drivs numera i egen regi av konsumentföreningen Coop Östra.

Coop Tyresö centrum drivs numera i egen regi av konsumentföreningen Coop Östra.

Sandra Samppala

Handlare i konkurs – ny ägare tar över Coop

Nyheter

Anställda på butiken i Tyresö centrum får vara kvar: "Behöver rekrytera fler"

Nya siffror: Därför ställs pendeltågen in

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stefan Källstigen

20250402191024
20250402144841
2025-04-02
19:10

Fel på växlar, räls och signalsystem ligger bakom varannat inställt pendeltåg i Stockholm. Regionens politiker kritiserar regeringen för att inte satsa tillräckligt på det eftersatta spårunderhållet.

Det senaste halvåret har sammanlagt 5 060 pendeltågsavgångar ställts in eller körts med kortare tåg än planerat.

I drygt hälften av fallen var orsaken spår- och signalfel, fel på växlar, nedfallna elledningar och liknande – faktorer som ligger utanför SL:s och SJ Stockholmstågs kontroll.

Ett exempel var i vintras när Trafikverket upptäckte 156 sprickor i rälsen söder om Stockholm. Det ledde till att tågen fick köras med sänkt hastighet i ett antal veckor.

I februari var alla sprickorna lagade, meddelar Elin Lindström, på SL:s pressavdelning.

– Vår bild är att Trafikverket verkligen mobiliserade sina resurser för att det skulle prioriteras. Dessutom var vädret gynnsamt. Det går inte att svetsa i minusgrader, så det var tur att vi hade en mild vinter i år, säger hon.

Prioriterar vägunderhåll

Bristande resurser till järnvägsunderhåll är annars ett vanligt tema när regionens politiker ska förklara problemen i pendeltågstrafiken.

När regeringen nyligen presenterade sin infrastrukturbudget inför kommande år och bara ökade anslagen till spårunderhåll med fem procent – samtidigt som vägunderhållet höjdes med 48 procent – protesterade regionstyret ilsket.

– Att regeringen struntar i järnvägens underhållsskuld drabbar Stockholm hårt. Goda förbindelser inom regionen, och mellan Stockholm och övriga landet, är av brett nationellt intresse, säger infrastrukturregionråd Michaela Haga (C).

Anton Fendert (MP), trafikregionråd, är lika kritisk.

"Drabbar pendeltågsresenärerna"

– De här fem procenten räcker inte på långa vägar för att komma i kapp med det eftersatta spårunderhållet. Det kommer att drabba pendeltågsrenenärerna varje dag under lång tid framöver, säger han.

Företrädare för regeringspartierna har förklarat att det inte går att få ut mer järnvägsunderhåll från Trafikverket, även om budgeten skulle höjas mer.

– Det duger inte som förklaring. Iståfall måste Trafikverkets kapacitet höjas. Det handlar om hur man prioriterar, säger Anton Fendert (MP).

Väder och spårspring

Den näst vanligaste orsaken till inställda pendeltåg är det som SL kallar "yttre omständigheter" – exempelvis olyckor, spårspring och väderrelaterade problem – som förklarar 29 procent av pendeltågsstrulet.

På tredje plats kom vagnbrist, som låg bakom 12 procent av problemen.

Orsaker till inställda pendeltåg

Trafikverket (räls, växlar, signalsystem m m): 51 procent

Yttre omständigheter (olyckor, spårspring, väder): 29 procent

Vagnbrist: 12 procent

Personalbrist: 7 procent

SL: 1 procent

Siffrorna gäller perioden september 2024 - februari 2025.

Källa: Trafikförvaltningen/SL

PetterBeckman
08-550 550 77