Det var i maj i år som natur- och trafiknämnden tog fram förslaget. Där beskrivs det hur Nacka med parkeringsavgifter ska styra så att det både blir lättare att hitta en ledig p-plats där man bor och när man behöver parkera en kortare tid för ett ärende.
Det innebär två nya typer av taxor i områden som sträcker sig över hela kommunen, där det tidigare varit avgiftsfritt.
– Boende ska kunna köra till sin bostadsrättsparkering utan att möta bilar i drivor. Syftet är att ordna trafiken i områden där det finns problematik i dag, säger Peter Zethraeus (M) kommunalråd och ordförande i natur- och trafiknämnden.
Peter Zethraeus (M) Kommunalråd och ordförande i natur- och trafiknämnden.
Liza Simonsson
Högst avgift i Sickla
I dag är Sickla den enda stadsdelen i Nacka som har parkeringsplatser som regleras med avgifter. Det är också det område där nämnden föreslår högst taxa.
Avgiften för besöksparkering höjs med 5 kronor till 15 kronor i timmen och boendeparkeringen med 100 kronor till 600 kronor i månaden.
När Mitt i beger sig ut för att fråga vad Sicklabor tycker om förslaget råder det delade meningar.
– Det tycker vi såklart inte är bra, säger Anette Sagnell.
Trots att dyrare priser inte lockar ser hon en poäng med fler lediga platser för dem med bostadsparkering.
– Det har hänt att vi behövt lämna bilen i Finntorp för att hitta parkeringsplats. Det är inte så himla kul på kvällarna i kylan.
Anette Sagnell, 56.
Rebecca Folkesson
Jakob Rudberg är försiktigt positiv till förslaget.
– Å ena sidan är det väl bra om det kostar att ha bil ur ett miljöperspektiv. Å andra sidan klarar sig många inte utan bil och då känns det ju i plånboken.
Han tror att högre avgifter skulle kunna göra det lättare för bilägare vid Sickla Strand.
– Det är många som tar bilen ner till oss för att bada på sommaren. Då blir det kaos. Ur den aspekten är det bra om det kostar mer och folk parkerar på annat håll, säger Jakob Rudberg.
Jakob Rudberg, 34.
Rebecca Folkesson
Paret Håkansson har gett upp i parkeringsplats-jakten och betalar i dag för en ruta i ett parkeringshus i närheten.
– Vi är faktiskt på väg dit nu, det är rätt långt. Men på gatan vet man aldrig om man får en plats, säger Annika Håkansson.
Tror ni att höjda avgifter kommer leda till att det blir fler lediga platser?
– Nej. Alltså 5 kronor mer, det är ju ingen jättehöjning direkt i dagens ekonomi, säger Mats Håkansson.
Mats Håkansson, 70 och Annika Håkansson, 64.
Rebecca Folkesson
MP: vill ha högre avgifter
Likt Sicklaborna är inte alla politiker eniga. När taxorna presenterades av Natur & Trafiknämnden var avgifterna från början tänkta att vara ännu högre. Samtliga partier yrkade på en sänkning - alla förutom Miljöpartiet.
"Vi kan bara beklaga att M, KD, L, och C inte gick på tjänstemännens förslag på höjda avgifter utan istället yrkade på en begränsad höjning, som riskerar att förslaget inte når önskad effekt. En ändring som vi i Miljöpartiet yrkade avslag på", antecknade Joel Lallerstedt (MP) i nämndens sammanträdesprotokoll.
Förslag till framtiden
Men i dag är de nya avgifterna fortfarande bara förslag. Och Peter Zethraeus betonar att det inte står klart att de kommer införas på alla platser som förelås. Åtminstone inte samtidigt.
– Nu har vi det här i verktygslådan och kan använda det där det finns problem att få parkeringsplatserna att räcka till. Men var och när det blir, kommer vi att fatta beslut för steg för steg.
Varför valde ni att sänka avgifterna från det ursprungliga förslaget?
– Min vision är att ett rätt pris på parkeringsplatsen är när det är så billigt som möjligt, men att det alltid finns ledig ruta, säger Peter Zethraeus.
Högst avgift föreslås vid Kvarnholmen och i Sickla. Område B och C har det inte funnits någon avgift vid tidigare.
Nacka kommun, Natur- och trafiknämnden