Korsningen Hallundavägen-Tomtbergavägen, utanför Hallunda centrums garage, är en olycksdrabbad korsning.

2009 avled en kvinna efter en trafikolycka i korsningen och så sent som förra sommaren voltade en bil och landade på taket.

För att öka säkerheten där föreslår nu oppositionspartiet Socialdemokraterna att kommunen ska bygga en rondell i korsningen.

– Hallundavägen har tyvärr varit en dödskorsning och så sent som förra veckan hade vi trafikolyckor här och då känner jag att det är något som inte stämmer. Vi måste titta på om en rondell kan funka här ur en trafiksäkerhetsmässig aspekt, säger Gabriel Melki (S).

"Välkomnande"

Problemet som Gabriel Melki upplever med de andra två korsningarna, Hågelbyleden-Åvägen och K P Arnoldssons väg-Grödingevägen, är att det kan vara svårt att ta sig ut ur korsningen. I synnerhet vid vänstersväng, särskilt under rusningstid.

– Framför allt är det infartsparkeringarna som gjort att det har blivit fler bilar och då behöver vi utreda om en cirkulationsplats kan underlätta för att ta sig fram, säger han och fortsätter:

– En sak som jag inte tänkte på när jag la förslaget är att en rondell också kan vara välkomnande: en välkommen till Botkyrka i blomsterprakt, om man vill. Lite som när man åker till andra kommuner.

Var tidigare själv ansvarig

Gabriel Melki satt under flera år som ordförande i den politiska nämnd som ansvarar för trafikfrågor i Botkyrka. Men i samband med maktskiftet i kommunen fick han ta ett kliv tillbaka.

Varför gjorde man inte de här lösningarna under din tid som högsta samhällsbyggnadspolitiker i kommunen?

Framför allt är det infartsparkeringarna som gjort att det blivit fler bilar

– I Hallunda ville vi avvakta tills planprogrammet för Hallundavägen var klar och på så vis ta ett helhetsgrepp kring det. Problemet med Hågelbyleden är främst infartsparkeringen som tillkom i höstas. Vad gäller K P var min uppfattning att det skulle ingå i planerna kring Tumba centrum och bussterminalen och det var synd att det inte blev så.

Gabriel Melki har inga kostnadsbelägg, men utifrån erfarenhet uppskattar han att det skulle kunna kosta 14–18 miljoner för samtliga tre rondellerna.

– Om det är infrastruktur som skulle underlätta vardagen för en stor del av Botkyrkaborna så tycker jag det är rättfärdigat att lägga kommunala skattemedel på det här.

Ett ja, ett nej och ett kanske

Yusuf Aydin (KD), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, säger att det redan finns planer på att anlägga en trafiklösning i Hallunda redan i år. Han själv hoppas på rondell.

– Vi tittar på om rondell är möjligt, med tanke på att det är berg på ena sidan. Men det kommer bli av i år, med största sannolikhet, säger han.

Däremot är det inte lika självklart för de andra två vägarna.

Yusuf Aydin menar att spåret ställer till det för en rondell i Tumba, men att det blir någon form av trafiklösning för att underlätta flödet blir det i samband med att de också bygger om bussterminalen.

Längs med Hågelbyleden blir det troligtvis ingenting.

– Dels är det en statlig väg och det begränsar vad vi kan göra. Dels flyttar Alfa Laval från området i sommar och det kommer nog ändra förutsättningarna, säger Yusuf Aydin.

Löftet: Bussterminalen i Tumba rustas upp från grunden

Fram till 2027 ska centrala Tumba överösas med trafikförbättringar, och startskottet blir en helt ny bussterminal. På sikt kan Botkyrkas hjärta också få en ny siluett – med ett kluster av höghus.

Tumba

Nedgånget, otryggt och ofräscha rabatter. Kritiken mot bussterminalen i Tumba har sett olika ut under åren. Svaren från Botkyrka kommun har alltid varit duckande – till nu när samhällsbyggnadsnämndens ordförande, Gabriel Melki (S), lovar att det ska hända saker i centrala Tumba.

– Vi ska öppna upp så att det känns tryggare och bättre belysning när vi förnyar bussterminalen från grunden, säger han.

Centrumbyggnaden skulle bli dubbelt så stor med nya torg och tiovåningshus ovanpå ett överdäckat busstorg. Det menade dåvarande centrumägaren Citycon när de först presenterade planerna för snart tio år sedan.

Diskussionerna strandade och Citycon sålde Tumba centrum till fastighetsbolaget Niam. De är desto mer positiva till fler bostäder i centrum.

"I dag har vi inget mer att berätta än att vi tittar på möjligheterna och har en dialog med kommunen", skriver Hans Lisserkers, utvecklingschef på Niam till Mitt i.

Tumba – nya Manhattan

Det är inte bara bussterminalen som ska få sig ett ansiktslyft. Flera trafiklösningar i centrala Tumba ses också över för att skapa ett bättre flöde för både bilister, cyklister och gångtrafikanter. Exempelvis tittar kommunen på att anlägga en cirkulationsplats vid korsningen Grödingevägen/Gröndalsvägen och ett trafikljus vid korsningen K P Arnoldssons väg/Gröndalsvägen.

Om planerna mellan kommunen och centrumägaren går i lås kan också flerbostadshus bli verklighet strax söder om bussterminalen. En förutsättning är att vara överens, då kommunen äger en tredjedel av marken medan centrumägaren äger resten. Kommunen har redan tagit fram visionsbilder för husen.

– Där tänker vi tre höghus som är sammankopplade i botten genom verksamhetslokaler. Med tydliga kopplingar till centrum och busstorget, säger Gabriel Melki.

Gabriel Melki (S), samhällsbyggnadsnämndens ordförande i Botkyrka, lovar att bussterminalen i Tumba ska göras om "inom ett par år".

Gabriel Melki (S), samhällsbyggnadsnämndens ordförande i Botkyrka, lovar att bussterminalen i Tumba ska göras om "inom ett par år".

Albin Tingstedt

Som ett mindre Manhattan?

– Lite så. Det handlar ju ytterst om att öppna upp platsen och göra den mer inbjudande än vad den är i dag.

Ett löfte

Oavsett om husen vid centrum blir av eller inte är Gabriel Melki av den bestämda uppfattningen att busstorget ska bli av – och att det blir startskottet på ett nytt Tumba centrum.

– Jag är övertygad att vi kommer att genomföra busstorget och trafikförändringarna tillsammans med SL och Trafikverket, säger han.

Är det ett löfte?

– Ja, det skulle jag vilja säga.

Men att stänga av busstrafiken till centrala Tumba utan någon alternativ bussterminal är inte optimalt. Lösningen som just nu tilltalar kommunen allra mest är att anlägga en tillfällig bussterminal norr om tågspåren på samma plats där det i dag är pendelparkeringar, eller kring det nuvarande kommunhuset.

– Vi ska flytta från kommunhuset, troligtvis vid årsskiftet. Det öppnar upp för helt andra möjligheter att få ihop en lösning med busstrafik på den sidan. För det ska pågå några år, säger Gabriel Melki.

Senast år 2027 har kommunen och SL åtagit sig att färdigställa bussterminalen och trafikförändringarna, enligt ansökan till Trafikverket. Enligt kommunens beräkningar lär alla trafikförändringar och en ny bussterminal kosta 132 miljoner kronor varav 66 miljoner står Trafikverket för.

I korsningen Gröndalsvägen/Grödingevägen planerar kommunen bygga en cirkulationsplats.

I korsningen Gröndalsvägen/Grödingevägen planerar kommunen bygga en cirkulationsplats.

Albin Tingstedt

Gång- och cykelbanan längs K P Arnoldssons väg planeras att fräschas upp samtidigt som bilvägen smalnas av.

Gång- och cykelbanan längs K P Arnoldssons väg planeras att fräschas upp samtidigt som bilvägen smalnas av.

Albin Tingstedt

I korsningen Gröndalsvägen/K P Arnoldssons väg vill kommunen anlägga trafikljus.

I korsningen Gröndalsvägen/K P Arnoldssons väg vill kommunen anlägga trafikljus.

Albin Tingstedt

Jag är övertygad att vi kommer att genomföra busstorget

Så kan Tumba centrum förvandlas

Bussterminalen som ska få sig ett ansiktslyft

Kommunen tittar också på att anlägga en cirkulationsplats vid korsningen Grödingevägen/Gröndalsvägen och ett trafikljus vid korsningen K P Arnoldssons väg/Gröndalsvägen.

Om planerna mellan kommunen och centrumägaren går i lås kan också tre höghus, som är sammankopplade i botten genom verksamhetslokaler, bli verklighet strax söder om bussterminalen.

Källa: Botkyrka kommuh

En totalrenovering av bussterminalen i Tumba blir startskottet på en större förvandling av Tumba, menar kommunalrådet Gabriel Melki (S).

En totalrenovering av bussterminalen i Tumba blir startskottet på en större förvandling av Tumba, menar kommunalrådet Gabriel Melki (S).

Albin Tingstedt

Löftet: Bussterminalen i Tumba rustas upp från grunden

Blir startskottet på en större förvandling i Tumba centrum