3 051 namnunderskrifter lämnades in till regionens politiker och tjänstemän i protest mot trafikförändringarna som gjordes i Botkyrka och Salem i december i fjol. Då drogs busslinjerna 151, 722, 743 och 745 in och flera tusen personer fick lägga om sina livspussel. En del så mycket som flera restimmar extra om dagen.
En av dem var Ulrika Nordling från Salem. Det var hon som startade namninsamlingen.
– Jag hade förhoppningen att det skulle tas med i nästa budgetunderlag. För nu är de bussar som är kvar sardinfulla och ibland kommer folk inte med, säger hon.
I samband med att namninsamlingen lämnades in fick Ulrika Nordling ett svar från SL:
"De ansvariga kommer se över det som namninsamlingen berör och se över möjligheten till förändringen." Förändring skedde i stället på annat håll.
Innerstadsbussar räddades kvar
Nyligen beslutade politikerna i regionen att behålla flera bussar i innerstan och Solna efter att 2 000 personer protesterat genom en namninsamling.
Det faktum att Ulrika Nordlings namninsamling hade fler röster och ändå inte gav effekt gör henne frustrerad.
– Det visar väl på att man inte bryr sig om oss som bor i ytterstan, och särskilt bortglömda är vi på södra sidan. Men det är väl inga politiker som bor här, så då gör man inget åt det, säger hon.
Busslinjen över vattnet får hållplatser
Den bussförändring som föreslås i Botkyrka är linje 350 mellan Ekerö och Fittja. Linjen föreslås trafikera två nya hållplatser vid Slagsta: en vid färjeläget för påstigning för resenärer som åker mot Ekerö och en vid Telebruksvägen för avstigning för resenärer från Ekerö.
Slutsparat i SL: Här blir det tätare busstrafik nästa år
Inga fler ekonomiskt motiverade neddragningar i SL-trafiken. Det är budskapet i det förslag till förändringar inför 2025 som nu skickas ut på remiss till länets kommuner. På flera busslinjer fördubblas turtätheten.
Efter det senaste årets tuffa sparpaket med nedlagda busslinjer och minskad turtäthet signalerar nu regionledningen att de värsta SL-nedskärningarna är över.
– Jag och mittenkoalitionen har varit tydliga med att inga trafikförändringar ska göras för att spara pengar. Förändringar ska enbart göras för att kollektivtrafiken ska bli smidigare att resa med som helhet, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.
I det förslag till trafikändringar inför 2025 som nu ska upp i trafiknämnden finns det fortfarande några busslinjer som dras in, kortas av eller får glesare turer på grund av lågt resande.
Bättre i Åkersberga och Järfälla
Det gäller bland annat linje 712 i Huddinge, som läggs ner, linje 564 i Järfälla som får halverad turtäthet i högtrafik och linje 311 på Ekerö som får färre turer under morgon och eftermiddag.
Men samtidigt ökas turtätheten på ett antal linjer, bland annat på stombussarna 176 och 177 mellan Ekerö och Mörby station. Linje 740 mellan Huddinge och Skärholmen/Kungens kurva går upp från halvtimmes- till 15-minuterstrafik under högtrafik.
Också på flera ställen i Täby, Åkersberga, Kungsängen och Järfälla ökar trafikutbudet, bland annat för att skapa bättre anslutningar till pendeltåg eller Roslagsbanan.
Förändringarna ska träda i kraft till vintertidtabellen i december 2024, men först ska förslagen ut på remiss till berörda kommuner.
Hoppas få in synpunkter
– Nu hoppas vi få in synpunkter från kommuner och funktionsrättsorganisationer. De har viktiga perspektiv som kompletterar trafikplanerarnas underlag, säger Anton Fendert.
När det gäller tunnelbanan föreslås inga förändringar. För pendeltågen, som plågats av stora störningar på grund av lokförarbrist och trasiga tåg, saknas konkreta löften om förbättringar. Ambitionen, enligt beslutsunderlaget, är att resenärerna ska återfå förtroendet för verksamheten.
"I detta arbete ingår att planera trafiken på en nivå, som kan levereras över tid och utan omfattande störningar/justeringar samt omsorgsfullt öka trafiken, när resurserna så medger", skriver SL.
Båt till fler bryggor
I sjötrafiken finns däremot flera förslag till förbättringar. Linje 83 föreslås exempelvis utökas till att även angöra Kastellet i Vaxholm och att även angöra Vegabryggan på Rindö.
Linje 11, Stockholm-Grinda, föreslås utökas med en extra förmiddagsavgång under höstens första veckor "för att förbättra möjligheten till dagsutflykt i skärgården."
LÄS HELA SL-förslaget här.
Förändringar ska enbart göras för att kollektivtrafiken ska bli smidigare
Några exempel på utökad busstrafik
Linje 740 får ny sträckning, Björnkulla-Huddinge Sjukhus-Skärholmen-Kungens kurva och får utökad turtäthet under högtrafik, till 15-minuterstrafik från 30-minuterstrafik.
Stombusslinjerna 176 och 177 mellan Ekerö och Mörby station via Brommaplan och Solna centrum får ökad turtäthet. Samtidigt dras trafiken ner på flera av de mindre busslinjerna på Ekerö.
Det lokala bussnätet i Åkersberga utökas och förbättras. Linje 623 H/V föreslås få åtta nya avgångar dagtid, vilket ger fler passningar med Roslagsbanan och 30-minuterstrafik istället för 60-minuterstrafik.
Linje 684 Täby centrum-Upplands Väsby station föreslås under morgon och eftermiddag på skoldagar få 15-minuterstrafik istället för 30-minuterstrafik.
Linjhe 695 Danderyds sjukhus-Löttingelund, förlängs till Arninge station via Ullna strand, för att förbättra i områden som idag saknar nattrafik.
Källa: Trafikförvaltningen Region Stockholm