Det stora parkeringsgaraget som ska byggas i Hjorthagen får inte de 1500 platser som från början början planerades. På grund av en vikande prognos för hur många bostäder som kommer att byggas i närheten har exploateringsnämnden beslutat att det i stället blir 987 platser.
– Förslaget anpassar antalet parkeringsplatser till behovet i området. Att bygga med ett överskott medför stora kostnader samtidigt som de riskerar att stå outnyttjade i framtiden, sa exploateringsnämndens ordförande Anders Österberg (S) inför beslutet.
Ringen markera bergrummet under Hjorthagen där staden vill bygga ett parkeringsgarage.
Stockholms stad
"Behovet finns"
Moderata oppositionsborgarrådet Dennis Wedin röstade för beslutet, eftersom han inte vill försena den planerade byggstarten under 2025. Däremot gjorde Moderaterna tillsammans med Liberalerna ett uttalande där de problematiserade det faktum att garaget, när det väl är byggt, inte går att bygga ut i framtiden om behovet uppstår.
För Mitt i utvecklar han resonemanget.
– Jag är helt övertygad om att behovet finns. Det blir absurt när det rödgröna styret argumenterar för att man ska få ner bilarna under mark och använda gaturummet till något annat – och sedan stoppar byggandet av garageplatser.
Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd.
Pekka Pääkkö
Bygga för bilar som parkerar sig själva
En annan som har synpunkter på beslutet är Svante Linusson (C), vice ordförande i det kommunala bolaget Stockholm Parkering som bygger garaget.
Han menar att de våningsplan som nu utgår borde byggas för att ge plats åt självparkerande bilar.
– Det blir betydligt billigare eftersom man kan bygga med lägre takhöjd och mindre ventilation, jämför med om människor skulle visats på dessa våningsplan. Dessutom får man plats med betydligt fler bilar på samma yta.
Svante Linusson (C) är vice ordförande i Stockholm parkering och ledamot i trafiknämnden och kommunfullmäktige.
Klara B Orreteg
Är tiden mogen för detta?
– Jag vågar utgå från att vi har självparkerande bilar om tio år. Man har kommit långt med helt självkörande bilar, och att "bara" parkera är en betydligt mindre komplicerad uppgift.
"Rika som köper"
Han menar att de stora stadsutvecklingsområdena runt Norra Djurgårdsstaden är en bra plats att införa tekniken på.
– Det kommer att bo rika människor där, de kommer att köpa de senaste bilarna.