JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Från landsbygd till storkommun – Haninge blir 100 000 invånare

Vega år 1963. Det fanns en station i Vega mellan 1929 och 1973 som sedan lades ned. 2019 öppnade Vega pendeltågsstation.

Vega år 1963. Det fanns en station i Vega mellan 1929 och 1973 som sedan lades ned. 2019 öppnade Vega pendeltågsstation.

Anders Åstradsson/Vega villaförening

20240128083025
20240124153028
2024-01-28
08:30

På drygt 70 år har Haninges befolkning ökat med över 900 procent. Kommunen har växt och blivit en av Sveriges största.

Järnvägen och pendeltågets ankomst och miljonprogrammets uppkomst på 1960-talet är några av orsakerna till Haninges dramatiska förändring.

Vilken dag som helst blir Haninge 100 000 invånare.

Kommunen har genomgått en nästintill explosionsartad förvandling, från några tusen boende i början av 1900-talet till i dag. Från att vara Sveriges 214:e största kommun till att tävla med Sundsvall om 20:e platsen. Men hur har det egentligen gått till?

– Om man tittar i närtid så är det främst två händelser som lett till ökningen. Det första är när Nynäsbanan byggdes och stationssamhället växte fram, säger Camilla Eriksson, kommunantikvarie.

Grusgropen vid Handen omkring 1900 när järnvägen kom till Haninge.

Grusgropen vid Handen omkring 1900 när järnvägen kom till Haninge.

Okänd/Haninge hembygdsgille/Göte Johansson samling

När järnvägen kom runt förra sekelskiftet var det främst jordbruk här. Fem stationer byggdes, varav bara Tungelsta och Västerhaninge hade bebyggelse. Vid Jordbro, Hemfosa och Österhaninge station (dagens Handen) var det däremot i princip tomt. Men folk sökte sig till stationssamhällen allt mer – ofta för att arbeta i någon av kommunens drygt 350 gårdstvätterier eller i handelsträdgårdar.

– Grönsaker kunde köras in till Stockholm och tvätterierna tvättade åt borgerligheten i stan, säger Camilla Eriksson.

Bostadsboom

Ett halvt sekel senare,1950, hade befolkningen ökat till tiotusen.

– Den andra stora faktorn till befolkningsökningen är när Brandbergen och Jordbro växer fram under miljonprogrammet. När man i Sverige ville att alla skulle ha tillgång till bra bostäder, säger Camilla Eriksson.

De två efterföljande decennierna förändras kommunen snabbt och vid 1970-talets mitt är det "plötsligt" 50 000 invånare. Även områden som Vendelsömalm och Söderby växer fram. Haninge är inte ensamt om förändringen. Enligt SCB är det just tio pendlingskommuner i Stockholm som har ökat mest i befolkning sedan 1950-talet.

Så här såg det ut i Brandbergen 1975. Under en tioårsperiod mellan 1965 och 1975 byggs 13 000 småhus och lägenheter i flerfamiljshus i Haninge.

Så här såg det ut i Brandbergen 1975. Under en tioårsperiod mellan 1965 och 1975 byggs 13 000 småhus och lägenheter i flerfamiljshus i Haninge.

Harry Runqvist/Haninge hembygdsgille

Det byggs 10 000 bostäder i flerfamiljshus i Haninge mellan 1965 och 1975.

– Det byggs 10 000 bostäder i flerfamiljshus i Haninge mellan 1965 och 1975 och befolkningen i princip fördubblas under den här perioden, säger Stefan Svanström, GIS-expert på SCB.

En av dem kom hit i 1960-talets början var Gunnar Bengtsson, 87 år, som flyttade från Småland till en lägenhet i Västerhaninge.

– Det var som Klondike – det byggdes överallt, säger han med referens till guldrushen till nordöstra Kanada under slutet av 1800-talet.

Fortsätter växa

Det var kanske inte riktigt guld och rikedom som mötte de som flyttade till Haninge då, men det var arbete som drog många hit. Från resten av Sverige – men också från ett trångbott Stockholm.

– Man fick på den tiden flyttbidrag för att flytta dit jobben fanns och det skedde en ganska stor omflyttning och urbanisering under den här perioden, säger Stefan Svanström.

Även pendeltågets intåg i Haninge i början av 1970-talet hade en stor påverkan när det blev lättare att åka in till stan och fler fick plats på tågen.

Under 1980- talet stannar befolkningsökningen av något när färre bostäder byggs. I stället byggs fler kontor och gallerior, bland annat öppnar Haninge centrum 1987. I början på 2000-talet får bostadsbyggandet fart igen och har fortsatt sedan dess.

– Här sticker Vega ut mest. Drygt femtusen människor, en fjärdedel av befolkningsökningen i hela kommunen, flyttar in i Vega mellan åren 2010 och 2021, säger Stefan Svanström.

Bland Sveriges alla kommuner sticker förvandlingen i pendlingskommuner som Haninge ut.

– Det är ganska häftigt att se hur kommunen har växt så mycket på relativt kort tid.

Haninges befolkningsökning

1950: 9 528

1960: 15 812

1970: 45 001

1980: 58 541

1990: 62 797

2000: 69 644

2010: 77 054

2020: 93 690

Oktober 2023: 99 534

Källa: SCB

Haninges befolkningssprint

1952: Kommunreform genomförs, sex landskommuner slås ihop till tre storkommuner: Dalarö, Västerhaninge och Österhaninge.

1959: Dalarö kommun uppgår i Österhaninge.

1963: Jordbro börjar uppföras och växer fram under 60 och 70-talet.

1965: Miljonprogrammet inleds.

1969: Musköbasen invigs.

1970: Första hyresgästerna flyttar in i Brandbergen.

1971: Vid kommunreformen slås Västerhaninge och Österhaninge landskommuner samman och bildade Haninge kommun.

1972: Barnen i Jordbro, första delen i Rainer Hartlebs Jordbrosviten, har premiär.

1973: Handens stationshus byggs och genomgående pendeltågstrafik startar Kungsängen–Stockholm–Jordbro.

1987: Haninge centrum köpcentrum står färdigt.

1997: Västerhaninges nya stationsområde byggs om.

1998: Coca-Cola öppnar sin anläggning i Jordbro.

2014: Sista delen i Jordbrosviten Långt från Jordbro har premiär.

2019: Vega pendeltågsstation öppnar. I dag bor 10 000 invånare i stadsdelen.

Källa: Haninge kommun, Haninge hembygdsgille

AnnaLudvigsson
08-550 551 69

Senaste nyheterna

Bagarmossenborna Veronica Eriksson, Ramona Sinko och Aida Rehn i samtal efter mötet. De vill engagera sig för ett bättre Bagarmossen.

Bagarmossenborna Veronica Eriksson, Ramona Sinko och Aida Rehn i samtal efter mötet. De vill engagera sig för ett bättre Bagarmossen.

Anders Björklund

Vill arrangera disco för att öka sammanhållningen

Nyheter

Tänker jobba för disco över generationsgränserna ✔ Bagisbon: "Kom som du är" ✔ Många idéer på nytt möte efter sommarens skjutningar.

Den tillfälliga bussterminalen ligger ungefär 700 meter från Slussens tunnelbana.

Den tillfälliga bussterminalen ligger ungefär 700 meter från Slussens tunnelbana.

Stefan Källstigen

Prognosen: Slussens bussterminal försenas till 2026

Nyheter

Försenat med två månader ✔ Sprinklerbassänger måste fyllas ✔ SL får tillträde senare än väntat

En kvinna har dömts till vård efter att ha huggit en man i tunnelbanan med en sax.

En kvinna har dömts till vård efter att ha huggit en man i tunnelbanan med en sax.

Mikael Andersson

Hostade på tuben –  blev huggen med sax: ”Kommer döda dig”

Nyheter

Kvinna dömd för misshandel på tunnelbanan

Prognosen: Slussens bussterminal försenas till 2026

Nacka- och Värmdöborna får traska till den tillfälliga terminalen vid Slussen lite längre än väntat.

Nacka- och Värmdöborna får traska till den tillfälliga terminalen vid Slussen lite längre än väntat.

Pekka Pääkkö

20250214174702
20250214154724
2025-02-14
17:47

En ny bussterminal i Slussen innan året är slut. Det har varit målet. Men nu ser det ut som att resenärerna får traska de 780 meterna till den tillfälliga terminalen längre än så.

Väntan på den nya bussterminalen i Katarinaberget har varit lång. Vid jul kom ett bakslag i form av nyheten om att den planerade öppningen i höst stod inför en "betydande risk" att försenas.

Staden göt olja på vågorna genom att säga att en överlämning till SL mest troligt skulle ske den 1 juni. SL skulle sedan behöva 5,5 månader för att testa anläggningen, vilket skulle betyda en öppning innan året var slut.

Eva Rosman, pressansvarig för nya Slussen.

Eva Rosman, pressansvarig för nya Slussen.

Victor Malmcrona

Underskattat tiden

Men i december fick politiker i exploateringsnämnden en dragning där företrädare för Slussenprojektet sa att en överlämning till SL var mer trolig att ske under augusti eller september 2025, snarare än i juni eller juli.

– Detta beror främst på att vi underskattat den tid det tar att driftsätta de system som vi bygger, den tiden fanns inte med i planeringen, skriver Eva Rosman, pressansvarig för Slussenprojektet.

– Vi räknar med att överlämna en testad och kontrollerad anläggning augusti–september.

Så här såg det ut nere i berget vid bygget av nya bussterminalen sommaren 2024.

Så här såg det ut nere i berget vid bygget av nya bussterminalen sommaren 2024.

Stockholms stad

Överlämning i höst

Konkret handlar det om sprinklerbassänger som ska fyllas, att kolla ventilationssystem och koppla in alla maskiner och se att de fungerar som de ska.

Ändå var beskedet utåt i januari alltså att det troliga scenariot var en överlämning 1 juni.

– Det vi svarade på gällande sannolik trafikstart baserades på de tidplaner och utredningar som fanns under hösten 2024.

En överlämning i augusti eller september skulle betyda att terminalen öppnar i februari eller mars 2026, en försening på ungefär två månader. Det betyder att den tillfälliga terminalen vid Stadsgårdsterminalen får användas lite längre än tänkt.

 Claes Keisu, pressansvarig på SL.

Claes Keisu, pressansvarig på SL.

Pressbild

"Enkel matematik"

Att SL skulle få ner testtiden ännu mer för att motverka den förseningen verkar otroligt.

– Vi har optimerat vår testplan och kommer att forcera så mycket det går, men vi kommer att behöva fem och en halv månad för det arbetet, skriver Claes Keisu, pressansvarig på SL.

Dessutom måste hela anläggningen besiktigas och godkännas av olika myndigheter.

– Om staden är klar i augusti/september så är det enkel matematik att vi tyvärr inte kan ha en trafikstart förrän efter årsskiftet.

VictorMalmcrona
08-550 550 57

Hoppfulla beskedet: Bussterminalen kan bli klar 2025

Nyheter
Att Slussenterminalen skulle ha drabbats av nya kostnadsökningar och förseningar stämmer inte, menar projektchefen Peter Svärd.

Att Slussenterminalen skulle ha drabbats av nya kostnadsökningar och förseningar stämmer inte, menar projektchefen Peter Svärd.

LINK Arkitektur Johan Kristensen, Petter Beckman

Chefen för Slussenprojektet: Medierna ger fel bild ✔ "Ekonomiska prognosen håller"

Att Slussenterminalen skulle ha drabbats av nya kostnadsökningar och förseningar stämmer inte, menar projektchefen Peter Svärd.

Att Slussenterminalen skulle ha drabbats av nya kostnadsökningar och förseningar stämmer inte, menar projektchefen Peter Svärd.

LINK Arkitektur Johan Kristensen, Petter Beckman

Att Slussenterminalen skulle ha drabbats av nya kostnadsökningar och förseningar stämmer inte, menar projektchefen Peter Svärd.

Att Slussenterminalen skulle ha drabbats av nya kostnadsökningar och förseningar stämmer inte, menar projektchefen Peter Svärd.

LINK Arkitektur Johan Kristensen, Petter Beckman

Hoppfulla beskedet: Bussterminalen kan bli klar 2025

Nyheter
Att Slussenterminalen skulle ha drabbats av nya kostnadsökningar och förseningar stämmer inte, menar projektchefen Peter Svärd.

Att Slussenterminalen skulle ha drabbats av nya kostnadsökningar och förseningar stämmer inte, menar projektchefen Peter Svärd.

LINK Arkitektur Johan Kristensen, Petter Beckman

Chefen för Slussenprojektet: Medierna ger fel bild ✔ "Ekonomiska prognosen håller"